قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > اسرار خانه داری > چطور آشپزخانه مرتبی داشته باشیم؟

چطور آشپزخانه مرتبی داشته باشیم؟

چطور آشپزخانه مرتبی داشته باشیم؟

شماره یک
شماره یک

استفاده بهینه از فضای آشپزخانه

در اغلب خانه ها ، آشپزخانه فضایی است که خانم های خانه دار زمان زیادی را در آن صرف می کنند و یکی از مشکلات هرروزه آنها هم مرتب نگه داشتن چنین فضایی هنگام آشپزی و شیرینی پزی است.البته خیلی وقتها هم فضاهای مختلفی مثل قفسه ها ، کابینت ها و … به کمک شان می آیند ، تا آنان وسایل اضافی را در آن قرار دهند و قطعا” چیدمان مناسب آشپزخانه کمک زیادی به افراد می کند تا سریعتر وسایل اضافی را که هنگام آشپزی بی نظم شده اند، سرو سامان بدهند.فقط خانمها باید حواسشان باشد که آشپزخانه را با انباری اشتباه نگیرند.

شماره دو
شماره دو

چطور در آشپزخانه کمتر کالری بسوزانید!

اولین نکته ای که اغلب طراحان هنگام چیدمان آشپزخانه در نظر می گیرند، مثلث کار در آشپزخانه یعنی رفت و آمد مناسب بین گاز ، یخچال و سینک ظرف شویی است؛ چرا که شما اغلب در زمان آشپزی بین این سه فضا در رفت و آمد هستید .پس در در واقع گاز ، یخچال و سینک باید طوری چیده شوند که در زمان رفت و آمد بین آنها رفت و آمد بین آنها یک مثلث فرضی ایجاد کرد؛ چرا که رعایت این نکته باعث می شود در زمان کار در آشپزخانه انرژی کمتری مصرف کنید.

شماره سه
شماره سه

بی مصرف ها را دور بریزید

کابینت ها را به انباری تبدیل نکنید! با وجودی که کابینت های جدید فضای طبقه بندی شده بهترو کاربردی ترند، اما نباید تمام وسایل اضافی آشپزخانه داخل آن قرار گیرند.اگر سالهاست از بعضی وسایل آشپزخانه استفاده استفاده نمی کنید، چرا آنها را نگه می دارید؟وقتی مدت ها از زمانی که به سراغ وسیله ای در کابینت آشپزخانه رفته اید می گذرد، بهتر است فکری به حالش بکنید.بنابراین آشپزخانه را به انبار قوطی ، شیشه ، بطری و انواع وسایل بازیافتی تبدیل نکنید.

شماره چهار
شماره چهار

نورهای رنگی ممنوع

در طراحی داخلی آشپزخانه بهتر است کمتر از نورهای رنگی استفاده کنید ودر ضمن نورهای سفید هم مناسب فضای آشپزخانه نیست.در کل بهترین انتخاب برای تمام خانه از جمله آشپزخانه استفاده از نورهای طبیعی است.نورهای رنگی باعث می شود رنگ غذا متفاوت به نظر برسد.

شماره پنج
شماره پنج

تفاوت قائل نشوید!

مواد غذایی مختلف را در ظروف یک شکل نگهداری کنید.اگر برای حبوبات ، ماکارونی و … از ظروف شیشه ای استفاده نمی کنید.بهتر است با برچسبی مشخص کنید که چه موادی داخل آن است.البته ظرف هایی در بازار وجود دارد که روی آن ها نوشته شده است برای چه مواد غذایی تولید شده است و در کار را برای خانم های خانه دار آسان کرده است.

شماره شش
شماره شش

از فضاهای کوچک استفاده کنید

فضاهای کوچک ، عمودی و کنج های آشپزخانه را هدر ندهید.به خصوص اگر فضای کوچکی را در اختیار دارید.برای استفاده بهتر از محیط ، از قفسه های پیش ساخته استفاده کنید.شما در این قفسه ها می توانید تمام مواد غذایی را که بصورت عمده خریداری می کنید، قرار دهید ودر قفسه های کوچکتر هم بهتر است شیشه های روغن و ادویه را قرار دهید.

شماره هفت
شماره هفت

اصول حضور رنگ ها در آشپزخانه شما

رنگ آبی با وجود آرامش بخش بودن ، فضای آشپزخانه را سرد کرده واشتهای اعضای خانواده را کم می کند.بنابراین بهتر است در این فضا کمتر از این رنگ استفاده کنید و به جای آن از رنگ سفید خالص یا رنگ های متنوع استفاده کنید.اما فراموش نکنید زیاده روی در هرچیزی خوشایند نیست.همچین یادتان باشد برای جلوه مناسب رنگه ا باید نور پردازی مناسبی داشته باشید.

  • آشپزخانه های اُپن و کوچک ، نیازی به میز ناهارخوری ندارند؛ چرا که از این فضا به بهترین شکل ممکن می توان استفاده کرد.
  • سعی کنید بعد از هر آشپزی ، وسایلی را که استفاده کردید، سرجایشان بگذارید وظرف های اضافه را جمع کنید تا سطح کابینت شلوغ نشود.
  • در هنگام کار در آشپزخانه ، روی میز یا کابینت را سفره یا پارچه پهن کنید تا مجبور نباشید مدام روی میز و کابینت ها را تمیز کنید.
  • وسایلی را که بیشتر استفاده می کنید، دم دست بگذارید تا برای پیدا کردن وسایل مختلف کل قفسه ها را بالا و پایین نکنید.

 

منابع:

مجله موفقیت-شیرین کرمی

گروه تولید محتوای فارسی میهنبُد

 

دیدگاهتان را بنویسید