قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > با کمک این مواد غذایی با سرطان مبارزه کنید

با کمک این مواد غذایی با سرطان مبارزه کنید

از گذشته‌ها تاکنون ارتباط مشخصی بین تغذیه و بیماری سرطان شناسایی شده است. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان و یا درمان آن نقش قابل توجهی دارند. وجود حجم زیادی از اطلاعات درست و غلط در این خصوص بین مردم باعث شده است که نتایج تحقیقات علمی و دقیق در این میان کمرنگ شود.

 با کمک این مواد غذایی با سرطان مبارزه کنید
با کمک این مواد غذایی با سرطان مبارزه کنید

موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان فهرستی از ۱۳ ماده غذایی منتشر کرده است که از سلول‌های سالم در برابر سرطان محافظت می‌کند و به شرایط سلول‌های مبتلا کمک می‌کند.

۱. حبوبات

حبوبات، را می‌توان قهرمانان فیبر در مواد غذایی دانست.

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم رژیمی حاوی فیبر می‌تواند از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کند و خطر آن را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

اما سوای پیشگیری، حبوبات می‌توانند در مبارزه با سلول‌های سرطانی مؤثر باشند. مطالعه بر روی موش در آزمایشگاه نشان داده است که استفاده منظم از حبوبات سیاه و سفید، رشد سلول‌های سرطانی القا شده را به میزان شگفت‌آور ۷۵ درصد کاهش می دهد.

۲. سبزیجات خانواده آلیوم

خانواده آلیوم شامل گونه‌هایی نظیر انواع پیاز، پیازچه، سیر، موسیر، تره فرنگی و… می‌شوند که به عنوان مواد غذایی ضد سرطان شهرت دارند. مصرف منظم این گیاهان می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان، به ویژه معده و سرطان پروستات را کاهش دهد.

ترکیب شیمیایی آلیسین که از سیر استخراج می‌شود، مانع توسعه سلولهای سرطانی می‌شود. همچنین کوئرستین که در پیاز یافت می‌شود دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد تومور و ضد التهاب دارد.

۳. توت‌ها

خانواده بری (Berries) یا توت‌ها شامل توت سفید، توت فرنگی، بلوبری، تمشک سیاه، تمشک قرمز، آکای بری، توت سفید و کرن بری هستند.

توت ها یک منبع بی پایان از ارزش‌های غذایی دارند. آنها غنی از ویتامین C و فیبر هستند، و خواص صد سرطان دارند. بزرگترین مزیت آنها سطح فوق‌العاده آنتی اکسیدان‌ها در آنها است. اسید الاجیک در این ماده غذایی اثرات قوی ضد سرطان دارد، و سطح آنتوسیانین بالا در آنها دارای خواص پیشگیرانه سرطان است.

در واقع، مصرف انواع توت‌ها موجب جلوگیری از گسترش سلول‌های بدخیم، محافظت از دی‌ان‌ای از آسیب، و مزایای ضد التهابی دارد.

۴. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل داشتن سطح بالایی از کاروتن‌ها، دارای خاصیت ضد سرطان است. مطالعات متعدد تایید کرده است که لیکوپن، که در گوجه فرنگی‌ها موجود است، خطر ابتلا به سرطان پروستات، ریه و معده را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از موارد برجسته گوجه فرنگی این است که پخت و پز مزایای تغذیه‌ای آن را کاهش نمی‌دهد. سس‌ها و دیگر محصولات گوجه فرنگی نتایج مشابهی را دارا هستند.

۵. تخم کتان

موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان تخم کتان را از جمله مواد غذایی ضد سرطان نام برده است. یکی از مهمترین اجزای موجود در دانه کتان، لیگنان است. مطالعات متعدد نشان می دهد که لیگنان ها باعث کاهش رشد سلول‌های بدخیم در سرطان سینه می‌شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. همچنین این دانه‌ها می‌توانند مردان را از خطر سرطان پروستات محافظت کنند.

۶. ماهی

بین مصرف ماهی و پیشگیری از سرطان ارتباطی غیر قابل انکاری وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم ماهی با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مرتبط است، به ویژه در ارتباط با سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش.

ماهی‌های آب سرد مانند ماهی قزل آلا، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این چربی‌های سالم مزایای سلامتی متعددی دارند. از جمله خواص ضدسرطان. به طور خاص، مصرف ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه می‌شود.

۷. خانواده کلم (کروسیفر)

این سبزیجات شامل برخی از سبزیجات شامل کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم، کلم قرمز و مواردی دیگر است. این مواد غذایی غنی از مواد مغذی و دارای سطح بالایی از کاروتنوئید، اسید فولیک، مواد معدنی و ویتامین ها هستند. وجود گروهی از مواد شیمیایی حاوی گوگرد در این سبزیجات که طعمی تند نیز به آنها داده باعث خاصیت ضد سرطانی آنها شده است. به ویژه خواص ضد سرطان پروستات، ریه، روده و سینه.

۸. انگور

انگور و آب انگور غنی از ماده‌ای به نام رزوراترول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. همچنین کشف شده است که رزوراترول باعث کاهش سرعت پیشرفت سرطان و حتی کاهش اندازه تومورها می‌شود.

در حالی که خود انگور دارای مزایای فراوانی است، اما ویژگی‌های ضد سرطانی در داخل دانه‌ها و پوست آن نیز قرار دارد. مشتقات انگور، مانند کشمش و شیره، نیز حاوی رزوراترول هستند.

۹. برنج سیاه

برنج سیاه یک دانه کامل پر از فیبر است. برنج سیاه پر از فیبر است، و برای سرطان روده مفید است. این ماده غذایی مشابه با انواع توت‌ها که قبلا اشاره شد دارای با آنتوسیانین‌ها و آنتی اکسیدان با خواص ضد توموری به ویژه در خصوص سرطان سینه است.

۱۰. زردچوبه

زردچوبه عضو خانواده زنجبیل و یکی از محبوب ترین ادویه هایی است که در غذاهای آسیایی استفاده می شود. مواد اصلی آن کورکومین است. یک ماده شیمیایی ضد سرطان که توجه محققان را جلب کرده است. مطالعات متعدد اثرات کورکومین را در کشتن سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم را اثبات کرده است. به ویژه در مورد سرطان مری.

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم کورکومین در طی شیمی درمانی و سایر درمان های سرطانی می‌تواند به طور چشمگیری باعث افزایش کارایی این درمان‌ها، عمدتا به دلیل خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی شود.

۱۱. هویج

هویج توسط موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان به عنوان یک ماده ضد سرطان قابل توجه شناخته شده است. در هویج مقدار زیادی آلفا کاروتن و بتا کاروتن  یافت می‌شود و کاروتنوئیدها موجود در هویج در پیشگیری و درمان سلول‌های بدخیم مفید هستند. مصرف منظم رژیم غذایی هویج می‌تواند خطر ابتلا به پروستات ، معده و ریه را کاهش دهد.

۱۲. سبزیجات با برگهای سبز تیره

محققان این سبزیجات را به عنوان متحدانی در مبارزه با رشد سلول‌های بدخیم شناخته‌اند. این مواد غذایی غنی از کاروتنوئید، فیبر و اسید فولیک هستند، و به کممک آنتی اکسیدان‌های خود به حفاظت سلول‌ها در برابر تومورها کمک می کنند.

برای نمونه اسفناج بسیار موثر در برابر سرطان لوزالمعده ، ریه و روده بزرگ است. همچنین گیاه بوک چوی منبعی غنی از سلنیوم است که در پیشگیری از سرطان از سینه، معده، پروستات و ریه مفید است.

۱۳. قارچ‌ها

تحقیقات گسترده تایید کرده است که بیش از بیست نوع مختلف قارچ دارای خواص ضد تومور و ضد میکروبی هستند، و سیستم ایمنی به سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کنند. به ویژه قارچ « ری‌شی » که اثراتی باور نکردنی در روند بهبودی سرطان ریه دارد و قارچ « چاگا » که یک مهارکننده تومور شناخته می‌شود.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید