قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > گردشگری > روایت جالب یک یهودی آمریکایی از سفرش به ایران؛ “ایران” چیزی نیست که شما فکر می کنید!

روایت جالب یک یهودی آمریکایی از سفرش به ایران؛ “ایران” چیزی نیست که شما فکر می کنید!

من یک سفر ۱۴ روزه به ایران داشتم و طی این دو هفته به سراسر این کشور اعجاب انگیز سفر کردم. نکته جالب اما این بود که ایران کاملا با آنچه من تصور می کردم متفاوت بود! برخلاف تصور عامه، ایران مهمان نواز ترین مردمان دنیا را دارد و اغراق نیست اگر بگویم تا کنون در هیچ جای دنیا مردمی مانند ایرانی ها ندیده بودم، ایران کشوری فوق العاده امن است. شاید تصور کنید که من اغراق می کنم، اما باور کنید هیچ انگیزه ای در من برای دروغ گفتن یا اغراق کردن وجود ندارد و آنچه در مورد این سرزمین می گویم حقیقتی صد در صد است.

به گزارش نواندیش، درو بینسکی، توریست و جهانگرد آمریکایی بعد از سفر به ایران با یک گروه ۱۲ نفر از ملیتهای مختلف تجربه خودش در مورد این گشت و گذار را با هموطنانش در سایت شخصی که دارد به اشتراک گذاشته، روایت او از ایران خواندنی است و شما را دعوت می کنیم که در ادامه آن را بخوانید:

وقتی ما آمریکایی ها درباره ایران فکر می کنیم، معمولا ذهنمان فقط به سمت موارد منفی مثل تروریسم می رود، اما آیا تا به حال به ۸۰ میلیون مردم محلی بی گناه که در سراسر این کشور جذاب زندگی می کنند و هیچ نسبتی هم با تروریسم ندارند، فکر کرده اید؟ بدون شک ایران در هسته اصلی فرهنگ و تاریخ جهان قرار دارد و من بسیار هیجان زده هستم تا آنچه که تجربه کردم را به شما هم نشان دهم.

این سفر دومین سفر گروهی من بعد از تجربه سفر به تاجیکستان و ازبکستان در سال گذشته بود و تمام آنچه می توانم بگویم فقط نکات مثبتی بود که در این دو هفته دیدم. برنامه سفر ما در ایران ترکیبی کامل از گشت و گذار بود به طوری که در جریان آن به تاریخی ترین شهرهای ایران سفر کردیم. وقتی به عقب نگاه می کنم می بینم صادقانه برنامه ای بهتر از این برای گذراندن این ۱۴ روز ممکن نبود. گروه ما ۱۲ عضو داشت که شامل ۹ ملیت مختلف از مکزیک و ایالات متحده گرفته تا نیوزلند و آلمان را شامل می شد، راهنمای ما، امین هم آدم واقعا جالبی بود که همه چیز راجع به ایران و تاریخ غنی آن را می دانست. او اکنون به یکی از دوستان خوب من تبدیل شده است!

در ادامه قصد دارم ۵ نکته از ایران که من را شیفته خودش کرد با شما در میان بگذارم.

۱-مردم


هر چقدر در مورد مردم ایران در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام پست بگذارم باز هم حق مطلب ادا نمی شود! بگذارید به صراحت بگویم ایرانیان مهمان نواز ، مهربان و فروتن ترین مردمی هستند که من در تمام سفرهایم به ۱۳۹ کشور جهان ملاقات کردم.


من با هر تعداد از مردم محلی که در توان داشتم تعامل کردم و حتی یک بار هم بی احترامی از آن ها نسبت به خودم و همراهانم ندیدم. در کمال تعجب حتی من وقتی به مردم گفتم که یک آمریکایی یهودی هستم باز هم در عشق و محبت آن ها تغییری ایجاد نشد. در طول این سفر من ده ها بار برای یک فنجان چای به خانه های مردم دعوت شدم. یک بار که در زمان عصرانه در اصفهان، وارد یک فروشگاه شدم، صاحب آن اجازه نمی داد که آنجا را ترک کنم. او می خواست تمام شب با من صحبت کند و مدام برایم چای می ریخت! من در ایران دوستان بسیار خوبی پیدا کردم و برای ملاقات دوباره آن ها بی تابم.

۲- اماکن تاریخی


ایران محل زندگی یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است. فعالیتهای انسانی در این کشور به چندین هزار سال بر می گردد و شواهدی از زندگی انسانهای باستانی را می توان در مکانهای متفاوتی از ایران یافت. مکانهای تاریخی مورد علاقه من تخت جمشید و ارگ راین بود. تخت جمشید پایتخت سابق امپراتوری بزرگ پارسی بوده که به سفارش داریوش بزرگ ۵۱۵ پیش از میلاد ساخته شده است. این مکان که بخشی از آن به شکل ویرانه ها و گچ بری باقی مانده، توسط حدود دوجین ستون با کتیبه های بسیار دقیق روی سنگ بنا شده است. ارگ راین یکی دیگر از شهرهای ساخته شده با همان چهارچوب زمانی است، اما با ابعاد کاملاً جمع و جور تر که در کنار یک رشته کوه زیبا قرار گرفته است. این ارگ بلافاصله پس از ساخت آن متروک شد، اما ساختمانها هنوز هم در این مکان قابل مشاهده است. 

۳-باغهای ایرانی


وقتی کسی به ایران فکر می کند، احتمالاً زیاد انتظار باغ و باغچه ندارد چون که بالاخره ۲/۳ ایران بیابان است، اما به نوعی ، هزاران سال پیش ، مردم ایران باستان توانستند بفهمند چطور برای به دست آوردن آب جهت کاشت زیباترین باغ های منظم تلاش کنند. باغ های ایران آنقدر تماشایی هستند که یونسکو آنها را به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته است. ۹ مورد از آنها در سراسر کشور پراکنده اند. ما از ۳ باغ بازدید کردیم و مکان مورد علاقه من یکی از نواحی کرمان بود. من عاشق کانال های آب مرکزی، چشمه های غول پیکر و برج بادی برجسته مشرف به سبزترین درختان و گلهای بنفش بودم!

۴- جامعه

جامعه ایران با آنچه شما در غرب می بینید اندکی متفاوت است، حضور در آن تا اندازه ای مثل شرایط دهه ۸۰ یا ۹۰ میلادی است، در ایران خبری از فروشگاه ها و برند های زنجیره ای مثل مک دونالد و استار باکس نیست. سرعت اینترنت هم احتمالا شما را یاد دیال آپ در دهه ۹۰ میلادی بیاندازد. با همه این اوصاف اما جامعه ایران تلفیق جالبی از سنت و مدرنیته است.

غوطه ور شدن در چنین جامعه ای نوعی طراوت به شما می بخشد، محیط ایران کاملا مخالف اکثر کشورهایی است که توسط گردشگران تسخیر شده اند مانند جایی که الان در بانکوک هستم. زندگی در ایران به اندازه کافی واقعی است.

۵- غذا

آه، غذا واقعا چه کسی است که غذا در سفر برایش مهم نباشد؟ اطمینان داشته باشید که غذاهای ایرانی شما را ناامید نخواهد کرد. این غذاها بر اساس ترکیبی از برنج ، گوشت ، سبزیجات و آجیل تهیه شده اند. گیاهان معمولی شامل زعفران ، دارچین و جعفری هستند و میوه ها شامل آلو ، انار ، زردآلو و کشمش. بیشتر گوشت ها به صورت کباب از گوشت گاو، گوسفند یا مرغ خرد شده تهیه می شوند و در کنار آن ها سبزیجات تازه مانند گوجه فرنگی، خیار، زیتون، پیاز و کاهو سرو می شود. اگر شما آجیل دوست دارید، باید بگویم ایران در واقع بزرگترین تولید کننده آجیل پسته در جهان است! و آخر اینکه ، آب هندوانه بسیار تازه است آنرا حتما امتحان کنید.

همانطور که احتمالا از ویدیو ها یا نوشته های من متوجه شدید عشق عمیقی از ایران در وجود من شکل گرفته و من به شدت دوست دارم دوباره به این کشور سفر کنم، شما را هم دعوت می کنم حتما به ایران سفر داشته باشید این سرزمین افسانه ای با تصورات شما زمین تا آسمان متفاوت است.

منبع سایت نواندیش

دیدگاهتان را بنویسید