قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > تاثیر رنگها در احساسات انسان ها

تاثیر رنگها در احساسات انسان ها

* ربکا وست

تاثیر رنگ ها

عواطف و احساسات انسان ارتباط عمیقی با رنگها دارند.تماشای هر رنگی ، حس متفاوتی را در افراد ایجاد می‌کند. رنگ ها برروی خلق و خو ، اشتها و حتی چگونگی فعالیت های  مغزی افراد تاثیر گذار هستند. همچنین انسانها هر احساسی را به یک رنگ می بینند ؛ مثلا به نظر شما حسادت چه رنگی است ؟ آبی یا سبز؟ خشم چطور ؟ قرمز ؟ آیا باور دارید که هر احساس ، یک رنگ خاص در ذهن ما ایجاد می کند ؟ آیا باور دارید که رنگهای مختلف می توانند حال ما را تحت تاثیر قرار دهند ؟ آیا باور دارید که بسیاری از واکنش های افراد می تواند تحت تاثیر رنگهای مختلف واقع شود ؟

 

ربکاوست این موضوع را کاملا” تجربه کرده و باور داشت رنگها خصوصیات منحصر به فردی دارند و هرکدام می توانند به طور مجزا حال و هوای افراد را تغییر دهند.

 

بطور مثال افرادی که می خواهند به روی صحنه بروند یا جلوی دوربین قرار بگیرند ، قبل از شروع کار داخل یک اطاق سبز رنگ می روند تا اگر استرس شدید در آن لحظه دارند، آرام تر شوند تا به راحتی به روی صحنه بروند یا جلوی دوربین قرار بگیرند.

 

انسانها در واقع یک نوع ارتباط عاطفی و فرهنگی با طیف رنگ‌های مختلف برقرار می کنند. این ارتباط می تواند با توجه به جنسیت افراد ، ملیت و سن آنها متفاوت باشد ؛ مثلا” رنگ سفید در بیشتر کشورهای غربی نمادی از پاکی و شروع مجدد است در حالیکه در بیشتر کشورهای شرقی ، نمادی از مرگ است و مردم آن کشورها در مراسم سوگواری از لباس های سفید استفاده می کنند.

 

فابر بیرن ، کارشناس رنگ شناسی و ناشر کتاب های روانشناسی رنگها و رنگ درمانی ، بر این باور است که افراد با توجه به تجربیات تلخ و شیرینی که در زندگی شان دارند ، با رنگها ارتباط برقرار می کنند ؛ مثلا” اگر فردی در یک دوره زمانی که دچار بیماری سختی بوده و دائما” رنگ سبز و زرد را در محیط اطراف خود دیده باشد ، نمی توان از وی انتظار داشت که با دیدن این رنگ ها حال خوبی به او دست دهد.

فراموش نکنیم که متاسفانه تجربیات منفی و خاطرات به جا مانده از آنها در مقایسه با خاطرات خوش بسیار در ذهن افراد ماندگار ترند.پس هر گز نمی توان این افراد را قانع کرد تا ذهنیت خود را تغییر دهند و از دیدن این رنگها لذت ببرند. ربکا وست معتقد است اگر در دوران تحصیل در مدرسه ای درس خوانده اید که دیوارهای آن سبز رنگ بوده و خاطرات تلخی هم از آن دوره دارید پیشنهاد نمی کنم که دیوارهای اتاق نشیمن خود را سبز رنگ بکنید.هر چقدر هم که بگویند رنگ آرامش بخشی است.

 

احساس افراد نسبت به رنگ ها

بر اساس پژوهش های دیگر احساسی که در افراد نسبت به رنگهای مختلف ایجاد می شود ، می تواند ذاتی باشد و از درون ما نشات بگیرد ؛ مثلا رنگ قرمز به دلیل اینکه افراد را به یاد آتش و خون یا کلمه خطر می اندازد ، می تواند احساس اضطراب و ضربان قلب را افزایش دهد و یا بر عکس رنگ آبی می تواند تداعی کننده زیبایی و وسعت آسمان باشد و در ذهن افراد احساس آرامش و باعث کاهش اضطراب و ضربان قلب آنها شود ؛ حتی گفته می شود بعد از اینکه در شهر گلاسکو اسکاتلند لامپ‌هایی با نور آبی نصب شد ، میزان جرم و جنایت در بسیاری از مناطق این شهر به شدت کاهش یافت.

 

با این حال تحقیقات کامل و جامع درباره تاثیر رنگ ها برروی عواطف انسانی صورت نگرفته است. اما خودتان می توانید تجربه کنید که با دیدن هر رنگی چه حس و حالی به سراغ شما می آید. اگر فکر می‌کنید با دیدن رنگ بنفش حال روحیتان خوب می شود ، حتما لباس این رنگی بپوشید ، مقابل آیینه بروید تا ببینید که چقدر شادتر از قبل خواهید بود.آنوقت می بینید که با انتخاب رنگ های مورد علاقه خود و نیز پوشیدن این رنگ ها اعتماد به نفس تان بالا تر می رود ، بیشتر لبخند روی لبان تان نقش می بندد و همچنین بیشتر از قبل مورد تعریف و تمجید دیگران واقع خواهید شد.

 

ربکا وست می گوید: انتخاب رنگ هایی که در شما احساس خوبی ایجاد می کند ، یکی از ساده‌ترین روش ها برای بالا بردن شادی و نشاط در زندگی است.

 

در انتخاب رنگ ها دقت کنید ببینید که کدام یک احساس شاد بودن و سرزندگی را در شما بیشتر می‌کند و کدام یک تاثیر منفی برروی شما دارد. دقت کنید که اگر روزی متوجه شدید دیگر از پوشیدن لباس بنفش که زمانی حال شما را خوب می کرد ، حال خوبی سراغتان نمی آید سریعا” به دنبال رنگ دیگری بروید.

* ربکا وست یک طراح داخلی است که در بندر سیاتل کار می کند.
منبع:
مجله موفقیت
گروه تولید محتوای فارسی میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید