قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > نقش سلامت روده در سیستم ایمنی بدن

نقش سلامت روده در سیستم ایمنی بدن

تحقیقات اخیر نشان داده است که میکروبیوم روده نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و حفظ سلامت کلی دارد.

 به گزارش کانورسیشن؛ غذایی که شما می‌خورید، تاثیر بسیار زیادی بر تنوع میکروبیوم روده و افزایش باکتری‌های خوب روده دارد. با افزایش سن، تنوع میکروبیوم کاهش می‌یابد، بنابراین حفظ یک میکروبیوم سالم در طول زندگی ضروری است.

بهترین راه برای افزایش تنوع میکروبی در روده، خوردن طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی که دارای فیبر زیادی هستند و محدود کردن غذاهای فراوری شده و غداهای کم ارزش است.

 ثابت شده که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث بهبود تنوع میکروبیوم روده و کاهش التهاب در بدن می‌شود. پایه این رژیم بر خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، دانه و غلات کامل استوار است.

چربی‌های سالم مانند روغن زیتون با کیفیت بالا و گوشت بدون چربی یا ماهی در این رژیم گنجانده شده‌اند. شما باید همچنین از مصرف بیش از حد الکل، نمک، شیرینی و نوشیدنی‌های قندی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا سایر مواد افزودنی خودداری کنید.

همچنین می‌توانید با خوردن مرتب لبنیات غنی شده با پروبیوتیک‌ها، از میکروبیوم روده پشتیبانی کنید. منبع دیگر پروبیوتیکها، نوشیدنی‌های سرشار از مخمر مانند کفیر یا کومبوچا هستند.

فراموش نکنید که اگر برای خود، خانواده و یا اقوام سالخورده یا دوستان خرید می‌کنید، انتخاب غذاهایی که از میکروبیوم سالم روده پشتیبانی می‌کنند بسیار مهمتر از جمع کردن کاغذ توالت است.

 مدیریت سلامت روان، فعال بدنی و خواب کافی نیز به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پروبیوتیک چیست و چه مزایایی دارد؟

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *