قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مادران ونوزادان > آیا شیر مادر در ضریب هوشی کودک تاثیر دارد؟

آیا شیر مادر در ضریب هوشی کودک تاثیر دارد؟

نسبت مستقيم تغذيه از شير مادر با ضريب هوشی

کودکانی که از شير مادر تغذيه کرده‌اند، در بزرگسالی ضريب هوشی و درآمد بالاتری دارند.

پژوهشگران برزيلی با انتشار نتيجه تحقيق خود گفتند پرورش و زندگی سه هزار و ۵۰۰ نوزاد را تا سن ۳۰ سالگی زير نظر گرفته‌اند.

به گزارش روز خبرگزاری فرانسه، اين تحقيق تاکيد می‌کند که فقير يا ثروتمند بودن مادر و همچنين طبقه اجتماعی او در نتايج بررسی‌ها تاثيری نداشته است.

يافته‌های اين تحقيق در مورد عوامل موثر در ضريب هوشی (آی کيو) پرسش‌ها و واکنش‌های متفاوت کارشناسان را برانگيخته است.

برناردو لسا هورتا، مسئول اين پژوهش در دانشگاه فدرال پلوتاس برزيل گفت: «تحقيق ما اولين مطالعه علمی است که نشان می‌دهد تغذيه طولانی نوزاد از شير مادر نه تنها در بالا بردن ضريب هوشی او تا ۳۰ سالگی، که با بهبود دستاوردهای تحصيلی و آموزشی، در موقعيت اجتماعی و شخصی اين کودکان در بزرگسالی تاثير مثبتی دارد».

در اين تحقيق که نتايج آن در مجله علمی «لنست گلوبال هلث» منتشر شده است، پژوهشگران پرورش گروهی از نوزادان متولد سال ۱۹۸۲ ميلادی را بررسی کرده‌اند.

اين اطلاعات از بررسی نتايج آزمون‌های ضريب هوشی افراد با معدل سنی ۳۰ سال، دستاوردهای آموزشی- تحصيلی و درآمد حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر به دست آمده است.

پژوهشگران، کودکان شرکت کننده را بر اساس طول مدت تغذيه از شير مادر به پنج دسته اصلی تقسيم کردند. آنها ۱۰ متغير اجتماعی و بيولوژيک را نيز که ممکن است در «آی کيو» تاثير داشته باشد در تحقيق لحاظ کردند. ميزان درآمد خانواده در هنگام تولد نوزاد، تحصيلات والدين، سيگار کشيدن مادر در دوران بارداری، سن مادر در هنگام بارداری، وزن کودک هنگام تولد و نحوه زايمان از جمله اين متغيرها هستند.

نتيجه اين تحقيق نشان می‌دهد که صرف نظر از موقعيت خانواده، تغذيه از شير مادر به افزايش هوش در بزرگسالی، تحصيلات در مقاطع بالاتر و درآمد بيشتر منتهی می‌شود.

برناردو لسا هورتا گفت: «نکته منحصر به فرد اين تحقيق اين است که تغذيه از شير مادر در ميان مادران با تحصيلات بالا و مرفه بيشتر، متداول‌تر نبوده و درصد اين روش از تغذيه نوزادان در طبقات مختلف اجتماعی يکسان بود».

پژوهشگران نتيجه‌گيری کردند که هر چه تغذيه از شير مادر طولانی‌تر باشد، مزايای بيشتری خواهد داشت. نوزادی که يک سال از شير مادر تغذيه کرده در مقايسه با کودکی که يک ماه شير مادر را خورده در ۳۰ سالگی دارای ضريب هوشی کامل و حدود يکسال تحصيلات بيشتری دارد. همچنين درآمدش ۳۴۱ رئال برزيل ( برابر ۱۰۴ دلار) بيشتر خواهد بود.

آقای هورتا گفت شير مادر حاوی اسيدهای چرب اشباء شده با زنجيره‌های بلند مولکولی است که برای رشد و نمو مغز حياتی هستند. او افزود: «مقدار شيری که نوزاد می‌نوشد نيز نقش مهمی دارد».

اريک مورتنسن از دانشگاه کپنهاگ در مقاله‌ای در همان مجله علمی که نتيجه پژوهش را منتشر کرده است، ضمن اشاره به اهميت اين نتايج در علم بهداشت عمومی گفت: «با اين حال، اين يافته‌ها بايد با پژوهش‌های بيشتری در مورد تاثيرات بلند مدت و مهم تغذيه با شير مادر در بهداشت و سلامت افراد تاييد شوند».

کولين ميچی، يکی از کارشناسان بريتانيايی و عضو کالج سلطنتی بهداشت اطفال، در يادداشتی از اين پژوهش استقبال کرده است. او گفت اين مورد که يکی از پژوهش‌های اخير در مورد تغذيه با شير مادر است، با توجه به وسعت و طولانی بودن دوره پژوهش بسيار مهم است.

او افزود شير مادر يکی از عواملی است که در رشد و نمو کودک تاثير دارد ولی با توجه به مزايای مختلف آن، نهادها و مسئولان بهداشت بايد مادران را به اين شيوه ترغيب کنند.