قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > برای جلوگیری از کرونا چه چیز را می‌توان بدون ترس لمس کرد؟

برای جلوگیری از کرونا چه چیز را می‌توان بدون ترس لمس کرد؟

به نظر می‌آید ویروس کرونا همه جا هست. اگر شک دارید که می‌توانید به حیوان خانگی‌‌تان، لباس، کاغذ یا غذا دست بزنید یا نه، بدانید تنها نیستید. چه چیز را می‌توان بدون ترس لمس کرد؟ در اینجا پاسخ‌هایی به این پرسش داده شده است.

دستگیره‌‌های آلوده‌ درها

ویروس‌های کرونای شناخته شده به طور متوسط چهار تا پنج روز روی سطوحی مانند دستگیره‌‌ آلوده در باقی می‌مانند. ویروس جدید هم مانند دیگر بیماری‌ها که از طریق قطره‌های آلوده منتقل می‌شوند، از طریق دست‌ها و سطوحی که زیاد با بدن در تماس هستند، انتقال می‌یابد. هرچند کوید۱۹ هنوز ناشناخته است، اما کارشناسان می‌گویند، بسیاری از نتایج تحقیقات درمورد ویروس‌های کرونای شناخته شده قابل تعمیم به این ویروس هم هستند.

آیا خوراک خوردن در سالن‌های غذاخوری خطرناک است؟

سالن‌های غذاخوری، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس (که هنوز بسته نشده باشند)، یکی از مکان‌هایی هستند که در آنها خطر ابتلا به کرونا بالاست. ویروس کرونا می‌تواند اساسا با عطسه‌ قوی یا سرفه‌ شدید یک فرد آلوده به سطح ظروفی که فرد در آنها و با آنها غذا می‌خورد، منتقل شود. البته اداره‌ فدرال خطرسنجی آلمان اعلام کرده است که تاکنون سرایت این ویروس از طریق این راه انتقال، گزارش نشده است.

آیا کالاهای وارداتی مثل اسباب‌بازی ناقل بیماری‌اند؟

اداره‌ فدرال خطرسنجی آلمان می‌گوید، نباید نگران سرایت ویروس از طریق اسباب‌بازی‌های وارداتی بود. تاکنون موردی در این زمینه گزارش نشده است. کارشناسان با سطح آگاهی کنونی در مورد این ویروس معتقدند که این ویروس پایداری محیطی نسبتا کمی دارد. این عوامل بیماری‌زا بیش از همه در شرایط سرما و رطوبت بالا چندین روز زنده می‌مانند.

بسته‌های پر از ویروس؟

به طور کلی این ویروس‌ها بر روی سطوح خشک چندان پایدار نیستند. از آنجا که ثبات این ویروس‌ها خارج از بدن انسان بستگی به بسیاری از فاکتورهای محیطی از جمله دما و رطوبت دارد، اداره‌ فدرال خطرسنجی آلمان می‌گوید که آلودگی از طریق پست تقریبا غیرمحتمل است. این اداره اما همزمان اشاره می‌کند که اطلاعات در مورد این ویروس کرونا هنوز کامل نیست.

آیا حیوانات خانگی ناقل بیماری‌اند؟

هرچند که خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی بسیار کم تخمین زده می‌شود اما کارشناسان نمی‌توانند با قطعیت بگویند که خطری از جانب حیوانات خانگی ما را تهدید نمی‌کند. نشانه‌های این بیماری تاکنون در این حیوانات دیده نشده است. اما اگر ویروس آنها را آلوده کرده باشد، این امکان وجود دارد که این حیوانات خانگی از طریق هوای بازدم و بزاق دهانشان یا دیگر مایعات ترشح شده از بدن، انسان را آلوده کنند.

آیا مواد خوراکی آلوده که در پخت غذا استفاده می‌شوند، می‌توانند ما را بیمار کنند؟

اداره‌ فدرال خطرسنجی آلمان احتمال انتقال کرونا به انسان از طریق مواد خوراکی آلوده را بعید می‌داند. توصیه‌ این سازمان شستشوی دست در مراحل آماده کردن خوراک است. از آنجا که ویروس‌ها نسبت به حرارت حساس هستند، گرم کردن (پختن) غذا می‌تواند ریسک ابتلا به ویروس را پایین بیاورد.

ویروسی نهفته در مواد خوراکی یخ‌زده؟

آنچه تاکنون درمورد ویروس کرونای جدید می‌دانیم این است که این ویروس هرچند از گرما خوشش نمی‌آید اما در برابر سرما تقریبا مقاوم است. این ویروس‌ها می‌توانند در سرمای منهای ۲۰ درجه از نظر انتقال بیماری همچنان مسری بمانند. اداره‌ فدرال خطرسنجی آلمان اما می‌گوید، نترسید، تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در اثر خوردن مواد خوراکی، از جمله مواد خوراکی یخ‌زده، گزارش نشده است.

خوردن جانوران وحشی ممنوع!

شیوع کرونا یک خوبی هم داشت: دولت چین خوردن جانوران وحشی را ممنوع کرد. نشانه‌ها حاکی از انتقال ویروس کرونا از طریق خفاش به انسان است. اما مقصر خفاش نیست، انسان به سراغ او رفته است. هرچند خفاش از لیست غذای چینی‌ها کنار رفت اما خاطره این عادت غذایی به این زودی‌ها دست از سر بشر بر نخواهد داشت؛ کرونا تا به امروز (۲۷ اسفند) بیش از ۱۸۰ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و تقریبا ۷۵۰۰ قربانی گرفته است.

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید