قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > ارتباط مصرف قهوه وکاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ارتباط مصرف قهوه وکاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

مطالعات جدید در در امریکا نشان می‌‏دهد که مصرف بیش از ۲.۵ فنجان قهوه در روز به طور قابل توجهی می‌‏تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

ارتباط مصرف قهوه وکاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
ارتباط مصرف قهوه وکاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

برای این مطالعه، محققان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گروهی متشکل از ۵۱۴۵ شرکت کننده که به سرطان روده بزرگ مبتلا بودند و بیش از ۴۰۹۷ شرکت کننده سالم را تحت نظر گرفت. افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، این بیماری را طی ۶ ماه گذشته گرفته بودند.

تمام اطلاعات جمع آوری شده در این تحقیق بوسیله مصاحبه از افراد و با پر کردن پرسشنامه‌‏ها صورت گرفت. در پرسشنامه‌‏ها از شرکت کنندگان خواسته شد که مقدار قهوه‌‏ای که می‌‏خورند و نوع آن، اسپرسو، فوری، بدون کافئین یا فیلتر شده را بنویسند.

محققان با در نظر گرفتن سایر عوامل خطر ساز سرطان دریافتند که حتی مصرف فقط یک یا دو فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۲۶ درصد کاهش می‌‏دهد و هنگامی که مصرف قهوه به بیش از ۲.۵ فنجان قهوه در روز افزایش می‌‏یابد، خطر تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اگر چه سطح ترکیبات مفید قهوه به کیفیت نوع دانه قهوه، روند برشته شدن آن و یا چگونگی دم کردن قهوه بستگی دارد، با این حال نتایج نشان داده است که این مسئله زیاد مهم نبوده و استفاده از هر نوع  قهوه اسپرسو و یا قهوه فوری اثر مفیدی بر بدن داشته است.

ضمن اینکه کافئین می‌‏تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن، برای جلوگیری از رشد سلول‌‏های بالقوه سرطان روده بزرگ عمل کند. البته این مطالعه همچنین نشان می‌‏دهد که نوشیدن قهوه بدون کافئین و یا کافئین‌‏دار در نتیجه آزمایش  تفاوتی ندارد.

«استفان گروبر»، مسئول تحقیقات در این باره گفت: «ما تا حدودی از مهم نبودن وجود کافئین در قهوه تعجب کردیم و این مسئله نشان می‌‏دهد که کافئین به تنهایی مسئول خواص محافظتی موجود در قهوه نیست.»

وی همچنین افزود :«تیم ما به تحقیقات بیشتری نیاز دارد تا بتواند مصرف قهوه را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از سرطان روده بزرگ در نظر بگیرد.»

اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید