قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > خواص درمانی برگ اسفناج

خواص درمانی برگ اسفناج

رگهای اسفناج کمی گوشتی، درشت، پهن، نرم ونازک استاین گیاه بهطور کلی دو نوع دارد : ۱ـ نوع بهاره و ۲ـ نوع پاییزهنوع بهاره آن را انگلیسی، و نوع پاییزی آن را هلندی مینامند.

طبیعت آن نه سرد است و نه گرم، معتدل است.

خواص درمانی برگ اسفناج
خواص درمانی برگ اسفناج

خواص درمانی آن :

بادشکن، مقوی و نیروبخش است، عطش را تسکین می دهدگلبولهای قرمز خون را زیاد و کم خونی را برطرف میکندضد سرطان استبواسیر را درمان کرده، تخلیه مدفوع را آسانتر و دستگاه گوارش را پاک می کندبیماری پلاگر که بهدلیل کمبود ویتامین B3 ایجاد میشود و اسفناج مقادیر خوبی از این ویتامین را داراستبه رفع ورم زبان کوچک، ورم ریه و ورم روده کوچک کمک میکند.

عصاره آن را با شکر مخلوط کنید، در درمان یرقان یا زردی، تکرر یا سوزش ادرار، درد کمر موثر است و به سوزاندن اخلاط صفراوی کمک میکند.

هجده ساعت هیچچیز نخوریدبعد دوکیلو اسفناج را بپزید و با فشار آب آن را بگیرید، کمی نمک پاشیده و بخورید؛ جهت دفع کرم کدو موثر است.

هر روز آب اسفناج تازه را گرفته، با روغن بادامشیرین بهمقدار مساوی مخلوط کرده و به کودک بخورانیدباعث رشد میشود.

آب یک مشت اسفناج و یک مشت شاهی تازه را بگیرید و هر روز صبح ناشتا یک فنجان بنوشیدتب را کاهش میدهد، خستگی جسمی و عصبی را برطرف و نیروی اراده را تقویت میکند.

آب خام یا پخته آن را در گلو غرغره کنید، درد گلو را تسکین میدهد.

اسفناج تازه را بکوبید و ضماد کنیددمل را باز میکند، درد مفاصل را تسکین میدهد و ورم آن را فرو مینشاند.

آن را در روغن زیتون پخته و ضماد کنیدبه درمان سودا، انواع سوختگی و زخمهای بزرگ کمک میکند.

پخته آن را با سفیداب مخلوط کرده و بر بدن بمالیدانواع جوش را برطرف می کند.

کسانی که کبد حساس، ورم معده یا ورم روده دارند و کسانی‏ که به سنگ کلیه، سنگ مثانه، سنگ صفرا، تورم مفاصل یا رماتیسم مبتلا هستند، بهتر است از مصرف آن بپرهیزید.

خواص درمانی تخم اسفناج

هر روز پنج تا ده گرم از آن را در یک فنجان، دم کرده و بنوشیدخنککننده است؛ درد ناحیه قلب و اعضای داخلی را تسکین میدهدورم کبد و یرقان را بهبود بخشیده و در درمان یبوست معجزه میکند.

برگرفته از کتاب گیاهان دارویی، تألیف احمد حاجی شریفی

دیدگاهتان را بنویسید