قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > ورم پاها بعد از زایمان دلایل و درمان

ورم پاها بعد از زایمان دلایل و درمان

بسیاری از مادران جدید تصور می کنند وقتیکه کودک خود را بدنیا می آورند تمام علائم حاملگی از بین می رود اما شما باید بدانید بدن شما به طور خودکار به شرایط قبل از حاملگی نمی رسد.

ورم پاها بعد از زایمان دلایل و درمان
ورم پاها بعد از زایمان دلایل و درمان

ورم کردن پاها بعداز زایمان می تواند افزایش پیدا کند و شما باید بدانید که اکثر زنان با این مشکل مواجه می شوند.اما چه چیزی باعث آن می شود و شما چه کاری باید انجام دهید؟

چرا شما دچا تورم پاها بعد از زایمان می شوید؟

۱- تغییر بدن در دوران حاملگی:

هنگامی که شما حامله هستید، بدن پروژسترون بیشتری تولید می کند که می تواند منجر به احتباس آب شود. بزرگ شدن رحم در دوران بارداری همچنین می تواند باعث فشار بیشتر بر رگ های پا شود. این فشار می تواند جریان خون را در اندام های پایینی محدود کند.مایع زیادی در طول بارداری تولید می شود، حتی ممکن است پس از زایمان هم  کاهش مایعات  می تواند زمانبر باشد.

۲- زایمان

 فرایند زایمان فشار بیشتری به مادر وارد می کند. با تولد نوزاد و فرآیند فشار زایمان می تواند خون و مایعات اضافی را به قسمت های دیگر بدن منتقل کند که این می تواند دست ها یا پاها را تحت تاثیر قرار دهد. بعضی از خانمها ممکن است به علت جریان بیش از حد خون، تورم را در صورت نیز تجربه کنند.

۳-تزریق وریدی سرم ها

طی فرآیند زایمان داروی بیهوشی و داروها را از طریق تزریق وریدی سرم انجام می دهند.این مایعات اضافی نیز می توانند پس از زایمان هم در بدن مادر باقی بمانند و باعث تورم بدن مادر شوند.

کلیک کنید:

ورم پس از زایمان و درمان آن

آیا باید نگران تورم پاها بعد از زایمان باشیم؟

 تورم پس از زایمان یک اتفاق معمول است و به ندرت باعث نگرانی جدی است.  با این حال اگر علائم زیر را تجربه می کنید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

سردرد، سرگیجه یا تاری دید که می تواند فشار خون بالا را نشان دهد. درد شدید یا تورم فقط در یک پا می تواند نتیجه یک لخته خون باشد. تنفس دشوار یا درد قفسه سینه و همچنین تورم شدید که می تواند نشانه بیماری قلب نادر باشد.

ورم پس از زایمان چه مدت طول می کشد؟

مایعات انباشته شده به تدریج طی اولین هفته پس از زایمان از طریق عرق کردن و ادرار دفع می شوند.اگر برای شما کمی طولانی تر شد از روشهای زیر استفاده کنید.

درمان ورم پا بعد از زایمان طبیعی

۱-رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند بعد از زایمان، مایعات اضافی از بدن را از بین ببرد.رژیم غذایی حاوی پروتئین سالم، میوه ها، سبزیجات و کربوهیدرات های پیچیده می تواند باعث کاهش تورم شود.شماباید از غذاهای فرآوری شده ای که می توانند حاوی مقادیر زیادی از نمک  باشند و باعث تورم بیشتر شوند اجتناب کنید.

۲-مایعات

در حالی که در بدن شما ممکن است مایعات بیش از حد ذخیره شود، شما باید اطمینان پیدا کنید که به اندازه کافی مایعات دریافت کنید. هنگامی که آب بیشتری می نوشید، در واقع بدن شما  به جای نگه داشتن آن در بدن  مایعات اضافی را از بدن خارج می کند.

۳-پاهای خود را بلند کنید

بلند کردن پاها به مدت حدود ۳۰ دقیقه در روز می تواند به کاهش تورم کمک کند. هنگامی که پای خود را بالا می آورید تا از قلب شما بالاتر باشد،  جریان خون بدن بطور  مناسب گردش می کند.

۴-ورزش

ورزش متوسط پس از تولد می تواند  به بهبود گردش خون  کمک کند و مایع اضافی  بدن را از طریق عرق کردن  خارج کند. اطمینان حاصل کنید که پس از زایمان  پزشکان اجازه می دهند که ورزش کنید .  بلند کردن و تغذیه و حرکت دادن نوزاد خود  این ها می توانند تمرین خوبی باشند.

۵-ماساژ پاها

ماساژ پاها می تواند به گردش خون در پاها کمک کند .از همسرتان بخواهید پاهای شمارا از نوک انگشتان پا به سمت بالای ران ماساژ دهد.از روغن های ماساژ یا طبیعی برای اینکار استفاده کنید.

۶-از انداختن پاها روی هم یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

این کار باعث اختلال در گردش خون ودر نتیجه باعث تورم در پاها می شود.

۷-خیس کردن پا

برای کمک به بهبود جریان خون، سعی کنید پاهای خود را در آب گرم با روغن آروماتراپی بپوشانید. روغن سرو می تواند به جلوگیری از تشکیل رگ های واریسی و روغن اسطوخودوس یا بابونه کمک می کند تا تورم را از بین ببرد.

۸-دمنوش های گیاهی

مصرف چای های گیاهی مانند چای قاصدک می تواند به کاهش میزان مایعات کمک کند.اما اگر با کیسه صفرا مشکل دارید، نباید مصرف شود.

۹-برگهای کلم

بسته شدن پاهای متورم  با برگ های کلم می تواند به جلوگیری از مایعات اضافی و از بین بردن ناراحتی کمک کند. برگ های کلم را کاملا تمیز کنید و آنها را خشک کنید، سپس آنها را در یخچال قرار دهید. هنگامی که برگ ها سرد هستند، آنها را در اطراف پا و مچ پا قرار دهید و آنها را تا زمانی که خیس شوند، رها کنید. این روند را تا زمانی که درد از بین نرفته، تکرار کنید.

۱۰-طب سوزنی

طب سوزنی طب سنتی چینی است که می تواند انرژی های بدن شما را متعادل سازد. این درمان می تواند به بهبود گردش خون به پا و همچنین بهبود عملکرد کلیه برای کاهش مایع اضافی ایجاد کمک کند. طب سوزنی، و همچنین رفلکسولوژی پا، واقعا موثر هستند که شما می توانید امتحان کنید.

۱۱-دمای بدن را کاهش دهید

گرما می تواند تورم را افزایش دهد و ناراحتی را بدتر کند.هنگامی که بعد از زایمان پا ها متورم می شوند، بدن خود را تا حد ممکن سرد نگه دارید.  از پوشیدن لباس های تنگ و یا لوازم جانبی که می توانند جریان خون را مختل کنندخودداری کنید

۱۲-از مصرف نمک زیاد پرهیز کنید

بدن نیاز دارد که تعادل بین نمک(سدیم) و آب را حفظ کند بنابراین اگر نمک زیادی مصرف کنید برای حفظ این تعادل می بایست آب بیشتری هم مصرف کنید.

۱۳-غذاهای سرشار از پتاسیم بخورید

سدیم و پتاسیم با هم کار می کنند و بدن به تعادل آنها نیاز دارد. مصرف بیشتر پتاسیم به طور طبیعی میزان سدیم بدن را کاهش می دهد.

غذاهای سرشار از پتاسیم عبارتند از:

زردآلو
موز
آووکادو
اسفناج
لوبیای پخته
عدس
ماست
کره بادام زمینی

۱۴-کافئین کمتری مصرف کنید

قهوه و سایر محصولات کافئین دار بعلت ادرار آور بودن ، باعث می شوند بدن آب از دست بدهد و خطر کمبود آب بدن را افزایش می دهد. بنابراین بدن بطور طبیعی با نگه داشتن مایعات ممکن است پاسخ دهد.

نوشیدنی های کافئین دار را با چای های گیاهی یا آب جایگزین کنید تا هیدراته بمانید و تورم پس از زایمان را کاهش دهید

منبع استپ تو هلث

دیدگاهتان را بنویسید