قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > برای خوشبختی بیشتر گردش کنید

برای خوشبختی بیشتر گردش کنید

پژوهشگران در گزارشی گفته اند که برای خوشبختی بیشتر گردش کنید رفتن به دشت و کوه، دوچرخه‌سواری در محلات دیگر شهر، بازدید از یک موزه و فعالیت‌های دیگری از این دست کارهایی هستند

که معمولاً به‌سختی در روند روزمره زندگی شهروند امروزی می‌گنجد؛ اما دانشمندان می‌گویند که برای خوشبخت‌تر بودن این نوع فعالیت‌ها را باید افزایش داد.

برای خوشبختی بیشتر گردش کنید
برای خوشبختی بیشتر گردش کنید

پژوهشگران در تحقیقی جدید با دنبال کردن مکان و نوسانات در وضعیت روحی و خُلق و خوی ۱۲۲ نفر در سراسر شهر نیویورک و ایالت میامی طی سه تا چهار ماه به این نتیجه رسیده‌اند.

نتیجه این پژوهش این است که تجربیات جدید و متنوع روزانه با احساسات مثبت در ارتباط است.

کاترین هارتلی و ارون هلر، از محققان این پژوهش به نشریه رسانه آمریکایی «اینوِرس» می‌گویند که تنوع‌بخشی به تجربیات روزانه، گردش بیشتر و کشف مکان‌ها و تجربیات جدید نه تنها حس خوشبختی را در فرد افزایش می‌دهد بلکه برای مغز نیز سودمند است.

توصیه آنها این است که افراد دست‌کم یک فعالیت متنوع در روز داشته باشند و برای خوشبختی بیشتر گردش کنید.

تحقیقات مشابهی که پیش از این بر روی حیوانات انجام شده نشان داده حیواناتی که نسبت به همنوعان خود زندگی متنوع‌تری دارند هم مقاومتشان در برابر استرس بیشتر است و هم بهتر می‌آموزند و بخش‌های مربوط با یادگیری و حافظه و پردازش در مغز آنها عملکرد بهتری دارد.

پژوهش جدید که برای اولین بار در این زمینه بر روی انسان‌ها انجام شده و اکنون در نشریه «نیچر نوروساینس» منتشر شده به نتایج مشابهی رسیده و نشان می‌دهد که تجربیات متنوع‌تر روزانه هماهنگی فعالیت بین دو ناحیه از مغز یعنی اَسبَک و جسم مخطط شکمی مغز را بهتر کرده و قدرت پردازشی مغز را بهبود می‌بخشد.

در این روزهای کرونایی، به اجرا گذاشتن این توصیه شاید آسان نباشد اما هارتلی می‌گوید که تنوع‌بخشی به تجربیات روزانه را می‌توان در خانه هم انجام داد.

به گفته او این کار با آموختن یک مهارت جدید مانند نقاشی و طراحی در یک مکان ناآشناتر از خانه و تغییر دادن نوع محتوای مطالعه میسر است.

به گفته محققان این تحقیق جدید، حس خوب یک روز پرتجربه، فردای آن روز هم باقی می‌ماند و با متنوع‌تر کردن زندگی، آثار خوب این کار بر روی روحیه و توان مغزی فرد درازمدت و ماندگار خواهد شد.

منابع :مجله اینورس – RF

دیدگاهتان را بنویسید