قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > ۲۹ ماده غذایی برای افزایش خلاقیت

۲۹ ماده غذایی برای افزایش خلاقیت

آنچه که می‌‏خوریم، می‌‏تواند روی توانایی خلاقیت ما نیز اثر بگذارد. برخی از غذاهایی که مشکوک به ایجاد تاثیر منفی هستند، عبارتند از : غذاهای فرآیند شده – مثل غذاهای آماده مصرف – که مقدار زیادی چربی‌‏های مضر دارند و کلسترولِ بد خون را بالا می‌‏برند، مواد مصنوعی « رنگ‌‏ها، عطر و طعم دهنده‌‏های مصنوعی » و مقادیر زیاد نمک و شکر.

این غذاها انرژی ما را تخلیه می‌‏کنند. نه‌‏تنها حس آشفتگی، کسالت و بی‌‏حوصلگی شدید در ما ایجاد می‌‏کنند، بلکه حسی از رخوت و سنگینی بوجود می‌‏آوردند، مثل کسی که مستعد بیماری است.

 ۲۹ ماده غذایی برای افزایش خلاقیت
۲۹ ماده غذایی برای افزایش خلاقیت

در این فرصت کوتاه زندگی، واقعا حیف است لحظات ارزشمند و زودگذر آن را با چنین جملاتی سپری کرد که « من خسته‌‏ام ! » فکر کردن خارج از چارچوب‌‏های تکراری و متداول، یک توانایی و بخشی سالم و رضایت‌‏بخش از فعالیت‌‏های روزمره هر فردی است؛ از آواز خواندن و رقصیدن در حال تمیزکاری خانه گرفته تا خلق یک اثر هنری… حتی تغییر عادت‌‏های غذایی هم تجربه موثری می‌‏تواند باشد.

در ادامه، چند غذای سالم را معرفی می‌‏کنیم که خلاقیت‌‏تان را تقویت می‌‏کنند؛ آنها را امتحان کنید و ببینید که چقدر به بازتر شدن و شفافیت ذهنتان کمک می‌‏کنند.

کربوهیدرات‎های پیچیده

غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌‏های پیچیده باعث می‌‏شوند که قند گلوکز در طی روز و به‌‏طور مداوم، در اختیار مغز قرار گیرد. برخلاف کربوهیدرات‌‏های ساده – مثل آردها و شکر تصفیه شده – کربوهیدرات‌‏های پیچیده به زمان طولانی‌‏تری نیاز دارند تا در بدن تجزیه شوند، در نتیجه سیستم متابولیسم بدن و مغز، بهتر می‌‏توانند آنها را تنظیم کنند.

در ادامه به چند نمونه از منابع غذایی حاوی این نوع کربوهیدارت‌‏ها اشاره شده است :

۱- نان تهیه شده با آرد کامل « نان سبوس دار »

۲- جو دوسر

۳- کینوآ  

 گیاهی که به‌‏دلیل دانه‌‏های خوراکی آن در دسته غلات قرار می‌‏گیرد. منبعی سرشار از پروتئین شامل انواع آمینواسیدهاست و غنی از آهن، پتاسیم، ویتامین ای و منیزیم است.

۴- برنج قهوه‌‏ای

۵- ارزن

۶- تاج خروس

۷- گندم اِسپلت

گندم آلمانی یا جُلبان : در واقع نوعی گندم باستانی محسوب می‌‏شود، چون از پنج هزار سال قبل میلاد کشت می‌‏شده است. یک منبع غذایی ارزشمند برای سلامتی و غنی از فیبر است، و حاوی پروتئین و آهن و منیزیم نیز می‌‏باشد.

۸- جوی پرک

چربی‌‏های خوب

لازمه تفکر خلاق و توانایی حل کردن مشکلات، پردازش و درکِ اطلاعات توسط مغز است. اسیدهای چرب ضروری « شامل انواع اُمگا » برای عملکردِ صحیح مغز، نقشی حیاتی دارند. پس سعی کنید ترکیب جامع و متنوعی از موادی را در رژیم غذایی خود جای دهید که حاوی انواع چربی‌‏های اُمگا هستند. مثل :

۹- تخم شاهدانه

۱۰- دانه چیا

 این دانه‌‏ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و در دسته خوراکی‌‏های فوق‌‏العاده سالم قرار می‌‏گیرند. خواص تغذیه‌‏ای بسیاری دارد و انرژی‌‏بخش هستند؛ فقط باید مراقب بود که با تخم شربتی اشتباه نشوند زیرا با هم فرق دارند.

۱۱- تخم کتان

۱۲- گردو

۱۳- آواکادو

۱۴- روغن زیتون

۱۵- روغن نارگیل

آنتی‌‏اکسیدان‌‏ها

آنتی‌‏اکسیدان‌‏ها، سلول‌‏های بدن را سالم نگه می‌‏دارند زیرا از آسیب مخرب رادیکال‌‏های آزاد جلوگیری می‌‏کنند. این اثر مثبت برای سلامت سلول‌‏های مغزی اهمیت ویژه‌‏ای دارد. در عین حال آنتی‌‏اکسیدان‌‏ها باعث تقویت سیستم ایمنی شده و به حفظ سلامت بدن کمک می‌‏کنند.

بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامین ای، چند مثال از آنتی‌‏اکسیدان‌‏های موجود در مواد غذایی هستند؛ و مواد  زیر نیز سرشار از این ترکیبات هستند :

۱۶- انواع توت‌‏ها

۱۷- مرکبات

۱۸- سبزیجات  دارای برگ  سبزِ تیره

کلم پیچ، برگ چغندر،خردل سبز

۱۹- کلم بروکلی

۲۰- چغندر

۲۱- سیب زمینی شیرین « سیب زمینی هندی »

۲۲- کدو

۲۳- شکلات تلخ

۲۴- برگ سبز گندم

۲۵- اسپیرولینا « جلبک سبز-آبی »

به صورت مکمل غذایی پودر یا قرص استفاده می‌‏شود

۲۶- ماکا

 گیاهی که از هزاران سال پیش توسط سرخپوستان آمریکایی استفاده می‌‏شده و به جینسینگ پِرویی شهرت دارد. درواقع به‌‏دلیل، انرژی زا و محرک بودن از زمان قدیم معروف است.

۲۷- جینسینگ

۲۸- گرده زنبور عسل

۲۹- چای سبز

منبع : اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید