قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > استیون هاوکینگ: حرص و طمع، حماقتی که بزرگترین تهدید علیه بشریت است!

استیون هاوکینگ: حرص و طمع، حماقتی که بزرگترین تهدید علیه بشریت است!

مسئله آلودگی شدید محیط زیست و تغییرات اقلیمی، امروزه از مهمترین موضوعات مورد بحث دانشمندان در محافل علمی است. مسئله‌‌‏ای که حیات کره زمین و موجودات را به مخاطره انداخته و سبب نگرانی روزافزون در میان دانشمندان و عموم مردم شده است.

استیون هاوکینگ
استیون هاوکینگ

به نوشته تِک‌‌‏تایمز، «استیون هاوکینگ»، فیزیکدان و نظریه‌‌‏پرداز مشهور، اخیرا در مصاحبه‌‌‏ای با تلویزیون ایالات متحده، با صحبت درباره وضعیت بحرانی محیط زیست، حماقت‌‌‏های انسان را که موجب بروز این وضعیت شده، بزرگترین تهدید معرفی کرده است.

مدیر مرکز کیهان شناسی تئوریک دانشگاه کمبریج با ابراز نگرانی درمورد طمع و حماقت انسان که چطور در طول زمان با محیط زیست رفتار کرده، حماقت انسان و آلودگی محیط زیست را همچنان دو تهدید بزرگ برای حیات نوع بشر برشمرد.

هاوکینگ گفت که از شش سال گذشته درباره افزایش بیش‌‌‏ازحد جمعیت و آلودگی محیط زیست می‌‌‏اندیشیده و این که این دو نگرانی‌‌‏اش در خلال این سال‌‌‏ها بیشتر شده است.

او افزود که جمعیت جهان از زمان آخرین مصاحبه‌‌‏اش با این برنامه تلویزیونی نیم میلیارد یافته و هیچ نشانه‌‌‏ای مبنی بر این که این روند رشد درآینده‌‌‏ای نزدیک متوقف شود، دیده نمی‌‌‏شود. نرخ رشد جمعیت جهان به شدت درحال افزایش است و با این سرعت ۱۱ میلیارد نفر سال ۲۱۰۰ ساکن این سیاره خواهند بود.

این دانشمند مشهور گفت که سطح فعلی آلودگی هوا، به میزان ۸ درصد، طی پنج سال گذشته افزایش یافته، به این معنی که بیش‌‌‏از ۸۰ درصد از مردم ساکن در مناطق شهری هوایی را تنفس می‌‌‏کنند که تراز آلودگی آن در سطح خطرناک است.

از هاوکینگ پرسش شد که بزرگترین مشکل نوع بشر که اکنون با آن روبه‌‌‏روست، از نظر او چیست؟

هاوکینگ پاسخ داد: «تغییرات آب و هوایی مسئله‌‌‏ای ویژه است که مردم چاره‌‌‏ای جز حل کردن آن ندارند.» او افزود، نگران این است که بشریت به «نقطه بدون بازگشتی» رسیده باشد.

این فیزیکدان برجسته، با طرح این سوال که: «آیا اکنون برای مقابله با پدیده جهانی گرمایش زمین که به سطح خطرناکی رسیده، دیر شده است؟» توجه عموم را بحرانی بودن وضعیت اقلیمی جهان جلب کرد.

هاوکینگ همچنین درباره وضعیت توسعه هوش مصنوعی و این‌‌‏که چگونه دولت‌‌‏های جهان گرفتار «مسابقه تسلیحاتی» شده‌‌‏اند، صحبت کرد.

استیون هاوکینگ گفت: «اینجاست که تکنولوژی‌‌‏های سودمند همچون آزمایشات پزشکی برتر، به‌‌‏نظر می‌‌‏رسد نسبت به تولید سلاح‌‌‏های هوشمند در موضعی عقب‌‌‏تر نشسته‌‌‏اند.»

او هشدار داد که متوقف کردن روند تولید سلاح، به‌‌‏خصوص هنگامی که سازندگان آن افرادی خودسر باشند، ممکن است کاری دشوار باشد.

هاوکینگ تشریح کرد که توسعه دهندگان این دانش‌‌‏ها باید از دنباله‌‌‏روی از استانداردهای اخلاقی و وجود تدابیر حفاظتی اطمینان حاصل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید