قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تبلت و موبایل برای کودکان «بدخوابی» می‌آورد

تبلت و موبایل برای کودکان «بدخوابی» می‌آورد

برپایه یک تحقیق صورت گرفته شواهد محکمی در رابطه با استفاده از لوازم الکترونیکی(مثل آیفون، آیپد، لپ‌تاپ، و …) پیش از خواب بچه‌ها با بی‌خوابی، ‌کم‌خوابی و خواب‌آلودگی زیاد در روز ارائه شده است.

به گزارش واشینگتن پست، ای در تحقیقی که انجمن پزشکان کودک آمریکا روی بیست و شش هزار کودک انجام داده، نشان داده شده که تصویر کودکان بی‌خواب آمریکایی که در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود، چندان هم از واقعیت دور نیست.

محققان می‌گویند که بی‌خوابی در کودکان و نوجوانان معتاد به انواع و اقسام رسانه‌های اجتماعی، تبدیل به یک بیماری فراگیر (اپیدمی) در آمریکا شده است. این اعتیاد و بی‌خوابی ناشی از آن منجر به انواع و اقسام مشکلات بهداشتی و پزشکی از قبلی چاقی مفرط، افسردگی، اضطراب، بیش‌فعالی، افزایش اشتها، دگرگون شدن سریع حالت، کم شدن زمان عکس‌العمل و تخریب حافظه می‌شود و برپایه یک تحقیق صورت گرفته شواهد محکمی در رابطه با استفاده از تبلت پیش از خواب بچه‌ها با بی‌خوابی، ‌کم‌خوابی و خواب‌آلودگی زیاد در روز ارائه شده است..

در این بررسی تازه، کودکان و نوجوانان شش تا ۱۹ سال در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و استرالیا که با تلفن همراه به تخت می‌روند دو برابر همسن و سالانشان، ممکن است که کمتر از ۹ ساعت بخوابند. آنها که تلفن یا دیگر وسایل الکترونیکی را در اختیار خودشان و در اتاقشان دارند، پنجاه درصد بیشتر از بقیه مشکل کم‌خوابی دارند و دویست درصد بیشتر از بقیه در طول روز خواب‌آلوده هستند.

پژوهشگران می‌گویند که استفاده از تلفن همراه یا دیگر لوازم الکترونیکی در هنگام خواب باعث تحریک اجتماعی و روانی مغز در زمانی می‌شود که نیاز به آرامش و خاموش شدن دارد. اما فقط تحریکات روانی این ابزار نیست که باعث بی‌خوابی و بدخوابی می‌شود. نور آبی رنگی لامپ‌های ال. ای. دی رنگ صفحات این ابزار الکترونیکی باعث تغییراتی در میزان ملاتونین می‌شود. ملاتونین هورمونی است که به مغز دستور می‌دهد به خواب برود.

در سال‌های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا تلاش کرده است که به والدین هشدار دهد تا سن استفاده از لوازم الکترونیکی را برای کودکان بالاتر ببرند. به گفته پزشکان این مرکز، دست کم هشت ساعت خواب برای کودکان و نوجوانان ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید