قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > ورزش و تناسب اندام > بهترین زمان برای ورزش کردن چه زمانی از روز است

بهترین زمان برای ورزش کردن چه زمانی از روز است

اکثریت مردم به اهمیت فعالیت و ورزش روزانه آگاه هستند. متأسفانه به دلیل مشغله‌‌‌‏های زیاد، اکثر مردم مجبور هستند تا در کنار گرفتاری‌‌‌‏های بی‌‌‌‏شماری که دارند ورزش کنند. با این حال،زمان ورزش کردن می‌‌‌‏تواند اثرات عمیقی بر روی عملکرد و نتیجه داشته باشد. تمام سیستم ها و عملکرد بدن انسان توسط یک الگو که چرخه بیولوژیک شبانه‌‌‌‏روزی نامیده می‌‌‌‏شود، تعدیل می‌‌‌‏گردد. همانطور که ازاسم چرخه بیولوژیک شبانه‌‌‌‏روزی پیداست، این چرخه یک پدیده بیولوژیکی دوره‌‌‌‏ای با یک نوسانِ به طور متوسط ۲۴.۲ ساعت است. مثال‌‌‌‏هایی از این چرخه شامل: تنظیم درجه حرارت بدن ما، چرخه خواب و بیداری و تولید هورمون‌‌‌‏ها هستند. زندگی انسان و حیوان با نور خورشید و چرخه متناوبِ نور و تاریکی هماهنگ شده است. وقتی که چشمان ما با نور مواجه می‌‌‌‏شوند، گیرنده‌‌‌‏های نورو تاریکی درمغز « زایتگیبرس، که در زبان آلمانی به معنای زمان‌‌‌‏سنج است » سیگنال‌‌‌‏هایی را دریافت می‌‌‌‏کنند. این بخش از مغز ما « هسته‌‌‌‏های بالای کیاسمای بینایی که همچنین از آن به نام ساعت بیولوژیک اصلی نیز یاد می‌‌‌‏شود »، مسؤل یک سلسله از سیستم ‌‌‌‏های پیچیده‌‌‌‏ای هست که چرخه بدن ما را متعادل و هماهنگ می‌‌‌‏کند.

دوچرخه

اگر می‏خواهید تناسب اندامتان را افزایش دهید، عضلانی شوید و یا بافت‏های چربی‏ بدنتان را کم کنید، بهترین زمان برای ورزش کردن هنگام غروب است.

چه زمانی ورزش کنیم

این چرخه‌‌‌‏ها با بسیاری از بخش‌‌‌‏های ورزش مرتبط هستند، اگرچه هنوز هم تأثیرات عمیق آنها برروی عملکرد ورزشی یک موضوع مورد بحث است. برخی استدلال می‌‌‌‏کنند که ممکن است عملکرد ورزشکاران حرفه‌‌‌‏ای دریک رقابت، تحت تأثیر زمان برنامه ریزی شده برای مسابقه قراربگیرد. درعین‌‌‌‏ حال، بازده وعملکرد «ورزشی»، یک فرآیند پیچیده است که عوامل متعدد و زیادی در آن دخیل هستند و تأثیر دقیق ریتم شبانه روزی در بازده وعملکرد ورزشکاران همچنان نامشخص است.

بازه زمانی برای بازده فعالیت جسمانی بسیار گسترده است و می‌‌‌‏تواند تحت تأثیر تفاوتهای فردی افراد قراربگیرد. به طور خاص، مردم را می توان به دو گروه بزرگ دسته‌‌‌‏بندی کرد: آنهایی که شبیه مرغ‌‌‌‏ هستند « زود می‌‌‌‏خوابند و زود بیدار می‌‌‌‏شوند » و دسته ای که شبیه جغد هستند « دیر می‌‌‌‏خوابند و دیر بیدار می‌‌‌‏شوند ». اولویت وقت و زمان بندی روی تمام چرخه بیولوژیک و از جمله توانایی ورزش کردن و بازده آن تأثیر می‌‌‌‏گذارد. در مجموع، به نظر می‌‌‌‏رسد که بهترین بازده ورزشی در هنگام عصر و غروب به‌‌‌‏دست می‌‌‌‏آید، زمانی‌‌‌‏که ورزش با زمان اوج چرخه بیولوژیک شبانه‌‌‌‏روزی مرتبط می‌‌‌‏شود. این به آن معناست که ورزش کردن در هنگام غروب، بهترین نتیجه را برای افزایش میزان تناسب اندام و حجم عضلات و کاهش بافت‌‌‌‏های چربی‌‌‌‏ بدن دارد. توانایی انجام ورزش استقامتی در سراسر روز ثابت است، اما در طول غروب هم زمان، واکنش، انعطاف پذیری مفاصل و قدرت و استحکام عضلانی در بالاترین سطح خود قرار دارند. در طول ساعات غروب، رتبه درک فعالیت بدنی « آر پی ای، یکی از راه های اندازه گیری سطح شدت فعالیت بدنی و ارتباط آن با میزان درک یک فرد از شدت فعالیتی است که انجام می‌‌‌‏دهد » پایین است. و این به آن معناست که، در هنگام غروب شدت ورزش را کمتر احساس می‌‌‌‏کنیم، در نتیجه می‌‌‌‏توانیم سخت‌‌‌‏تر ورزش کرده و نتیجه بهتری بگیریم.  چندین رکورد جهانی در تعدادی از رشته‌‌‌‏های ورزشی در هنگام غروب شکسته‌‌‌‏شدند. درعین حال ورزش کردن در شب اثرات چشمگیری روی چرخه خواب و بیداری می‌‌‌‏گذارد.

اهمیت و تأثیر ورزش روی خواب

خواب بخش اعظمی از چرخه شبانه روزی است. این نکته واضح است که خواب برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیک ضروری است، اگرچه تأثیر آن به طور کامل شناخته نشده‌‌‌‏است. به طور مثال، خواب یکی از بهترین راه‌‌‌‏ها برای بازگشت مجدد انرژی به بدن بعد از ورزش کردن است. به طور کلی به خواب رفتن، با کاهش درجه حرارت بدن و ترشح هورمون ملاتونین مرتبط است. ورزش کردن در دیرهنگام باعث افزایش درجه حرارت بدن و کاهش تولید ملاتونین می‌‌‌‏شود که روی توانایی به خواب رفتن ما تأثیرگذار است. اگر چه برخی از استراتژی‌‌‌‏ها مانند رژیم غذایی ممکن است تا حدودی این اثرات را خنثی کنند. فعالیت فیزیکی منجر به مصرف انرژی می‌‌‌‏شود. این اهمیت دارد که در پایان هر جلسه تمرین بدنی، مجددا مخزن خود را با سوخت مناسب و کافی پر کنیم. سوخت بدن انسان با مصرف غذا تأمین می‌‌‌‏شود اما انتخاب رژیم غذایی صحیح بسیار مشکل است. با این وجود، در این زمینه اصول راهنمایی وجود دارند که باید دنبال شوند. برای مثال، رژیم غذایی بایستی بسته به نیازها واهداف هرفرد برنامه‌‌‌‏ریزی شود. به طور خلاصه، سوختی که در طی ورزش از دست رفته‌‌‌‏است، باید با یک وعده غذایی متعادل پس از ورزش دوباره جایگزین شود. درمورد جلسه تمرین در هنگام شب، کیفیت غذا و زمان غذا خوردن پس از ورزش می تواند برروند خواب شبانه، مهم و تأثیرگذار باشد. به منظورافزایش کیفیت خواب، آخرین وعده غذایی روزمان، نباید کمتراز یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، خورده شود. این آخرین وعده غذایی بهتر است که مخلوطی از پروتئین‌‌‌‏ها و کربوهیدرات‌‌‌‏ها باشد. هردوی اینها می‌‌‌‏توانند علاوه بر کاهش زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن، موجب بهبود کیفیت خواب شوند. از طرف دیگر، از آنجایی‌‌‌‏که چربی‌‌‌‏ها طول دوره خواب را کوتاه می‌‌‌‏کنند، بهتر است که از مصرف غذای چرب پرهیز شود.

زمان ورزش کردن، به خصوص برای ورزشکاران می‌‌‌‏تواند تأثیر چشمگیری بر روی کیفیت تمرین‌‌‌‏های بدنی و بازگشت بدن به وضعیت اولیه « ریکاوری » داشته‌‌‌‏باشد. با این حال بهتر است که اکثریت مردم، بیشتر نگران خودِ ورزش کردن باشند تا زمان انجام آن.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید