قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > برقرار کردن ارتباط موثر

برقرار کردن ارتباط موثر

یکی از دلایلی که در محل کار یا هر جای دیگر احساس می‌کنیم احترام لازم به ما گذاشته نمی‌شود، برقرار نشدن یک ارتباط پویا و موثر است.

پیش از آغاز هر گفتگو و ارتباط اطمینان یابید الان بهترین زمان ممکن است و تمام حواس و تمرکز طرف مقابل برای شماست. برای نتیجه‌بخش بودن هر گفتگو و رابطه این پنج نکته را پیش چشم داشته باشید:

۱. شفاف باشید: برای داشتن ارتباط موثر باید نیازها و خواسته‌هایتان را بشناسید. بدانید کدام ارزش‌هایتان نادیده گرفته می‌شوند و برای برجسته کردن و نشان دادن شفاف آنها بکوشید. این تنها راه جلب احترام طرف مقابل است.

برقرار کردن ارتباط موثر
برقرار کردن ارتباط موثر

۲. حاشیه نروید: مستقیم سراغ اصل مطلب بروید و درست همان چیزی را بگویید که می‌خواهید. هر چه کمتر حرف بزنید، همانقدر بهتر است. ساده باشید و بدون پیچیدگی.

۳. مخاطب را متقاعد کنید: مذاکره یعنی درخواست برای تغییر. در جریان گفتگو همیشه یک راه‌حل برای مساله و مشکل خودتان ارائه بدهید و اگر به آن بی‌توجهی شد، بکوشید گفتگو را به گونه‌ای پیش ببرید که موضوع شما باز هم در دستور کار قرار بگیرد. در گفتگو مشارکت کنید و بگذارید بدانند خواسته‌های شما برای خودتان اهمیت دارند.

۴. کنجکاو باشید: به خواسته‌ها و نیازهای دیگران گوش فرادهید. بلافاصله پس از طرح درخواست خودتان، واکنش دیگران را بسنجید و ببینید برای برآورده کردن نیاز شما آنها چه خواسته‌هایی دارند. در یک جمع فقط شما نیستید که اهمیت دارید. به دیگران هم توجه کنید.

۵. مهربان و دلسوز باشید: بکوشید دیگران را بشناسید. با دقت به بازخوردها توجه کنید و فرضیه‌های خودتان را کنار بگذارید. وقتی کسی احساس کند مورد توجه قرار گرفته و حرفش شنیده می‌شود، با آرامش و امنیت بیشتر در بحث مشارکت می‌کند و این یعنی سرآغاز یک ارتباط باپشتوانه‌تر. داشتن توانایی درک، شناختن و احترام گذاشتن به شیوه رفتار و احساس دیگران نقشی حیاتی در رفع چالش، مدیریت تغییر و گرفتن تصمیم‌های سخت دارد.

منبع : همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید