قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > خواندنی ها و دیدنی ها > آشنایی واحد پول روسیه

آشنایی واحد پول روسیه

روبل واحد پول کشور روسیه است. واحد کوچک‌تر روبل کوپک نامیده می‌شود. هر روبل برابر صد کوپک است.

بعد از مستقل شدن روسیه از اتحادیه جماهیر شوروی و تبدیل این کشور به فدراسیون روسیه تصمیم بر این شد تا اسم واحد پولی را تغییر ندهند، بنابراین روبل به عنوان واحد پولی روسیه رسمی شد.

تا سال ۲۰۰۶ روبل دارای علامت گرافیکی رسمی نبود اما تجارت بین المللی و روابط بانکی گسترده با اقتصاد جهانی، بانک مرکزی روسیه را به این فکر رسانده بود که روبل هم مانند دلار آمریکا نیاز به داشتن علامت گرافیکی ثابت و رسمی دارد.

آشنایی واحد پول روسیه
آشنایی واحد پول روسیه

هفت سال هزاران طراح تلاش کردند و در مسابقه شرکت کردند تا در جلسه رسمی بانک مرکزی روسیه مورخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳ علامت گرافیکی روبل تایید شد.

آشنایی واحد پول روسیه
آشنایی واحد پول روسیه

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به جای روبل شوروی روبل فدراسیون روسیه به جریان افتاد. در طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ چندین شکل اسکناس به چاپ رسید و به دلیل تورم موجود و پس از ثبات نسبی روبل در سال ۱۹۹۶، دولت تصمیم گرفت برای حل مشکل روبل جدیدی را عرضه کند. ارزش این روبل جدید برابر ۱۰۰۰ روبل قدیم بود یعنی در واقع سه صفر آخر اسکناس‌ها حذف شد.

آشنایی واحد پول روسیه
آشنایی واحد پول روسیه

روبل جدید در سال ۱۹۹۷ چاپ شد و از آغاز سال ۱۹۹۸ اعتبار پیدا کرد. روبل جدید در آغاز کار خوش شانس نبود و دقیقاً با بحران اقتصادی سال ۱۹۹۸ و افت ارزش روبرو شد. در چند سال اخیر دولت ولادیمیر پوتین توانسته‌است با افزایش رشد اقتصادی روسیه ارزش روبل را افزایش دهد.

نرخ برابری روبل از ۳۱ روبل و ۲۸ کوپک در مقابل یک دلار آمریکا در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۲۴ روبل در مقابل یک دلار در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی افزایش پیدا کرده‌است.

در آغاز سال ۲۰۰۸ هر دلار آمریکا ۲۴ روبل و ۵۰ کوپک بوده‌است. و در سال ۲۰۱۷ بانک مرکزی روسیه شروع به عرضه ۲۰۰ و ۲۰۰۰ روبلی کرده‌است؛ و در سال ۲۰۱۷ هردلار آمریکا ۵۷ روبل و ۳۳ کوپک بوده‌است.

اسکناس های رایج :۵،۱۰،۵۰،۱۰۰،۲۰۰،۵۰۰،۱۰۰۰،۲۰۰۰،۵۰۰۰ روبل روسیه

دیدگاهتان را بنویسید