قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > درمان مشکلات چشمی از آلرژی بهار

درمان مشکلات چشمی از آلرژی بهار

هر سال میلیون ها نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به آلرژی فصلی نمی توانند از زیبایی ها و طراوت بهار لذت ببرند. آلرژی فصلی به طور معمول با پخش شدن گرده گیاهان تشدید می شود و خیلی ها را به سرفه و عطسه می اندازد. تا این لحظه هیچ درمان قطعی برای آلرژی فصلی پیدا نشده است. بهترین راه حل استفاده از وسایل مراقبتی مثل ماسک و عینک محافظ، تغییر سبک زندگی، عادت های غذایی و همچنین مصرف داروهای کنترل کننده آلرژی است.

درمان مشکلات چشمی از آلرژی بهار
درمان مشکلات چشمی از آلرژی بهار

آلرژی فصلی از کجا می آید

همانطور که گفتیم آلرژی فصل بهار از پخش شدن گرده گیاهان در هوا ناشی می شود. درخت ها، چمن ها و علف های هرز این ذرات را برای بارور کردن سایر گیاهان در هوا منتشر می کنند. هنگامی که گرده ها وارد بینی می شوند مکانیزم دفاعی بدن فعال شده و آنتی بادی هایی را برای سرکوب آلرژن ها تولید می کند. این فرایند منجر به آزاد شدن ماده ای به نام هیستامین در خون می شود. در صورتی که فرد به آلرژی یا حساسیت فصلی مبتلا باشد آزاد شدن هیستامین باعث ایجاد آبریزش بینی، عطسه، قرمزی و خارش چشم، سرفه و در موارد بسیار حاد التهاب پوستی خواهد شد.

تاثیر آلرژی بهار بر چشم ها


چشم ها گاهی بیش از دستگاه تنفسی تحت تاثیر آلرژی و عواقب ناخوشایند آن قرار می گیرند. به طور معمول افرادی که دچار آلرژی فصل بهار می شود علائم زیر را تجربه کرده اند که عبارتند از:
* عطسه و سرفه
* چشمان اشک آلود
* خارش چشم و بینی (در مورد چشم ها کاملاً محسوس است)
* قرمزی چشم
* اختلال در بینایی

درمان مشکلات چشمی ناشی از آلرژی بهار


درمان آلرژی موضوع مهمی است و به طور معمول باید سه تا چهار هفته قبل از شروع علائم حساسیت زا انجام شود. توجه داشته باشید معاینه بالینی و بررسی وضعیت بینایی توسط چشم پزشک متخصص ضروری است. سپس می توانید از درمان های کنترلی یا کاهنده علائم آلرژی استفاده کنید.

روش های ساده کنترل آلرژی

۱-تا حد امکان از قرار گرفتن در محیط باز به ویژه هنگام وزش باد خودداری کنید.

۲-از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید تا چشم ها کمتر در معرض مواد محرک و آلرژی زا قرار بگیرند.

۳- لنزهای تماسی طبی و زیبایی را خارج و در محفظه مخصوص نگهداری کنید.

۴- چشم هایتان را با آب سرد بشویید. استفاده از محلول رقیق شده شامپو بچه برای نظافت مژه ها توصیه می شود.

۵- از مالیدن چشم ها پرهیز کنید. (انجام این کار به خراش قرنیه و قوز قرنیه منجر خواهد شد.)

۶- در صورت خارش چشم یا احساس وجود جسم خارجی از قطره اشک مصنوعی یکبار مصرف استفاده کنید.

۷- برای کنترل علائم حاد آلرژی می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. توجه داشته باشید، استفاده از قطره های چشمی یا داروهای دیگر منوط به تشخیص و تجویز چشم پزشک است. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

منبع بیمارستان نور

بیشتربخوانید:

پیشگیری و درمان آلرژی چشم

دیدگاهتان را بنویسید