قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > تکنولوژی نظامی و اسلحه > آیا جت‌ جنگی آمریکایی اف ۳۵ واقعا رادارگریز است؟

آیا جت‌ جنگی آمریکایی اف ۳۵ واقعا رادارگریز است؟

کارشناسان آلمانی رازی را درباره رادارگریز بودن جت‌های جنگی اف ۳۵ کشف کرده‌اند. ساخت هواپیمای اف-۳۵ به دلیل رادارگریز بودنش پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ بود. 

جت‌-جنگی-آمریکایی-اف-۳۵
جت‌-جنگی-آمریکایی-اف-۳۵

کارشناسان شرکت تسلیحاتی هنسولت Hensoldt آلمان موفق شدند هواپیمای F-35A را که از آمریکا به طرف برلین پرواز کرده بود چندین بار ردیابی کنند. هواپیمای “اف-۳۵” که “چند منظوره”، “فوق مدرن” و با صرف هزینه بسیار زیاد ساخته شده در روزهای گذشته به دلیل مخالفت آمریکا با فروش آن به ترکیه نیز بر سر زبان‌ها افتاده است.

هواپیمای یاده شده “لاکهید مارتین اِف-۳۵ لایتنینگ ۲” است و مسافت ۹ هزار کیلومتری از آریزونای آمریکا تا برلین را در ۱۱ ساعت و ۲۴ دقیقه بدون توقف طی کرده و ۹ بار در آسمان سوخت‌گیری کرده است.

“اف-۳۵” برخلاف تصوری که می‌رفت رادارگریز نبوده است، زیرا شرکت آلمانی هنسولت که در زمینه سیستم راداری متخصص است موفق شده این هواپیما را صدها کیلومتر تعقیب و ردگیری کند.

جت‌-جنگی-آمریکایی-اف-۳۵
جت‌-جنگی-آمریکایی-اف-۳۵

سازندگان هواپیمای اف-۳۵ قصد داشتند در نمایشگاه بین‌المللی تخصصی هوا-فضا در برلین، پایتخت آلمان، دو هواپیمای اف -۳۵ را معرفی کنند. اما هیچ یک از دو هواپیما در برنامه پروازهای نمایشگاه بین‌المللی برلین شرکت نکرده‌ و فقط در گوشه‌ای از نمایشگاه خاک می‌خورده‌اند. علت آن را کسی تابحال توضیح نداده است اما در نمایشگاه شایعه‌ای پخش شده بود که دلیلش می‌تواند کشف راز رادارگریز بودن آن توسط تکنسین‌های شرکت تسلیحاتی آلمانی هنسولت باشد.

بر اساس گزارش مجله آمریکایی “Defense News” شرکت هنسولت با سیستم راداری منفعل “Twinvis” خود موفق به ردیابی جت‌های اف -۳۵ شد. مسئولین این شرکت در گفت‌وگو با “اشپیگل آنلاین” هم ردیابی اف-۳۵ را تأیید کردند.

طبق گزارش مجله آمریکایی “دیفنس نیوز”  کارشناسان هنسولت مزرعه‌ای را در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی برلین اجاره کردند و پرواز اف-۳۵ را زیر نظر گرفتند. سامانه راداری که توسط کارشناسان این شرکت در یک وسیله نقلیه قرار گرفته بود، توانست هواپیمای اف-۳۵ را در مجموع طی مسافتی۱۵۰ کیلومتری در آسمان ردیابی کند. به نوشته این مجله آمریکایی هواپیماهای اف-۳۵ به دلیل شکل خاص و ساختار سطح آن باید نامرئی و رادارگریز باشند اما چنین نبوده است.

پروژه ساخت اف-۳۵ پرهزینه‌ترین پروژه در نوع خود در تاریخ نظامی جهان است. هزینه نهایی این پروژه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

آلمان در پروژه ساخت این هواپیمای جنگی شرکت نکرده است. ارتش اسرائیل و بریتانیا ولی چند فروند از این هواپیما را در اختیار دارند.

ترکیه قصد داشت حدود ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ سفارش دهد. شرکت‌های تسلیحاتی ترکیه حتی قرار بود با ساخت حدود ۹۰۰ قطعه برای این جنگنده، در روند تولید آن مشارکت کنند. ولی آمریکا ترکیه را به دلیل خرید سامانه پدافند ضد موشکی اس-۴۰۰ روسیه از برنامه تولید و استفاده از جنگنده‌های اف-۳۵ ایالات متحده کنار گذاشت. ترکیه و آمریکا هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید