قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > آیا شما ازنظر احساسی باهوش هستید؟

آیا شما ازنظر احساسی باهوش هستید؟

«هوش احساسی» یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که متاسفانه به آن توجه زیادی نمی‌شود. ما معمولا هوش را برای تفسیر توانایی افراد در تحصیلات دانشگاهی یا گستردگی اطلاعاتش درزمینه موضوعات مختلف استفاده می‌کنیم؛ به عبارت دیگر افراد، معدل شما را در دانشگاه یا دانستن نام تمام پایتخت‌های تمام کشورهای قاره آفریقا و … را هوش شما تلقی می‌کنند.

متاسفانه هوش احساسی که همان توانایی شناختن احساسات خویش و سایرین و نیز استفاده از این مهارت برای مدیریت روابط خود با افرادی است که در اطراف شما هستند، به‌ندرت مهم شمرده می‌شود؛ ولی حقیقت این است که هوش احساسی نقشی بیشتر از این اطلاعات بی‌اهمیت در تبدیل‌کردن شما به یک مدیر یا بازیکن یا به‌طورکلی یک انسان خوب بازی می‌کند.

بنابر تحقیقات روان‌شناس و خبرنگار پیشین نیویورک تایمز، دانیل گلمن، همه افراد می‌توانند از هوش احساسی بهره ببرند. این خبرنگار به‌تازگی فهرستی از آنچه که به اعتقاد او علامتی از هوش احساسی بالاست، ارائه داده است. اگر مشتاق هستید که پدر، مادر، همسر، دوست و انسان بهتری باشید، آنچه را که باید انجام دهید، برای شما آورده‌ایم:

حس اعتمادبه‌نفس واقعی را در خودتان پرورش دهید

اگر هوش احساسی بالایی دارید، نسبت به نقاط ضعف و قوت خودتان آگاه هستید و می‌دانید چگونه باید با وجود آن‌ها عمل کنید.

نکته مهم این است که شما از قبول اشتباهات و ناتوانی‌های خود نمی‌ترسید و مشکلی ندارید که به شخص دیگری برای دریافت کمک یا راهنمایی تکیه کنید. شما هرگز به غرورتان اجازه نمی‌دهید این فرصت را از شما بگیرد.

احساساتتان را می‌شناسید

شما خودآگاهی زیادی دارید؛ بنابراین به‌خوبی می‌توانید تعیین کنید هم‌اکنون چه احساسی دارید و بسیار مهم‌تر آنکه چه‌چیزی باعث شده است چنین احساسی داشته باشید. ازآنجایی‌که دلیل احساسات خود را می‌شناسید، می‌دانید چگونه باید آنان را مدیریت کنید، به‌خصوص زمانی‌که دچار احساسات منفی می‌شوید، آن‌ها را برون‌ریزی می‌کنید.

تحت‌فشار نمی‌شکنید؛ اگر هم شکستید، به سرعت خود را ترمیم می‌کنید

در شرایطی که همه‌چیز به‌هم می‌ریزد و شرایط بحرانی می‌شود، مردم شما را فردی قابل‌اطمینان می‌دانند؛ چون شما ثباتتان را به‌سادگی از دست نمی‌دهید. شما در این شرایط، یک شانه محکم برای گریه‌کردن، منبع روشنایی برای نگریستن، نشانه امید و نیز یک سنگ‌صبور هستید.

زمانی هم که آرامشتان را از دست می‌دهید، مرتب این احساسات منفی را از خود بروز نمی‌دهید، بلکه خودتان را از آن‌ها می‌زدایید و پیش می‌روید.

وقتی با مردم مشکلی دارید با آن‌ها برخورد می‌کنید

به‌جای اینکه بگذارید احساسات منفی در دلتان بماند و تبدیل به عقده‌ای شود که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود. به مردم پرخاش نمی‌کنید و می‌دانید که این روش، روشی برای حل مشکلات ناکارآمد است.

به‌جای این کار، اگر از دست کسی ناراحت هستید، همه‌چیز را به او می‌گویید و می‌گذارید او بداند چه چیزی شما را آزار می‌دهد. به این ترتیب شما می‌توانید مشکل را به‌سرعت و به شکلی مناسب حل کنید.

حتی اگر به مانعی برخورد کنید، هیچ‌وقت کار را نیمه‌کاره رها نمی‌کنید

شما خودجوش هستید، یعنی خودتان نیروی محرکه‌ای برای هدف و اشتیاق خود هستید. به این دلیل، اجازه نمی‌دهید هیچ شکست کوچکی اشتیاقتان را برای دستیابی به اهداف نهایی‌تان از شما بگیرد. شما قهرمان خودتان هستید و می‌دانید که این مهم‌ترین چیز است.

شما دورنماهای متنوع دیگران را درک می‌کنید

شما قادر هستید که به بیرون از زندگی خودتان نگاه کنید و دورنمای زندگی دیگران و موقعیت آن‌ها را بفهمید. این توانایی شما را قادر می‌کند با افراد سطوح گوناگون جامعه ارتباط برقرار کنید و گفتمان خود را با آن‌ها به‌نوعی برقرار کنید که می‌دانید متوجه آن می‌شوند.

حس هم‌ذات‌پنداری دارید

شما به‌خوبی می‌توانید احساسات دیگران را بخوانید و به همین دلیل، قادر هستید بدانید آن‌ها چقدر مسئولیت‌پذیر خواهند بود و می‌توانند نیازهایشان را بهتر تامین کنند؛ همچنین شما می‌دانید چه زمانی بهتر است موضوعی را مطرح کنید و چه زمانی بهتر است، سکوت کنید.

شنونده‌ای فوق‌العاده هستید

شما برای دیگران ارزش قائل هستید؛ بنابراین وقتی به آنها گوش می‌دهید، برایشان وقت می‌گذارید. هرگز حرفشان را قطع نمی‌کنید تا رشته بحث را در دست بگیرید و این ویژگی سبب می‌شود افراد بیشتر مایل باشند سفره دلشان را پیش شما باز کنند.

گفت‌وگوهایتان با دیگران شفاف و مفید است

شما اندیشه‌هایتان را به‌سادگی و فصاحت بیان می‌کنید؛ بنابراین دیگران می‌دانند دقیقا درباره چه‌چیزی صحبت می‌کنید و از آنان چه می‌خواهید.

به دلیل سادگی و شفافیت صحبت‌هایتان زمانی‌که خودتان را توصیف می‌کنید، افراد مشتاق هستند که به شما گوش بدهند و زمانی‌که صحبت می‌کنید، شما را پس نمی‌زنند.

اطرافیانتان را آرام می‌کنید

شما در کار گروهی موفق هستید؛ زیرا توانایی دارید که موجب آرامش همگان شوید و افراد احساس می‌کنند می‌توانند به‌راحتی برای شما لطیفه تعریف کنند و زمانی‌ هم که درکنارتان هستند، به‌راحتی می‌توانند بخندند.

ترجمه: ملیکابهزادی-مجله موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید