خانه » بهداشت و سلامت » خستگی مزمن و را ه های درمان آن

خستگی مزمن و را ه های درمان آن

۱۰ دلیل که شما همیشه خسته اید و ارتباطی به کم خوابی ندارد

اگر شما همیشه احساس خستگی می کنید ودر طول روز خمیازه می کشید و نمی توانید چشمانتان را باز نگهدارید ، شاید ارتباطی به میزان خواب شبانه شما نداشته باشد.

خستگی مزمن و را ه های درمان آن
خستگی مزمن و را ه های درمان آن

همانطور که می دانید خواب شبانه برای سلامت بدن کاملا” ضروری است.شش تا هشت ساعت خواب نه تنها باعث تامین انرژی شما در طول روز می شود بلکه باعث کاهش وزن شما هم خواهد شد.با این حال اگر سرموقع به رختخواب بروید و هشت ساعت تمام بخوابید و سر ساعت معین از خواب بیدار شوید ، باز هم ممکن است شما احساس خستگی بکنید.

آیا همیشه احساس خستگی می کنید؟

مشکل شما می تواند خستگی مزمن باشد که پزشکان هنوز از تشخیص قطعی آن عاجزند ؛ هیچ آزمایشی  برای آن وجود ندارد.تنها علائمی مانند احساس خستگی در تمام طول روز، ضعف و درد عضلانی و مفصلی  برای آن اعلام شده است. اما قبل از اینکه دکتر شما تشخیص خستگی مزمن بدهد، باید تعدادی از اختلالات دیگر پزشکی را کنترل کند.در مقاله زیر برخی از مشکلات جسمی و پزشکی که باعث خستگی مزمن می شوند ، ارائه شده است لطفا ادامه مقاله کامل را در سایت میهنبُد بخوانید  تا بیشتر بدانید.

۱-شما کم خونی دارید:

اگر در همیشه طول روز احساس خستگی می کنید ، احتمالا” کم خونی دارید،اختلالی در خون  وقتی که سلول های قرمز خون سالم، برای حمل اکسیژن از ریه ها به سلول ها و بافت ها وجود ندارند، رخ می دهد. اگر چه بعضی از انواع کم خونی ارثی هستند، شایعترین شکل کم خونی  کمبود آهن است وقتی فرد به اندازه کافی آهن در رژیم غذایی خود نداشته باشد.

شایعترین علائم آن خستگی، همراه با سردرد، ضعف و سرگیجه است.اگر این علائم برایتان اتفاق می افتد به پزشک برای انجام یک آزمایش مراجعه نمایید. خوشبختانه کم خونی فقر آهن به راحتی با مکمل های آهن و رژیم های غذایی درمان می شود.

۲-شما افسرده هستید:

افسردگی  بر ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر می گذارد، یک بیماری روحی پیچیده است که می تواند با تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی مرتبط باشد، از جمله سابقه خانوادگی بیماری های روانی، رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش.

اگر غم و اندوه  بیش از دو هفته طول بکشد، نشانه اصلی افسردگی است، این اختلال روانی باعث مشکلات جسمی، از جمله افزایش خستگی، درد و کم خوابی می شود. اگر هر یک از این علائم را دارید، به پزشک یا روانپزشک خود برای تشخیص درست مراجعه کنید.

۳-ورزش نمی کنید:

اگر شما تمام روز احساس خستگی می کنید، شاید وقت آن رسیده باشد که ورزش کنید. ورزش  کردن می تواند به شما انرژی پایدار تر بدهد، تمرین روزمره، مولکول های  جدیدی را که در سلول های شما ایجاد می شود، تحریک می کند و انرژی را در سطح سلولی افزایش می دهد.

در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله “Psychotherapy and Psychosomatics” نشان داد که افراد بزرگسال که تمرینات ورزشی  متوسط را برای شش هفته انجام دادند، احساس خستگی را کاهش دادند.

قدم زدن در اطراف منزل به مدت ۳۰ دقیقه می تواند انرژی را تحریک کند. بنابراین کفش های پیاده روی خود را بپوشید و فعالیت های بدنی منظم را برای کاهش خستگی شروع کنید.

۴- دیابت دارید:

خستگی مزمن یکی از اولین نشانه هایی است که ممکن است افراد مبتلا به دیابت، همراه با تشنگی تمام وقت، گرسنگی و ادرار مکرر داشته باشند.  برای فهمیدن اندازه  سطح قند خون خود با آزمایش قند خون از پزشک خودراهنمایی بخواهید.

۵-کم کاری تیروئید دارید:

تیروئید ، غده پروانه ای شکل در گردن، دو هورمون بزرگ که عملکرد کلی بدن را کنترل می کنند مانند چگونگی استفاده از انرژی، دمای بدن و هضم مواد غذایی و اندام ها از جمله قلب، مغز، کبد، کلیه ها و پوست ، را کنترل می کند.

بنابراین وقتی تیروئید شما درست کار نمی کند برسطح انرژی شما تاثیر مستقیم می گذارد.خستگی مزمن یکی از نشانه های کم کاری تیروئید است بنابراین ضروری است با پزشک خود دراین باره مشورت کنید.

۶-کالری کافی دریافت نمی کنید:

اگر برنامه کاهش وزن دارید ، باید روی کالری دریافتی بدن خود نظارت بیشتری داشته باشید. اگر چه کاهش وزن نیاز به تعادل دقیق تغذیه سالم، تمرین ورزشی ، آشامیدن آب و مقدار کافی خواب دارد، اما این فرآیند با کاهش کالری دریافتی شروع می شود.

احساس همیشگی خستگی یکی از نشانه هایی است که شما کالری مورد نیاز بدن خودرا دریافت نمی کنید. جیم وایت صاحب استودیو Nutrition Jim White می گوید هرگز نباید کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز دریافت کنید. برای افرادی که سبک زندگی فعالتری دارند، این مقدار باید روزانه ۱۵۰۰-۱۸۰۰ باشد.

۷-شکر زیاد مصرف می کنید:

درست است بدن شما نیاز به گلوکز برای تامین انرژی دارد، اما مقدار زیادی قند می تواند سطح انرژی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر یک وعده غذای شیرین یا میان وعده بخورید قند خون شما را افزایش می دهد ولی بعد بشدت قند سقوط کرده و باعث احساس بیحالی و گرسنگی خواهید کرد.

۸-آب کافی نمی نوشید:

آب به سم زدایی بدن شما کمک می کنید.اگر شما هنوز احساس خستگی می کنید شاید بدن شما به آب نیاز دارد، پس بجای خوردن نوشابه یا یک فنجان قهوه دیگر ، یک لیوان آب بخورید.مطمئمن باشید روزانه ۸ لیوان آب می خورید.

برای طعم دار کردن آب از مرکبات، خیار و گیاهان معطر استفاده استفاده کنید.

۹-کربو هیدرات کافی نمی خورید:

بطور کلی حذف کربوهیدرات اولین گزینه کسانی است که می خواهند سریعتر وزن خودرا کاهش دهند.هر گرم کربو هیدرات یک گرم آب ذخیره می کند بنابراین وقتی کربو هیدرات را حذف می کنید آب بدن کم می شود و شما فکر می کنید که وزن تان کم شده است.

با این حال، کربوهیدرات برای تولید انرژی ضروری است  . جیم وایت می گوید: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم  هنگام کاهش وزن می کنند؛حذف همه کربوهیدرات ها است و از این رو انرژی ندارند تا در طول روز کاری انجام دهند.

اما همه کربوهیدرات ها برابر نیستند. شما باید کربوهیدرات خود را از منابع پیچیده مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه ها دریافت کنید. حتی اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، جیم وایت  می گوید که کربوهیدرات ها باید ۴۵ تا ۶۵ درصد مصرف روزانه کالری شما را تشکیل دهند.

۱۰-شما نیاز به ویتامین D بیشتری دارید:

استفاده از  کرم ضد آفتاب و حفاظت  پوست شما از خورشید، برای جلوگیری از سرطان پوست و چین و چروک عالی است، اما شما نباید کاملا” دور از آفتاب باشید. خستگی یکی از بزرگترین نشانه های کمبود ویتامین D است.

اما اگر شما در آب و هوای ابری زندگی می کنید یا فقط می خواهید پوست خود را از اشعه های UVA و UVB مضر محافظت کنید، می توانید از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی

چهارزانو نشستن

تمرین ساده برای آرامش و رفع خستگی شانه ها

به کمک 2 تمرین زیر می توانید هم برای انجام فعالیتهای ورزشی جدی تر باشید …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *