قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > به کودکان راستگویی را بیاموزید

به کودکان راستگویی را بیاموزید

به عنوان پدر و مادر وظیفه داریم به فرزندان‌مان ارزش‌های اخلاقی را بیاموزیم و در آنها یک شخصیت مثبت ایجاد کنیم. وقتی این وظیفه را به درستی انجام دهیم، نتایجش مانند موجی مثبت روی همه افراد و همه چیزهایی را که فرزندمان در طول تمام زندگی‌اش با آن مواجه می‌شود، تأثیر می‌گذارد. به عبارتی دیگر، تربیت ما بر تمام جهان تاثیر می‌گذارد.

یک جنبه اساسی داشتن شخصیت خوب، راستگویی است. راستگویی در ظاهر مفهمومی ساده است. اما در واقع ارزش آن ورای دروغگو نبودن است. اگر راستگویی در بنیان کودک نفوذ کند، می‌تواند به هر جنبه ممکن در زندگی‌اش نفع برساند.

به کودکان راستگویی را بیاموزید
به کودکان راستگویی را بیاموزید

با کودک خود صحبت کنیم و به او بیاموزیم که به جای اینکه بخواهد از راه‌های فریبکارانه و با حیله‌گری به اهدافش برسد، تلاش کند از طریق صداقت و راستی به آنچه که می‌خواهد برسد.

زندگی صادقانه به فرد احساس آرامش می‌دهد زیرا به او کمک می‌کند تا نگران و مضطرب فاش شدن فریب و دروغش نباشد. همچنین به شخص اجازه می دهد با سرشت واقعی و نیروهای درونی‌اش ارتباط برقرار کند و از استعدادهای خود بهره‌مند شود.

ارزش گذاشتن به راستگویی می‌توان منجر به تشخیص بهتر حقیقت از دروغ شود. در واقع آموزش راستگویی به کودکان یک موضوع جزئی نیست و باید جدی گرفته شود.

راستگویی چیست؟ در واقع دروغ نگفتن شروع خوبی برای راستگویی است. دروغگویی می‌تواند یک عادت باشد که در همان ابتدا باید از بین برود.

در ادامه چند نکته عملی ذکر می‌شود :

راستگو باشید

به عنوان والدین می‌دانیم که کودکان‌مان الزاماً به آنچه می‌گوییم توجه نمی‌کنند. بلکه آنچه انجام می‌دهیم را تقلید می‌کنند و یاد می‌گیرند. اگر شبیه اکثر مردم باشید، امکان بهبود و رشد چندانی ندارید. پس به خودتان بیشتر سخت بگیرید.

آیا در کلام، عمل و افکارتان صادق و راستگو هستید؟ آیا با خودتان صادق هستید؟ آیا در مواجهه با دیگران خود واقعی‌تان را نشان می‌دهید؟ آیا به دنبال حقیقت هستید و آن را تأیید می‌کنید؟ چطور می‌توانید صادق‌تر باشید؟

درباره راستگویی و صداقت صحبت کنید

موضوع صداقت و راستگویی را در خانه‌ خود به عنوان یک موضوع رایج و دائمی جا بیاندازید. اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما می‌دانند که همیشه می‌توانند با شما صادق باشند و راستش را بگویند و از گفتن حقیقت نترسند و راستگویی برایشان سخت و دشوار نباشد. به آنها کمک کنید که منافع صداقت در زندگی را درک کنند و به زیان‌های دروغگویی واقف باشند.

خواندن داستان‌هایی درباره حقیقت و راستگویی

از گذشته‌ها تاکنون، درس‌های اخلاقی حقیقت و راستگویی در داستان‌ها نشان داده شده است. از داستان « چوپان دروغگو » گرفته تا « پینو کیو » و نظیر آن، داستان‌های کلاسیک زیادی وجود دارد که می‌تواند برای نشان دادن فضیلت راستگویی و حقیقت به کودکان عرضه شود.

پاداش دادن به راستگویی

زمان‌هایی وجود دارد که کودکان به دلایلی مثل ترس از عواقب ممکن، خجالت و… ترجیح می‌دهند دروغ بگویند یا حقیقت را پنهان کنند. به عنوان پدر و مادر وقتی می‌بینید که کودک‌تان با وجود چنین شرایطی هنوز هم سعی می‌کند حقیقت را بگوید، به او پاداش دهید و تشویقش کنید. به این شکل آنها متوجه می‌شوند که پایبندی به حقیقت هرچند که سخت باشد، نتیجه مثبتی دارد و این را به خاطر می‌سپارند.

خود واقعی فرزند‌تان را بشناسید

گاهی اوقات والدین، رویاها و آرزوهای خود را به کودکشان تحمیل می‌کنند. بهتر است اجازه دهیم فرزندان‌مان مطابق خود واقعی‌‏شان باشند و شخصیت‌شان با توجه به استعدادها، توانایی‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت‌شان شکل بگیرد. برای شناخت فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید، و تلاش کنید آنها بتوانند به شخصیت واقعی‌شان و خود حقیقی‌شان دست پیدا کنند. با تمرکز روی موضوع صداقت می‌توانید آن را به فرزندتان منتقل کنید. ارتقای درک فرزندتان نسبت به موضوع صداقت و تشویق او به راستگویی بزرگترین هدیه‌ای است که می‌توانید به او دهید.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید