قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چرا نیاز بدن به ویتامینD در زمستان بیشتر می‌شود؟

چرا نیاز بدن به ویتامینD در زمستان بیشتر می‌شود؟

ویتامین D یا همان ویتامین آفتاب برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است، اما چرا نیاز بدن به ویتامین  D در زمستان بیشتر می‌شود؟

چرا نیاز بدن به ویتامینD در زمستان بیشتر می‌شود؟
چرا نیاز بدن به ویتامینD در زمستان بیشتر می‌شود؟

به گزارش واشینگتن پست؛ در گذشته پزشکان تصور می‌کردند ویتامین D فقط برای سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد. بعدها دانشمندان دریافتند که سلول‌های ایمنی بدن گیرنده‌هایی برای ویتامین D دارند و سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با انواع عفونت‌ها به ویژه در زمستان، هرچه بیشتر نیازمند این ویتامین است.

 در این فصل، روزهای کوتاه، سرمای هوا و افزایش تعداد روزهای ابری نسبت به سایر فصول، مانع استفاده ما از آفتاب می‌شود.

ویتامین D علاوه بر این که در بسیاری از مواد غذایی از جمله ماهی‌های چرب، قارچ، محصولات غنی شده با ویتامین D و شیر وجود دارد، از اشعه  UVB خورشید، توسط پوست سنتز می‌شود.

افراد با پوست روشن باید روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب باشند. افرادی که پوستی تیره دارند، ۵ تا ۱۰ مرتبه بیشتر از افراد با پوست روشن باید در معرض نور آفتاب قرار بگیرند چون توانایی پوست آنها در سنتز این ویتامین کمتر است.

استفاده از لباس‌های پوشیده در زمستان نیز باعث کاهش توانایی پوست در سنتز نور خورشید و ساخت ویتامین D می‌شود. بنابراین مصرف مکمل‌ها و غذاهای غنی از این ویتامین در فصل سرما ضروری است.

به گفته متخصصان تغذیه، هر فرد بالغ روزانه به ۱۰ میکروگرم یا حداکثر ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین نیاز دارد.

در مصرف مکمل‌های این ویتامین زیاده‌روی نکنید چون دریافت ویتامین D بیش از ۴۰۰۰ هزار واحد در روز می‌تواند باعث درد استخوان، سنگ کلیه، تهوع و علائم دیگر شود.

گفتنی است که ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارد. مقادیر بالاتر ویتامین D باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری التهابی روده و بیماری کرون، عفونت‌های روده و ریه می‌شود.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید