قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > ویتامین ها در برابر ویروس کرونا معجزه نمی کنند

ویتامین ها در برابر ویروس کرونا معجزه نمی کنند

افراط در مصرف مرکبات، نوشیدن بیش از حد انواع چای گیاهی یا مصرف مکمل‌های ویتامین؛ متأسفانه هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد این راهکارها مصونیت فوق العاده‌ای در مقابل ویروس کرونا ایجاد می‌کنند.

ویتامین ها در برابر ویروس کرونا معجزه نمی کنند
ویتامین ها در برابر ویروس کرونا معجزه نمی کنند

به گزارش واشنگتن پست، نقش سیستم ایمنی بدن، دفاع از بدن در برابر بیماری یا مبارزه با عفونت است. این سیستم دارای بسیاری از قسمت‌های متصل به هم پیوسته است: گلبول‌های سفید، آنتی‌بادی‌ها، مغز استخوان، طحال، سیستم لنفاوی. این سلول‌ها و اندام‌ها به طور هماهنگ عمل می‌کنند تا عوامل بیماری‌زای خطرناک مانند ویروس‌ها را شکار و از بین ببرند.

جولی استفانسکی، متخصص تغذیه از دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: «درست است که برخی از قسمت‌های سیستم ایمنی برای عملکرد طبیعی به ویتامین‌ها و مواد معدنی (مانند ویتامین‌های A، C، D و روی) نیاز دارند.

اما دوزهای بالاتر این ویتامین‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شود. بنابراین شما باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته از نظر جسمی فعال باشید. برای ترک سیگار قدم بردارید. ورزش منظم را فراموش نکنید و سعی کنید خواب کافی داشته باشید (حدود هفت یا هشت ساعت در شب).»

اگر رژیم غذایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی دارید، دیگر نیازی به مصرف هیچ‌یک از مکمل‌های موجود در بازار نیست. نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات و میوه پر کنید و غذاهای غنی از پروتئین (مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ) و برخی از غلات کامل مانند جو یا برنج قهوه‌ای بخورید.

سبزیجات و میوه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. انتخاب سبزیجات رنگارنگ مانند هویج، فلفل، پرتقال، سبزیجات برگ‌دار، توت یا سیب، نیاز بدن به ویتامین‌های A و C را تامین می‌کند. دریافت کافی ویتامین D همچنین حیاتی است، زیرا کمبود ویتامین D با افزایش حساسیت به عفونت مرتبط است.

از آنجا که این ویتامین در تعداد محدودی از غذاها مانند شیر و ماهی‌های چرب یافت می‌شود، اغلب باید از مکمل‌های این ویتامین استفاده کرد. (دوز مورد نیاز شما به سن، جنس و میزان دریافت غذا بستگی دارد). دقت کنید که مصرف بیش از ۵۰ هزار واحد ویتامین دی در هفته، ایجاد مسمومیت خواهد کرد.

اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را از مواد غذایی دریافت نکردید، می‌توانید یک مولتی‌ویتامین مصرف کنید. اما نسبت به ادعاها در مورد مکمل‌ها احتیاط کنید. الن اف فاکسمن، استادیار گروه پزشکی آزمایشگاهی دانشگاه ییل می‌گوید: اظهاراتی که در بسته‌بندی این مکمل‌ها دیده می‌شوند، اغلب توسط FDA تأیید نشده است. پس قبل از  مصرف مکمل‌ها، حتماً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا دوز آن بی‌خطر باشد و با سایر داروهای مصرفی تداخلی نداشته باشد.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *