قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > باکتری‌های پلاستیک‌خور به معضل آلودگی محیط زیست کمک می‌کنند

باکتری‌های پلاستیک‌خور به معضل آلودگی محیط زیست کمک می‌کنند

محققان ژاپنی یک گونه جدید از باکتری را که قادر است ترکیبات پلاستیکی را بشکند و به تجزیه آنها کمک کند کشف کردند.

باکتری‌های پلاستیک‌خور به معضل آلودگی محیط زیست کمک می‌کنند
باکتری‌های پلاستیک‌خور به معضل آلودگی محیط زیست کمک می‌کنند

دانشمندان یک گونه از باکتری را کشف کرده‌اند که قادر به شکستن ماده‌ای است که معمولا در مواد پلاستیکی به کار می‌رود؛ اما از کاربرد‌های بالقوه آن اطمینان حاصل نشده است.

برای اولین بار برای دانشمندان مشخص شده‌ است که طبیعت مبارزه خود را با طیف گسترده‌ای از کثافات که روی خاک، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شوند توسط همین باکتری که بر اثر گذر زمان دچار تحول شده و پلاستیک‌ها را می‌خورد انجام می‌دهند.

«پلی اتیلن ترفتالات»، که همچنین تحت عناون (PET ) یا «پلی استر» شناخته شده است.

در گزارشی که در یک مجله علمی منتشر شده است، یک تیم از محققان ژاپنی گونه‌ای از باکتری را که می‌تواند پیوندهای مولکولی پلاستیک را که بیشترین مورد استفاده را در جهان دارد کشف کرده‌اند.

تیم تحقیقاتی ژاپنی از طریق صدها نفر نمونه‌‌ها مختلفی از آلودگی را الک کردند قبل از پیداکردن یک کلونی از این باکتری‌ها که با استفاده از پلاستیک ارتزاق می‌کنند.

آزمایشات بیشتر منجر به کشف باکتری شد که تقریبا طی ۶ هفته می‌توانست ساختار این ماده به کار رفته در مواد پلاستیکی را تخریب کند.

در مقایسه با سایر عوامل بیولوژیکی از جمله باکتری مرتبط کمپوست برگ و یک آنزیم قارچ  که به تازگی اشتهای زیادی برای خوردن پلاستیک نشان داده بود، این گونه جدید از باکتری حرص و ولع بیشتری در زمینه تجزیه پلاستیک نشان می‌دهد.

دکتر «تریسی مینسر»(Tracy Mincer)، یک محقق در موسسه اقیانوس شناسی «وودز هول» گفت:”این اولین مطالعه دقیق روی این باکتری است و با دقت بسیار انجام شده است که نشان می‌دهد این باکتری پلاستیک را هیدرولیز(شکسته) کرده بود.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید