قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > وبلاگ > پرونده های ویژه > چرا باید انعطاف پذیر باشیم؟

چرا باید انعطاف پذیر باشیم؟

آیا این اصطلاح را شنیده اید که « من بمیرم هم باید  این کار کاررا انجام دهم؟» من در سالهای اولیه هدف گذاری و رسیدن به اهدافم تقریبا مُردم ! .همچنین موقعیتهای بسیاری را در طول مسیر از دست دادم.چنان روی اهدافی که برای خود تعیین کرده بودم متمرکز می شدم و متعصب بودم که چشمانم راه و روشهای آسانتر و اهداف قبلی ام را نمی دیدند.

یکی از مهمترین نکاتی که در هدف گذاری باید رعایت کرد این است که چگونه باید تمرکزتان را روی اهدافتان حفظ کنید؟ ودر عین حال ، نسبت به تغییرات انعطاف پذیر باشید.بسیار مهم است در طول مسیر دستیابی به اهدافتان منعطف باقی بمانید.

چرا باید انعطاف پذیر باشیم؟
چرا باید انعطاف پذیر باشیم؟

اگر به برخی از مهمترین لحظات زندیگیتان که تغییرات چشمگیری برایتان داشته است، نگاهی بیندازید، شرط می بندم که بسیاری از آن لحظات ، ناگهانی و غیر منتظره رخ دادند.زندگی یک راز است و شما نمی توانید خیلی با قطعیت در مورد برنامه هایتان صحبت کنید.اگر بخواهید خیلی سفت و سخت به هدف گذاریتان بچسبید، از اتفاقات ریز ودرشت دیگر غافل خواهید شد و چه بسا موقعیت های خوبی را ازدست می دهید.

می دانید که قانون مورفی بر همین پایه استوار است :  « هر خطایی که ممکن باشد ، احتمالا” رخ خواهد داد .» خیلی به اهدافتان وابسته نباشید، شما باید آنها را در طول مسیر دوباره ارزیابی کنید و تغییرشان بدهید.

همانگونه که کسب و کارتان هیچگاه دقیقا” مانند برنامه اولیه کسب و کار پیش نمی رود ، برنامه زندگی تان هم نیز همین گونه است.سختگیر نباشید، نباید اصرار کنید برنامه تان درست مانند آنچه روی کاغذ آورده اید پیش برود;  انعطاف پذیر باشید.نگرش داشته باشید ، ذهن باز داشته باشید ولی انعطاف پذیری تان را نیز حفظ کنید.

وقتی با کن بلانچارد ، یکی از نخبگان دنیای مدیریت ، مصاحبه می کردم ، او گفت: « وقتی دارید برای چیزی برنامه ریزی می کنید اتفاق دیگری می افتد، زندگی همین است. » واقعا” درست است.

«پس چرا باید برنامه ریزی کنیم وقتی هیچ چیز طبق برنامه ما پیش نمی رود؟» داشتید همین فکر را می کردید، مگر نه؟ کچ تان را گرفتم !  همانطور که استراتژیست بزرگ نظامی آلمان در قرن نوزدهم می گوید: « هیچ برنامه جنگی پس از برخورد با دشمن درست طبق برنامه پیش نمی رود. » درست گفته و زندگی واقعی همین است.

آیزنهاور می گوید: « هنگام برنامه ریزی های جنگی متوجه شده ام که برنامه ریزی کاری بی فایده ولی در عین حال اجتناب ناپذیر است. »

بنابراین با برنامه باشید ولی انعطاف پذیر هم باشید.وقتی مردم بخواهند خشک و غیر منطقی با برنامه هایشان رفتار کنند، موفقیت از آنها دور می شود.باید آنقدر انعطاف پذیر باشید که وقتی تیر اندازی شروع شد ، برنامه تان را تغییر دهید و بگویید: « اوه ! نظرم عوض شد، فعلا” سنگر می گیرم! »

منابع:

یادداشتهای دارن هاردی

مجله خلاقیت

دیدگاهتان را بنویسید