قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > از چشم های تان پذیرایی کنید

از چشم های تان پذیرایی کنید

چشم ها هم مانند دیگر اعضای بدن، برای کارکرد سالم و بدون عیب و نقص، به مواد مفید و مغذی احتیاج دارند و در صورت مصرف به اندازه آنها می توان به سلامت این عضو مهم کمک کرد. چه خوب که در دید و بازدیدهای نوروزی از چشم های خود و مهمانان مان هم پذیرایی کنیم. در ادامه با مهمترین خوراکی های مفید برای چشم آشنا می شوید.  

پرتقال

میوه‌ های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، هلو، توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای از سرخرگ‌ های موجود در چشم حمایت می‌کنند و بروز آب مروارید را به تاخیر می‌ اندازند.

بادام زمینی

منبع عالی ویتامین  E است که از چشم در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند. ویتامین  E از پیشرفت آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) پیش گیری می‌کند.
بادام، دانه آفتابگردان، فندق، همه منبع عالی ویتامین E  هستند.

لوبیا قرمز

منبع عالی روی است که برای سلامت چشم ضروری است و به بدن کمک می‌کند تا ویتامین  A را از کبد بگیرد و به شبکیه چشم انتقال دهد؛ با این شیوه، ملانین که برای محافظت چشم ضروری است، تولید می شود. مصرف روی از شب کوری و بروز آب مروارید هم پیشگیری می کند. گوشت گاو، غذاهای دریایی، گوشت طیور و دانه کدو حلوایی نیز منبع عالی روی هستند.

ماهی 

ماهی حاوی ۲ نوع اسید چرب امگا۳ است که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های چشمی دارد. کمبود امگا۳ سبب سندروم خشکی چشم می شود. منبع عالی دیگر آن ماهی تن، ساردین، گردو و دانه کتان است.

غلات سبوس دار

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، رژیم غذایی با شاخص پایین گلیسمی احتمال بروز دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) را ۸۰ درصد کاهش می دهد. برای کاهش سریع شاخص گلیسمی غذا، غلات سبوس دار را جایگزین نشاسته های تصفیه شده کنید. برای این کار، برنج سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار و پاستای سبوس دار مصرف کنید.

کلم

کلم پیچ پخته شده، اسفناج، برگ های شلغم، کلم بروکلی و تخم مرغ، سرشار از ۲ نوع آنتی اکسیدان قوی به نام‌های لوتین و زیزانتین است که از چشم در برابر آسیب های شبکیه، آب مروارید و تباهی لکه زرد محافظت می کند.

منبع بیمارستان نور

دیدگاهتان را بنویسید