قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > چرا خوب است که بیشتر خرما بخوریم؟

چرا خوب است که بیشتر خرما بخوریم؟

خرما – یکی از قدیمی‌‌‏ترین محصولات زراعیِ این سیاره- که بیش از ۶۰۰۰ سال است انسان آن‌‌‏را مصرف می‌‌‏کند. علم امروزی تغذیه، اخیرا در حال بررسی تاثیرات بسیار مفید خرما بر سلامتِ انسان است.

 بیش از ۲۰۰ گونه خرما درسراسر جهان رشد می‌‌‏کند. شاید همه نوع آنها برای مصرف روزمره قابل دسترسی نباشند، اما بعد از خواندن این مطلب، بخوبی درک می‌‌‏کنید که چرا باید از همان انواعِ موجود، نهایت استفاده را ببرید.

فواید خرما برای سلامتی

 چرا خوب است که بیشتر خرما بخوریم؟
چرا خوب است که بیشتر خرما بخوریم؟

خرما بسیار مغذی است

خرما فقط به مزه شیرین‌‌‏اش خلاصه نمی‌‌‏شود، بلکه منبعی عالی از انواع مواد مغذی « مثل : ویتامین آ، آهن، کلسیم، ویتامین ب ۶، نیاسین، پتاسیم،روی و مس… » بوده و سرشار از  فیبر است .

خرمای مِدجول، یکی از دو خرمای پرمصرف در آمریکاست که درشت بوده و پوست قهوه ای تیره با عطر و طعم کاراملی دارد. هر ۱۰۰ گرم آن- حدود ۴ تا ۵ میوه خرما – ۱۸  درصد از نیاز روزانه بدن‌‌‏تان به فیبر را فراهم می‌‌‏کند.

همین مقدار خرما،۲۰ درصد پتاسیم، ۱۸ درصد مس و ۱۴ درصد از منیزیوم مورد نیاز بدن را تامین می‌‌‏کند؛ همچنین مقدار زیادی کلسیم و آهن به بدن‌‌‏تان می‌‌‏رساند که برای  محافظت ازاستخوان‌‌‏ها وسلامت عوامل خون‌‌‏رسان عالی هستند.

ازطرفی خرماها، مکمل‌‌‏های ویتامینی خوبی محسوب می شوند و ترکیبات متنوعی دارند، مانند : ویتامین آ، ویتامین ب ۵، ویتامین ب ۶، فولات و نیاسین.

خرما خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

وقتی تحت شرایط خاصی مثل استرس، هوای آلوده، دود سیگارو غیره قرارمی گیریم بدن ماخود بخود مواد مضری به نام رادیکال‌‌‏های آزاد تولید می‌‌‏کند. این رادیکال‌‌‏های آزاد به هسته سلول‌‌‏های بدن آسیب می‌‌‏زنند که به انواعی از بیماری‌‌‏ها منجر می‌‌‏شود. اما مصرف آنتی اکسیدان‌‌‏هایی مثل ویتامین ث، ویتامین ای و پلی فنل‌‌‏ها که در بعضی ازمواد غذایی وجود دارند، رادیکال‌‌‏های آزاد را ازبین می‌‌‏برند.

 پلی‌‌‏فنل‌‌‏ها، دسته مهمی از آنتی اکسیدان‌‌‏ها هستند، که ثابت شده است به پیشگیری از بیماری‌‌‏های حادشونده مثل بیماری‌‌‏های قلبی، سرطان، پوکی استخوان ودیابت کمک می‌‌‏کنند. مطالعه‌‌‏ای در سال ۲۰۰۵ نشان داد که در مقایسه با سایر میوه‌‌‏های خشکی که بطور معمول مصرف می‌‌‏شوند، خرماها بیشترین مقدارِ پلی‌‌‏فنول را دارند.

 

خرما در کنترل دیابت موثر است

 

 طی مطالعه‌‌‏ای معلوم شد که خرما به کنترل مقدار قند خون و چربیِ بیماران دیابتی کمک می کند. می‌‌‏دانیم که خرما سرشار از کربوهیدرات و قندهای طبیعی است. از طرفی مصرف مواد غذایی شیرین باعث می شود که مقدار قند خون به سرعت بالا رود که این می‌‌‏تواند برای بیماران دیابتی خطرناک باشد. محققان خوردن خرما را به تنهایی یا همراه با غذا بررسی کردند ومتوجه شدند که در هر دو صورت مقدار قند خون بالا نرفت.

مطالعه دیگری نشان داده است که عصاره خرما در جلوگیری از بدتر شدن نوروپاتی دیابتی کمک می‌‌‏کند. نوروپاتی، نوعی آسیب دیدگی اعصاب محیطی است که در افراد دیابتی ممکن است به دلیل کنترل نکردن قند خون رخ دهد.

 

تاثیر خرما بر سلا مت جنسی

 

 از نظر سنتی، خرما بعنوان افزایش دهنده قوای جنسی شناخته شده است. یک دستور عالی برای بالا بردن توان جنسی این است که یک مشت خرما را در شیر بُز، شب تاصبح خیس کرده وصبح روزبعد آنها را با پودر هل وعسل مخلوط  ومصرف کنید.

گرچه این موضوع هنوز از نظر علمی بررسی نشده است، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

جالب اینجاست که مشخص شده گرده گل‌‌‏های درخت خرما باعث بهبود قدرت باروری آقایان و افزایش تعداد اسپرم‌‌‏ها می شود. این تاثیر در مورد میوه خرما دیده نشده است اماتحقیقات نشان می‌‌‏دهد که به درمان ناباروری کمک می‌‌‏کند.

 

عملکرد روده و سرطان

 

 دانشگاهی در انگلستان برای بررسی سلامت روده‌‌‏ها و ارتباط آن با جلوگیری از سرطان، پژوهشی انجام داده است. یک گروه داوطلب، به مدت سه هفته، حدودا روزی ۵۰ گرم خرما مصرف کردند. هنگام هضم غذا، بعضی مواد شیمیایی جانبی بوجود می‌‌‏آیند که بالقوه خاصیت سرطان زایی دارند. با بررسی این گروه داوطلب متوجه شدند که طی این سه هفته تناوب حرکات روده‌‌‏ای آنها افزایش، و مقدار این مواد شیمیایی سرطان‌‌‏زا در حد قابل ملاحظه‌‌‏ای کاهش یافت.

محققان بر این باورند که مقدار زیادِ فیبر و پلی‌‌‏فنل های موجود در خرما، سلامت فلورِ روده را تامین می کند؛ که به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده منجر می‌‌‏شود. فلور روده، به موجودات زنده بسیار ریزی – از جمله باکتری‌‌‏ها- گفته می‌‌‏شود که بطور طبیعی در روده انسان و سایر حیوانات زندگی می کنند.

مطالعات دیگری نیز نشان دادند که بعضی از ترکیبات طبیعیِ موجود در خرما، اثرات ضد سرطان و ضد توموری دارند.

 

قلب سالم با خوردن خرما

 

 استرس اکسیداتیو، زمانی در بدن ایجاد می‌‌‏شود که تعادل بین رادیکال‌‌‏های آزاد و دفاع آنتی‌‌‏اکسیدانتی بدن از بین رفته و بخش دفاعی مغلوب شود. مصرف خرما، سطح چربی خون واسترس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌‌‏دهد  که به نوبه خود از پیشرفت آترواسکلروز « تنگ و سفت شدن رگ‌‌‏های خونی » جوگیری می کند. در واقع سخت شدن دیواره رگ‌‌‏ها، می‌‌‏تواند به بیماری‌‌‏هایی مانند حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود.

 

خوردن خرما در زمان حاملگی

 

 دانشگاه علوم و تکنولوژی اردن طی مطالعه‌‌‏ای دریافت خانم‌‌‏های بارداری که درچهارهفته آخرحاملگی، روزانه شش عدد خرما می‌‌‏خوردند، بوضوح زایمان بهتری داشتند. طی مقایسه‌‌‏ای بین این گروه « گروه یک » با خانم‌‌‏هایی که طی بارداری خرما نخورده بودند « گروه دو »، نتایج زیر بدست آمد :

  • گروه یک، هنگام پذیرش در بیمارستان، اتساع دهانه رحم بیشتری داشتند.
  • غشای کیسه آب آنها سالم‌‌‏تر بود.
  • زایمان خود به خود در گروه یک، ۹۶ درصد بود اما در گروه دو، ۷۹ درصد بود.
  • در گروه یک استفاده ازداروهای تشدید کننده انقباضات رحم موقع زایمان بطور چشمگیری کاهش پیدا کرد.
  • اولین مرحله زایمان در گروهی که خرما نخورده بودند نیم ساعت طول کشید اما در گروه اول زمانش کمتر شد.

منبع:اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید