قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > کتاب و کتاب خوانی > خلاصه کتاب مهارتهای موفقیت برای مدیران

خلاصه کتاب مهارتهای موفقیت برای مدیران

کتاب مهارتهای موفقیت برای مدیران از جمله کتابهای ارزشمند است که حاصل تلاش اساتید ارجمند آقایان دکتر محمود رضایی زاده،سعبد خرقانی و علیرضا شاهرخی می باشد که ترجمه کتاب Success skills for managers اثر ساموئل مالون است.

خلاصه کتاب مهارتهای موفقیت برای مدیران

دستورالعمل دستیابی به موفقیت چیست؟ به نظر من تنها ۴ عامل مهم وجود دارند: شغلی را انتخاب کنید که بدان  عشق می ورزید، در کاری که انجام می دهید سنگ تمام بگذارید، فرصتها را غنیمت بشمارید و عضوی از یک تیم باشید..

بنجامین اف فرلس

الگوی تعالی فردی و شغلی ، ترکیبی از بهترین اطلاعات موجود در ارتباط با موفقیت است که از روانشناسی، برنامه ریزی عصبی۔ کلامی، اصول یادگیری، تفکر راهبردی، حوزه ما مدیریت بازرگانی و اصول اخلاقی نشأت گرفته است. اگر رفتار اثربخش افراد موفق را الگوی خود  قرار دهید، شما هم می توانید در زندگی خود موفق باشید. الگویی برای موفقیت  و هوش افزایی می باشد که نشان دهنده موارد زیر است:

  • اراده؛
  • عزت نفس؛
  • تفکر راهبردی؛
  • ارتباط
  • حسن تفاهم؛
  • آرمان؛
  • باور؛
  • اشتیاق؛
  • انضباط.

در پیش گرفتن رفتارهای موفقیت آمیزی که در این کتاب بدانها اشاره شد باید به تمرین آنها بپردازید. خواندن صرف کافی نیست. باید به گفته خود عمل کنید. بنابر این کتاب حاضر، از نوع کتابهایی  نیست که بتوانید آن را به یکباره بخوانید و در زندگی خود به کار بگیرید.

برای سود بردن از این کتاب باید به طور مستمر روی آن تأمل کرده و به توصیه های آن عمل کنید. این اقدامات باید دوره زمانی مشخص به کار گرفته شود تا به عادت تبدیل گردد. تا زمانی که به مرحله شایستگی  ناخود آگاه نرسید، واقعا چیزی را یاد نخواهید گرفت. برای ورود به این مرحله به تأمل و تمرین مداوم نیاز است.

اراده

اگر می خواهید در زندگی شخصی و کاری خود موفق شوید به اراده و هدف نیاز دارید. افراد موفق کسانی هستند که تسلیم نمی شوند. این افراد پرانرژی هستند و برای تحقق اهداف ارزشمند، سالها وقت خود را صرف می کنند. هیچ چیز ارزشمندی در زندگی بدون زحمت حاصل نمی شود. برای موفقیت در زندگی باید بتوانیم از پس تغییرات مداوم بربیاییم و به طور مستمر مهارت و دانش خود را به روز کنیم

عزت نفس

عزت نفس ما تعیین کننده میزان موفقیت و شادی ما در زندگی است. عزت نفس یکی از ویژگی های کلیدی افراد موفق است. قاطع بودن و آگاهی از حقوق خود، عزت نفس شما را بالا می برد. در ک هوش چند گانه، حس خودارزشی را در شما افزایش می دهد.

برای ارتقای عزت نفس در خود، باید بر تغییر و تحولات درونی خود تمرکز کنید تا بتوانید در هنگام ارتباط با دیگران، سبک رفتاری خود را تغییر دهید. تجسم، اظهار (بیان) و الگوسازی عزت نفس افراد بسیار کار آمد، از جمله راهبردهایی است که شما می توانید با در پیش گرفتن آنها عزت نفس خود را بهبود بخشید. نظریه هوش چند گانه، یک منبع بزرگ شادی و الهام محسوب می شود.

این نظریه نشان میدهد که هر یک از ما دارای حیطه بسیار گسترده ای از توانایی های بالقوه هستیم که در انتظار رشد و توسعه می باشد. این علت اصلی ارزش قائل شدن برای خویشتن و افزایش حس خودارزشی می باشد. به راستی که ما باید از این هدایای بزرگ نهایت استفاده را ببریم

 تفکر راهبردی

برای پیشرفت کردن در پست های مدیریت ارشد در کسب و کار باید بتوانید به صورت راهبردی بیندیشید.

ارتباط

مدیران بیشتر اوقات روز را صرف برقراری ارتباط می کنند

  • زیر و بمی صدا
  • آهنگ صدا
  • ادب
  • لحن، در ک و سرعت و بیان.
  • حرکات سر و دست؛
  • مکث های مکرر؛
  • وضع ظاهری؛
  • حالت بدن؛
  • ارتباط چشمی؛ و صدا
  • دخالت دادن شنونده در بحث؛
  • خودِ طبیعی و سرگرم کنندگی

فهم چگونگی شکل گیری ادراک به شما کمک می کند تا در برقراری ارتباط بهتر عمل کنید. بیشتر ما از میزان محدود کننده بودن و غلط بودن ادراک خود و تأثیری که بر رفتارمان می گذارد آگاه نیستیم. آگاهی از اثر هاله ای، کلیشه ای بودن و ناهمسانی شناختی در برقراری ارتباط بهتر کمک خواهد کرد.

زبان می تواند ارتباط و پیشرفت شما را در زندگی محدود کند. به ارجحیت های زبانی و فکری خود پی ببرید و به چگونگی ابراز اندیشه های دیگران توجه کنید. زبان می تواند برای بهبود یا تحریف یک پیام مورد استفاده قرار گیرد. مدیران در مذاکره، گردهمایی، مصاحبه، مربیگری و مشاوره به مهارتهای ارتباطی نیاز دارند.

حسن تفاهم

این تفاهم همان احساس هماهنگی با خویشتن و دیگران است. توانایی مشاهده مسائل از دیدگاه دیگران و همدلی با آنها، یک مهارت بسیار مهم در کسب و کار محسوب میشود

اگر برای همسانی جملات، صدا و زبان بدن از این تکنیک ها استفاده کنید توانایی خود را برای رسیدن به سن تفاهم با دیگران بهبود می بخشید. قبل از آنکه بتوانید با دیگران هماهنگی ایجاد کند باید این هماهنگی را در خود ایجاد کنید. باز آفرینی، روشی برای ارزشیابی تجارب گذشته و تفسیر مجدد آنها به شکلی کاملا مطلوب می باشد. قوه تخیل شما، بزرگ ترین منبعی است که در اختیاردارید.

آگاهی از سبک های رفتاری متفاوت افراد به افزایش توانایی شما در ایجاد حسن تفاهم با دیگران کمک می کند.

آرمان

آرمان در زمینه اخلاقیات مطرح می شود. اخلاقیات، تلاشی برای تعیین معیارهای اخلاقی یا قوانینی است که باید برای کنترل رفتار انسانی، ارزش هایی که شایسته در پیش گرفتن هستند و نیز ویژگی های شخصیتی که ارزش توسعه در زندگی کاری و شخصی را دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین اخلاقیات سعی دارد ببیند که چه نوع قوانین، ضوابط اخلاقی، ارزش ها و معیارهایی باید در پیش گرفته شود تا از نظر اخلاقی به رفتار درست و صداقت در موقعیت های انسانی منجر شود. همه سیستم های اخلاقی، حتی در فرهنگ های متفاوت، قبول دارند که هر نوع اقدامی که برای دیگران زیان بار باشد، اشتباه است

چه بسا یک حرفه تجاری یا سیاسی به واسطه نقض اخلاقیات به کلی نابود می شود. به خاطر نقض اخلاقیات رؤسای جمهور برکنار شده و مدیران اجرایی به زندان افتاده اند. اهمیت به کار گیری معیارهای اخلاقی مطلوب در کار نمایان است.

قانون، حرفه ها، رسانه ها و گروههای طرفدار محبط زیست بر روند اخلاقیات نظارت دارند. بسیاری از حرفه ها ضوابط اخلاقی مربوط به خود را نمی نموده اند. بیشتر سازمان های بزرگ نیز برای هدایت رفتار مدیریت و کارمندان در معاملات تجاری ضوابط اخلاقی مربوط به خود را ارائه نموده اند.

باور

افراد در جهت اندیشه های برتر خود حرکت می کنند. باورها، ارزش ها و نگرش های ما تعیین می

که به چه کسی تبدیل می شویم. شما می توانید فکر خود را با باورهای مثبت برنامه ریزی کنید.

  • افکار مثبت را جایگزین افکار منفی نمایید.
  • اظهارات (بیان) مثبت داشته باشید.
  • تجسم کنید.
  • تحت تأثیر احساسات قرار بگیرید.
  • تمرین کنید.

ترس ما را از رسیدن به اهدافمان باز می دارد. ترس از شکست، ترس از تغییر و ترس از اینکه دیگران در مورد ما چه فکری می کنند، از ترس های متدوالی هستند که با آنها روبرو می باشیم. بیشتر عوامل ترس ما هرگز مشخص نشده اند. ترس را این گونه تعریف کرده اند: شواهد دروغینی که ظاهره واقعی هستند. شرایط محیطی، رفتار، توانایی، باور، هویت و معنویت همگی با یکدیگر ارتباط داشته و اثربخشی و موفقیت زندگی شما را تعیین می کنند.

باورهای مهم برای موفقیت در کسب و کار عبارتند از :

• فلسفه مشتری مداری

• مدیریت کیفیت جامع

• بی نقصی کار

• بهبود مستمر

• یادگیری مادام العمر

• سازمان یادگیرنده

• توانمندسازی

• افراد

مهم ترین دارایی شما محسوب می شوند.

اشتیاق

به کاری بپردازید که عاشق آن هستید و عاشق کاری باشید که انجام می دهید، اشتیاق، همان شور و شوق به کاری است که انجام می دهید. بدون اشتیاق فرصت چندانی برای موفقیت واقعی در زندگی حرفه ای و شخصی فراهم نمی شود. آن دسته از فعالیت های کاری که چالش بزرگی را به وجود می آورد و از مهارت های سطح بالا استفاده می کند، باعث ایجاد رضایت کاری بهینه یا حرکت می شود. اعتقاد و انگیزش، باید اشتیاق را مورد حمایت قرار دهند.

اعتقاد، باور توانایی ها و رویاهای شما و مشیت الهی است. اعتقاد، باور بدون دلیل است – باور که به واسطه آن می توانید به هدف برسید بدون آنکه دقیقا بدانید چگونه می خواهید این کار را انجام دهید. بدون اعتقاد هیچ یک از دستاوردها و نوآوری های مهم در تاریخ حاصل نمی شدند.

برای ایجاد انگیزه در افراد مشتاق به جای اعلام ضرورت پرهیز از درد یا مجازات باید با بشارت به تحقق اهداف مثبت و جذاب، آنها را به جلو حرکت داد. آنها چالش و مسئولیت را دوست دارند و به کار خود افتخار می کنند. همانند دیگر بخش های زندگی، برای موفق شدن در یادگیری باید اشتیاق فراوان داشته باشید.

انضباط

 سختکوشی و توانایی فائق آمدن بر ناکامی ها و شکست ها، از ویژگی های مهم افراد موفق محسوب می شود. انضباط فردی همان توانایی پایبندی به یک وظیفه و به پایان رساندن آن می باشد. شما علاوه بر انضباط فردی، برای موفقیت واقعی به عقلانیت هم نیاز دارید و عقلانیت نوعی قدرت تشخیص بصیرت)، درس گرفتن از تجربه و بلوغ عاطفی است. با این وجود، انضباط و عقلانیت باید با مهارت های کاری و شخصی ترکیب شوند

انضباط مالی یا پا را از گلیم خود فراتر نگذاشتن باعث توانایی پرداخت دیون و آرامش خاطر می شود. این مسأله علاوه بر موقعیت های مالی شرکت ها در موقعیت های مالی شخصی نیز کاربرد دارد. اگر بیشتر از درآمد خود خرج کنید سرانجام در مسیر ورشکستگی مالی قرار خواهید گرفت.

می خواهم کتاب حاضر را با نقل جملاتی از رالف والدو امرسون به پایان برسانم که موفقیت واقعی را این گونه تشریح می کند:

بیشتر مواقع خندیدن؛ جلب احترام افراد باهوش و جلب محبت کودکان؛ کسب تقدیر منتقدترین فرد صادق و تحمل خیانت دوستان دروغین؛ درک زیبایی، یافتن بهترین ها در دیگران؛ زیباتر دیدن دنیا به واسطه داشتن یک فرزند سالم، یک قطعه باغ یا شرایط اجتماعی بهتر دانستن اینکه زندگی یک نفر به دلیل وجود شما زیباتر می شود؛ آری این موفقیت است

خداوند به شما توفیق بدهد و در جستجوی موفقیت، موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید