قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / بهداشت و سلامت / رژیم های غذایی و لاغری / آیا ماکارونی باعث افزایش وزن می شود؟

آیا ماکارونی باعث افزایش وزن می شود؟

انواع پاستا یا ماکارونی را می‌توان بر خلاف تصور عمومی، یک نوع کربوهیدرات مفید و سالم دانست. تحقیقات این نکته را ثابت کرده‌اند که این گروه غذایی شاخص گلیسمی پایینی دارند و مصرف آنها با کاهش سایز کمر و شکم ارتباط دارد.

آیا ماکارونی باعث افزایش وزن می شود؟
آیا ماکارونی باعث افزایش وزن می شود؟

شاخص گلیسمی که به اختصار به آن glycemic index  یا GI هم می گویند، مقیاسی است است که تعداد کربوهیدرات‌ها را در مواد غذایی از صفر تا ۱۰۰ نشان می‌دهد. این مقیاس نشان می‌دهد که چطور برخی غذاها باعث افزایش قند خون به‌خصوص در مبتلایان به دیابت می‌شوند.

محققان دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند که شاخص گلیسمی پایین، کمتر از ۵۵، شاخص گلیسمی متوسط، بین ۵۶ تا ۶۹ و شاخص گلیسمی بالا، از ۷۰ به بالا است. بر اساس این شاخص، ماکارونی یک کربوهیدرات خوب محسوب می‌شود.

با این حال‌ اگرچه رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات تا به حال در بین طرفداران کاهش وزن بسیار محبوب بوده‌اند، اما هم اکنون محققان معتقدند تمام کربوهیدرات‌ها منجر به افزایش وزن نمی‌شوند. کربوهیدرات‌های ساده از جمله دانه‌های تصفیه شده، دسرها، غلات و نوشیدنی‌های شیرین شده، منجر به افزایش مقاومت به انسولین شده و ذخایر چربی بدن را بالا می‌برد.

با این حال اگرچه ماکارونی و پاستا، جزو خانواده کربوهیدرات‌ها هستند، اما شاخص گلیسمی پایین آنها باعث می‌شود قند خون به طور آهسته افزایش یابد. البته مانند هر غذایی، بستگی دارد که چه مقدار ماکارونی بخورید و شرط اعتدال را رعایت می‌کنید یا نه.

یک فنجان ماکارونی پخته شده حاوی ۲۲۰ کیلوکالری، ۱.۳ گرم چربی، ۴۳ گرم کربوهیدرات، ۲.۵ گرم فیبر و ۸ گرم پروتئین است. یک فنجان، به‌عنوان یک وعده متوسط در نظر گرفته می‌شود. این میزان معادل دو اونس (۵۷ گرم) غلات است.

توصیه‌های بین المللی بر این است که زنان ۳۱ تا ۵۰ ساله روزانه ۱۷۱ گرم و مردان در همین سنین روزانه ۲۰۰ گرم غلات مصرف کنند. البته مصرف این میزان غلات بستگی به میزان فعالیت بدنی شما نیز دارد و عدد آن می‌تواند متفاوت باشد.

هر چند تحقیقات تاکید می‌کنند که ماکارونی و پاستا نقشی در افزایش وزن ندارند، اما نمی‌توان بدون ترس از چاقی، هر میزان از این ماده غذایی را مصرف کرد. محققان ایتالیایی تاکید می‌کنند که در کنار پاستا، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و روغن‌های سالم نیز باید به رژیم غذایی اضافه شوند.  

فراموش نکنید که نحوه پخت پاستا و ماکارونی می‌تواند عدد GI را تغییر دهد. پخت ماکارونی به مدت طولانی، این عدد را افزایش خواهد داد.

منبع :DW

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *