قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چه زمانی باید نگران سرگیجه باشیم؟

چه زمانی باید نگران سرگیجه باشیم؟

سرگیجه در بسیاری از موارد جای نگرانی ندارد و اغلب در پی گرسنگی طولانی‌مدت، بلند‌شدن سریع و یا مستی بروز می‌کند.به گزارش نشریه بریتانیایی سان؛ بسیاری از سرگیجه‌ها خود‌به‌خود رفع می‌شوند اما اگر سرگیجه باعث زمین خوردن شما شد، همراه با تاری دید، وز وز گوش، غش کردن، بی‌حسی صورت، بازوها و یا پاها بود، باید حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید.

افت فشار خون وضعیتی:

یکی از علل شایع سرگیجه، افت ناگهانی فشار خون است که به آن افت فشار خون وضعیتی می‌گویند. اگر سرگیجه شما هنگام ایستادن یا نشستن ناگهانی اتفاق می‌افتد، احتمالاً دچار افت فشار خون وضعیتی شده‌اید. برخی اقدامات پیشگیرانه مانند تغییر وضعیت به‌آرامی و مرحله‌ای (از دراز کشیدن به حالت نشسته تا ایستادن)، کاهش مصرف الکل و یا اجتناب از وعده‌های غذایی زیاد، دوری از محیط‌های بسیار گرم مانند دوش گرم، می‌تواند مانع افت فشار خون وضعیتی شود.

کم‌خونی:

کم‌خونی شرایطی است که گلبول‌های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در بدن وجود ندارد. این وضعیت می‌تواند باعث احساس سرگیجه، خستگی و ضعف در بیمار شود. شایع‌ترین علت ریشه‌ای کم‌خونی، کمبود آهن و به دنبال آن کمبود ویتامینB12است که با مصرف مکمل‌ها برطرف می‌شود.

گرفتگی عروق:

به گفته متخصصان سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس)، سرگیجه همراه با کاهش شنوایی، دوبینی، تاری دید و بی‌حسی صورت، دست‌‌ها یا پاها، می‌تواند نشانه‌ای از گرفتگی عروق باشد. این وضعیت که با نام آترواسکلروز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها به دلیل انسداد چربی، سفت و باریک می‌شوند. آترواسکلروز بسیار جدی است، زیرا در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

عوارض جانبی داروها:

داروها می‌توانند با انواع عوارض جانبی همراه باشند که سرگیجه یکی از آنهاست. داروهای ضد‌تشنج، داروهای ضد‌افسردگی، آرام‌بخش‌ها معمولاً مقصر سرگیجه هستند. اگر بعد از مصرف داروهای جدید دچار سرگیجه شدید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند که داروی جایگزین مصرف کنید.

مشکل گوش داخلی:

اگر در کنار از دست دادن شنوایی، تعادل خود را از دست می‌دهید، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در عمق گوش باشد. لارنیتیت و نوریت دهلیزی هر دو نمونه‌ای از التهاب در گوش هستند و می‌توانند باعث شوند احساس کنید که اتاق در حال چرخش است و همچنین باعث تهوع و استفراغ می‌شوند.

تومور مغزی:

افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در راه‌ رفتن و حفظ تعادل خود دچار مشکل شوند و همچنین امکان تجربه سرگیجه وجود دارد. مشکلات در هماهنگی، به عنوان مثال در انجام کار ساده‌ای مانند بستن بند کفش، ممکن است از نشانه‌های یک تومور مغزی باشند.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید