قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > آشپزخانه > نوشیدنیها > خواص دارویی خاکشیر

خواص دارویی خاکشیر

خاکشی که با نام خاکشیر شناخته می‌شود، گیاهی یک و دوساله، از تیره شب بو است که حدود هشتاد سانتی‌‌‏متر ارتفاع دارد. قسمت پایین گیاه دارای پوششی از کرک و بخش‌‌‏های بالایی، بدون کرک بوده و در بعضی موارد، تمام گیاه بدون کرک است.

خواص دارویی خاکشیر
خواص دارویی خاکشیر

برگ‌های آن بریدگی عمیق دارد و دو یا سه بار تقسیم شده است. گل‌های آن زرد رنگ می‌باشند. میوه آن خورجینی، به طول پانزده تا سی و پنج میلی‌‌‏متر و عرض یک میلی‌‌‏متر است که در داخل غلاف خورجین، دانه‌ها قرار دارند. دانه‌‌‏های آن ریز، کمی دراز و مایل‌‌‏به‌‌‏قرمز یا قرمز تیره است. این گیاه به‌‌‏صورت خودرو، در باغ‌ها و صحراها می‌روید.

طبیعت دانه خاکشیر گرم و تَر است.

خواص درمانی خاکشیر :

تب‌‌‏بُر است. برای التهاب پوستی مانند کهیر موثر بوده، و برای رفع برخی مشکلات معده و سنگ کلیه مفید است، باز کننده گرفتگی صدا و اشتهاآور نیز می‌باشد. از بین برنده اخلاط ریه است، و خون را صاف می‌کند.

راه‌‌‏های مصرف خاکشیر :

آن را با شیر مخلوط و با عسل شیرین کرده و بخورید. برای باز شدن رنگ چهره مفید است. اگر ده روز، هر روز خاکشیر را با شیر تازه بخورید، باعث چاقی  شده و ناراحتی‌‌‏های بلغمی را برطرف می‌کند.

-آن را شسته، با گلاب یا آب خالص خوب بجوشانید تا شکفته شود و بخورید. این کار به خروج محتویات معده و پاک‌‌‏سازی دستگاه گوارش فوقانی کمک می‌‌‏کند « اثر قی‌‌‏آور »؛ که در موارد مسمومیت می‌‌‏تواند مفید واقع شود.

-بیست گرم از خاکشیر را به‌‌‏صورت خشک، در دهان ریخته و بدون آب، کم کم با بزاق دهان تَر کنید و بلع نمایید. اسهال و دل پیچه را درمان می‌کند.

-با آب سرد و کمی قند، آن را مخلوط کرده و بخورید. درد معده و سرگیجه را درمان می‌کند.

-خاکشیر را تمیز کرده، در ظرفی بریزید و روی آن یخ بمالید تا رنگش روشن شود و بسیار خنک گردد، بعد مقداری سکنجبین با آن مخلوط کرده بخورید. غلیان صفرا، خشک شدن دهان و عطش حاصل از گرما، سردرد و کهیر را درمان می‌کند.

-آن را بجوشانید و آب و دانه را با هم میل کنید. برای کاهش شدت بیماری‌‌‏زایی سرخجه، سرخک، آبله و مخملک مفید است. هنگام یبوست نیز، مصرف این جوشانده با نبات، برای اطفال بسیار مفید است.

-دم کرده برگ خاکشیر، قابض است و در رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین سی، کمک می‌‌‏کند.

-توجه کنید که در برخی مزاج‌‌‏ها و در بعضی اشخاص سردرد ایجاد می‌‌‏کند، این افراد باید آن را با کتیرا مصرف کنند.
 

برگرفته از کتاب گیاهان دارویی، تألیف احمد حاجی شریفی

دیدگاهتان را بنویسید