قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > ایا ماسک مانع مبتلا شدن به کرونا می شود؟

ایا ماسک مانع مبتلا شدن به کرونا می شود؟

در بسیاری از شهرهای آسیایی برای محافظت در برابر ویروس کرونا،‌ ماسک‌های صورت در دسترس ساکنان قرار گرفته، ‌اما آیا ماسک مانع مبتلا شدن به کرونا می شود؟

ایا ماسک مانع مبتلا شدن به کرونا می شود؟
ایا ماسک مانع مبتلا شدن به کرونا می شود؟

به گزارش نیوساینتیست؛ ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود و افراد را مبتلا می‌کند بنابراین معقول است که دهان و بینی پوشانده شوند. دو نوع اصلی از ماسک‌ها برای این کار قابل استفاده است: یک نوع، ماسک جراحی استاندارد است – نوعی که توسط جراحان در حین عمل جراحی پوشیده می‌شود. این ماسک‌ها برای جلوگیری از استنشاق قطرات مایع طراحی شده‌اند و احتمال انتقال ویروس از شخصی به شخص دیگر را کاهش می‌دهد.

اما این ماسک‌ها محافظت کاملی در برابر ویروس‌های موجود در هوا ایجاد نمی‌کنند. چون به‌طور کامل بینی و دهان را نمی‌پوشانند و ذرات، بخصوص انواع بسیار ریز آنها هنوز هم می‌توانند وارد سیستم تنفسی شوند. این ماسک‌ها همچنین قادر به پوشاندن چشم‌ها نیستند.

اما سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کلیه کارمندان مراقبت‌های بهداشتی که افراد مبتلا به ویروس را درمان می‌کنند، ماسک‌های جراحی را به همراه دستکش، عینک و لباس بپوشند. تصور می‌شود که ماسک‌های جراحی در محیط بالینی موثرتر هستند زیرا با سایر تجهیزات محافظتی و اقدامات بهداشتی دقیق همراهند. ماسک‌های جراحی مرتب تعویض می‌شوند و طوری طراحی نشده‌اند که بیش از یک بار مورد استفاده قرار گیرند.

اما ماسک‌های تنفسی N95 محافظت بیشتری دارند. چنین ماسک‌هایی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از ورود ذرات کوچک به بینی و دهان جلوگیری کنند.

چطور از کرونا در امان باشیم؟

با این حال،‌ به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی رعایت بهداشت دست و صورت بسیار مهم‌تر و پراهمیت‌تر از بکارگیری انواع ماسک است. با رعایت چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد. کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند و همچنین از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید