قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > آیا گربه‌‌‏ها قوانین فیزیک را درک می‌‌‏کنند؟

آیا گربه‌‌‏ها قوانین فیزیک را درک می‌‌‏کنند؟

گربه از جمله حیوانات باهوش و دارای قابلیت‌‌‏های ذهنی بالا است. به همین سبب بسیاری از مردم به عنوان حیوان خانگی آن را در منزل نگهداری می‌‌‏کنند.

اخیرا محققان با انجام آزمایشی روی گربه‌‌‏ها پی بردند که این حیوان احتمالا قوانین گرانشی فیزیک را درک می‌‌‏کند.

به گزارش هافینگتن پست، محققان دانشگاه کیوتو ژاپن در آزمایشی ساده روی ۳۰ گربه (هشت گربه خانگی و ۲۲ گربه از اقامتگاه حیوانات)، متوجه شدند که وقتی حرکت اشیاء برخلاف قوانین فیزیک اتفاق بی‌‌‏افتد، این گربه‌‌‏ها همگی متعجب می‌‌‏شوند.

این آزمایش در چهار وضعیت در مقابل هریک از گربه‌‌‏ها به‌‌‏طور جداگانه، انجام شد. دو وضعیت مطابق با قوانین فیزیک و دو وضعیت دیگر برخلاف قوانین فیزیک. به این صورت که ابتدا شی‌‌‏ای را داخل ظرفی مثل فنجان انداخته و شروع به تکان دادن آن کردند، به‌‌‏طوریکه گربه صدای تق تق آن را می‌‌‏شنید و سپس ظرف را وارونه کردند تا شی‌‌‏ء به بیرون پرتاب شود. در وضعیت دیگر جسم را به نحوی درون ظرف قرار دادند که با تکان دادن ظرف سروصدا ایجاد کند، اما هنگام وارونه کردن جسمی بیرون نیافتد.

واکنش گربه‌‌‏ها هنگام وضعیت نخست نرمال ارزیابی شد؛ اما پس از مشاهده وضعیت دوم، چند ثانیه با تعجب به ظرف خیره شده و به نظر می‌‌‏رسید که گیج شده‌‌‏اند.

در ادامه آزمایش، محققان دو وضعیت دیگر را امتحان کردند. آنها ابتدا شی‌‌‏ء را به وسیله آهنربا داخل ظرف قرار دادند، به طوری‌‌‏که هنگام تکان دادن ظرف هیچ صدایی شنیده نشود، گویی هیچ چیزی درون آن نیست. در حالت اول ظرف را طوری وارونه کردند که شیء از آن خارج نشود و در حالت بعدی در حالی‌‌‏که گربه گمان می‌‌‏کند ظرف خالی است، شی‌‌‏ء از آن به بیرون پرتاب می‌‌‏شود.

واکنش گربه‌‌‏ها باز هم مشابه واکنش آنان در مواجهه با دو وضعیت اول بود. آنها هنگامی که همه چیز مطابق با قوانین جاذبه پیش می‌‌‏رفت، عکس‌‌‏العملی طبیعی نشان دادند در حالی‌‌‏که با دیدن صحنه‌‌‏ای برخلاف قوانین فیزیک، متعجب شده و چند ثانیه به ظرف خیره می‌‌‏ماندند.

پژوهشگران این آزمایش را هم در محیط آشنا –همچون محل سکونت گربه- و هم در محیط ناآشنا تکرار کردند. اما تغییر محیط تأثیری در نتیجه ایجاد نکرد.

«سوهو تاکاگی»، محقق ارشد این مطالعه گفت: «این پژوهش نخستین نمایش درباره درک گربه‌‌‏ها از قوانین فیزیک است.»

او افزود: «این مشاهدات شواهدی دال بر این که گربه‌‌‏ها صاحب درکی ابتدایی از نیروی جاذبه هستند، به ما می‌‌‏دهد.»

اما برخی از دانشمندان این بررسی را چندان معتبر و قانع کننده ندانسته و معتقدند واکنش گربه‌‌‏ها ممکن است اصلا ارتباطی به ادراک آنها از قوانین جاذبه نداشته باشد.

آنها می‌‌‏گویند تعجب این حیوانات چیزی بدیهی است و اثبات این مدعا به تحقیقات بیشتری نیازمند است.

نتایج این بررسی سه‌شنبه گذشته در مجله شناخت حیوانات منتشر شد.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید