قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > با «روبات‌‌‏های کمک رسان» پاناسونیک، ابرانسان می‌‌‏شوید

با «روبات‌‌‏های کمک رسان» پاناسونیک، ابرانسان می‌‌‏شوید

شرکت پاناسونیک دستگاه‌‌‏های قدرتی کمک رسانی می سازد که به نظر می‌‌‏رسد این دستگا‌‌‏ه‌‌‏ها مستقیما از داستان‌‌‏های علمی-تخیلی بیرون آمده‌‌‏اند.

روبات‌‌‏های کمک رسان پاناسونیک
روبات‌‌‏های کمک رسان پاناسونیک

 

لباس کمکی AWN-03 به طور خاص برای حرکات شدید کمر طراحی شده است. این لباس شامل مکانیزم «کمک خودکار» است که حرکات کاربر را حس می‌‌‏کند و در هنگام بلند کردن و نگه داشتن اجسام به فرد کمک می‌‌‏کند. پاناسونیک اعلام کرد که این لباس در طول انجام کار می‌‌‏تواند فشار وارده به کمر را به مقدار ۱۵ کیلوگرم کاهش دهد.

 

ربات PLN-01 از پاناسونیک که «نینجا» نامیده می‌‌‏شود برای تکمیل حرکات راه رفتن و دویدن طراحی شده است. سنسورهایی که در نزدیکی پاشنه پا قرار دارند باعث فعال شدن دو موتور در پشت کمر می‌‌‏شوند. این دستگاه با تقلید حرکات بدن انسان به کارگران اجازه می‌‌‏دهد تا بطور طبیعی راه بروند.

لباس «لودر قدرت»  که به‌‌‏طرز مشکوکی شبیه به دستگاه سیگورنی ویور در فیلم پرفروش «بیگانه» در سال ۱۹۷۹ است -برای تامین قدرت قابل ملاحضه و توانمندسازی کاربران از ۲۰ موتور و ۴ سنسور بهره می‌‌‏گیرد. هرچند برنامه‌‌‏هایی برای کاهش اندازه این لباس وجود دارد. این روبات برای استفاده در کارهایی از قبیل «امدادرسانی، ساخت و ساز و کارهای عمومی» طراحی شده است.

«روبات کمک کننده اتکا» خلاقانه طراحی شده است. روبات حرکات کاربر را حس می‌‌‏کند و قدرت لازم را برای افراد مسن و ضعیف در انجام کارهای ساده همچون ایستادن، راه‌‌‏رفتن و استفاده از سرویس بهداشتی تامین می‌‌‏کند. استفاده از قدرت عضلات کاربر بصورت مکمل نه‌‌‏تنها باعث می‌‌‏شود که کاربر براحتی راه برود بلکه از ضعیف شدن عضلات مریض هم جلوگیری می‌‌‏کند.

پاناسونیک روبات های کمکی خود را در مراقبت‌‌‏های پرستاری نیز بکار برده است. «ریسیوان» – ترکیبی از تخت برقی بیمارستان و صندلی چرخدار برقی است – این روبات توسط کاهش فشار بلند کردن بیماران و افزایش راحتی آنها در جابجایی به هر‌‌‏دوی پرستار و بیمار کمک می‌‌‏کند.

کاربرد ریسیوان در بخش‌‌‏های «روبات مراقبت‌‌‏های شخصی» منحصراً یک «روبات خدمتگذار سیار، روبات کمک‌‌‏های جسمی یا روبات حمل کننده انسان» مشخص شده است. این شرکت ژاپنی امیدوار است ریسیوان در سطحی جهانی مورد استقبال قراربگیرد.

منبع : epochtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید