قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > وبلاگ > پرونده های ویژه > در جستجوی افسانه شخصی

در جستجوی افسانه شخصی

شاید وقتی در کتاب معروف کیمیاگر از افسانه شخصی نام برده شد ،کسی فکرش را هم نمی کرد که تا این حد روی ذهن مردم جهان تاثیر بگذارد.

منظور از افسانه شخصی چیزی است که افراد همیشه آرزوی انجام دادنش را دارند. مثل کسی که در جوانی علاقه اش را می شناسدو دوست دارد دنبال آن برود.طبق گفته این کتاب ،در جوانی همه چیز مشخص است ، فقط باید حواسمان را جمع کنیم و ببینیم از زندگی چه می‌خواهیم و جاده خوشبختی ما از کجا می گذرد واز آنجایی که جهان تشنه خوشبختی است ،نیروهایی را برای کمک به افراد می فرستد.

زنگی چند آدم مشهور که خواسته یا ناخواسته از قانون افسانه شخصی تبعیت کرده اند وبه موفقیت رسیده اند ، را به طور خلاصه در زیر مرور کرده ایم.

شهاب حسینی

بازیگر ایرانی

شهاب حسینی
شهاب حسینی

این بازیگر محبوب و توانای کشور در جوانی تصمیم جدی برای ورود به عرصه بازیگری نداشته است ، اما کم کم به این حرفه جذاب و راز آلود گرایش پیدا می‌کند. آنطور که در مصاحبه های خود میگوید در ایام جوانی از این شاخه به آن شاخه می پرید، فقط برای اینکه به یک کاراکتر اجتماعی برسد.

  • مدتی در طلا سازی کار کردم اما آن را نیمه کاره رها کردم چون فهمیدم که فوتبالم خوب است. رفتم فوتبالیست شدم ودر تیم نوجوانان پاس بازی کردم .یک مدت هم آموزش آرایشگری دیدم.همیشه دنبال یک کاراکتر اجتماعی برای خودم میگشتم .تا اینکه به این نتیجه رسیدم که در بازیگری می توانم آن را به دست بیاورم.

حسینی بدون اینکه در سینما آشنایی داشته باشد راه خودش را به بازیگری باز کرده است و الگوی خوبی برای کسانی است که مدام از نقش پارتی بازی حرف می زنند و از بیکاری مینالند.

  • با مجری گری در برنامه اکسیژن شروع کردم. آنجا همه چیز برایم جدی شد تا ناگهان صدا و سیما مرا در فهرست مازاد گذاشت. من در سینما کسی را نمی شناختم. پدرم دبیر بود و هیچ یک از اعضای خانواده در سینما نبودند.

مثل خیلی از هم صنفانش کارش را در آموزشگاه استاد سمندریان آغاز کرده است.

  • سال ۷۱ خانم مینا ابراهیم زاده نقش کوتاهی را در یک نمایش به من پیشنهاد داد، نمایشی که ستاره اسکندری نقش اول آن را بازی می کرد نقش من فقط سه بار روی صحنه می آمد و کل دیالوگ من سه جمله بود.در سریال پس از باران کارکردن فیلم رخساره اولین کارم در سینما بود.

با نیم نگاهی می توان به اهمیت تلاش در موفقیت پی برد.به واسطه استعداد وتلاش شبانه روزی و بدون داشتن رابطه در سینما اکنون یکی از بهترین چهره‌های سینمای ایران است.

 

جی کی رولینگ

نویسنده انگلیسی

جی کی رولینگ
جی کی رولینگ

زندگی خانم رولینگ ماجرای جالبی دارد.این نویسنده مشهور که با انتشار کتاب های هری پاتر به شهرت و ثروت زیادی هم دست پیدا کرده ، اولین بار در قطار پرازدحام مسیر شهر منچستر به لندن به فکر نوشتن داستان هری پاتر افتاده است.

  • من از شش سالگی تقریبا به طور مستمر چیزهایی می نوشتم ولی هرگز علاقه چندانی به خلق یک ایده نداشتم.در خلال چهار ساعت تاخیر قطار به سادگی نشستم وبه فکر فرو رفتم. همه جزییات در ذهنم شکل گرفتند .تصویر پسر کی لاغر و نحیف با موهای پرکلاغی که عینکی به چشم دارد وهیچ نمی داند که یک جادوگر است. هرچه زمان می گذشت ، این تصاویر برای من بیشتر شکل واقعیت به خودشان می گرفتند.

همان طور که مشاهده میکنید ، این خانم تهدید را تبدیل به فرصت کرده ودر فاصله تاخیر قطار ایده نوشتن یکی از مشهورترین رمان های جهان را داده وبه همین سادگی میلیاردر شده است.

البته برای نوشتن هری پاتر زحمت های زیادی را متحمل شده است:

  • زمانی که فرزندم جسیکا در گهواره اش به خواب فرو می رفت ،من به نزدیک ترین کافه می‌رفتم و دیوانه وار می‌نوشتم. من تقریبا هر روز عصر به نوشتن مشغول بودم و گاهی اوقات هم از کتاب متنفر می شدم ، در عین حالی که عاشقش بودم. بالاخره بعد از چند ماه تمام شد و ناشر قبول کرد که آن را چاپ کند.

محمد اصفهانی

خواننده

محمد اصفهانی
محمد اصفهانی

زندگی دکتر محمد اصفهانی سرشار از نقاط متنوع و گاه متناقض است. کسی که از قرائت قرآن در مراسم ورود امام خمینی به ایران کارش را شروع کرد ودر ۱۹ سال بعد ودر سال ۷۶ در رشته پزشکی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد. شاید دکتر اصفهانی هم مثل خیلی ها با اصرار خانواده سراز پزشکی در آورد امادر کنار موفقیت های علمی ، علاقه اصلیش را فراموش نکرد.

او فراموش نکرد که یک زمانی باید استعداد درونی خود را شکوفا کند و صدایش را به گوش هم وطنانش برساند. پس با تلاش و پشتکار خوانندگی را به صورت حرفه ای و زیر نظر اساتید مجرب دنبال کرد و نتیجه شگفت انگیز بود.

محمد اصفهانی تبدیل شد به یکی از سردمداران موسیقی پاپ در دهه هفتاد وکاست هایش بین جوانان دست به دست شد والان یکی از مهمترین چهره‌های موسیقی کشور است وبیش از ده آلبوم منتشر کرده است. شاید اگر به ندای درونی خود توجه نمی کرد وپی خواندن را نمی گرفت ، الان یک پزشک معمولی بود ومعلوم نبود چقدر از شغلش رضایت داشته باشد.

هاروکی موراکامی

نویسنده ژاپنی

هاروکی موراکامی
هاروکی موراکامی
  • تصمیم گرفتم که کسب و کار خودم را راه اندازی کنم، جایی که مردم بتوانند در آن موسیقی جاز گوش دهند و قهوه و اسنک بخورند.ایده ساده اما خوشبینانه ای بود .فکر می کردم داشتن چنین شغلی به من اجازه می دهد با خیال راحت از صبح تا شب به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهم.

این رویای جوانی نویسنده ژاپنی بوده رویایی که در آن اثری از نوشتن و ادبیات به چشم نمی خورد. او و همسرش بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی در کافه کار کردند و روزهای سختی را گذراندند ؛ فقط به این خاطر که هاروکی دوست داشت نفر اول قلمرو کوچک خود باشد.ترجیح می داد به موسیقی محبوبش گوش دهد به جای اینکه یک کار کارمندی روزمره داشته باشد.

  • یک بعد از ظهر آفتابی درسال ۱۹۷۸ به یک مسابقه بیسبال رفتم.بازی حساس شدو اطرافیانم شروع به تشویق تیمشان کردند. در این لحظه بدون هیچ پیش زمینه ای این فکر به ذهنم خطور کرد که می توانم یک رمان بنویسم. هنوز هم می توانم دقیقا همان حس را به یاد آورم.احساس کردم چیزی از آسمان فرود آمد و من به راحتی آن را در دستانم گرفتم.

آن بعد از ظهر آفتابی در حوالی سی سالگی مقطعی بوده که هاروکی موراکامی بزرگ را آفریده و افسانه شخصی اش را به او یادآوری کرده است. موراکامی الان یکی از بزرگترین نویسندگان زنده جهان است. فقط به این دلیل که در آن زمان خاص به ندای درونی خود توجه کرده است و ادامه زندگی اش را با دستان خود ش رقم زده است. او سابقه تدریس در معتبر ترین دانشگاه های آمریکا را دارد و چند جایزه مهم ادبی در تالار افتخاراتش به چشم می‌خورد واین روزها چاپ کتابش از مهمترین اتفاقات ادبی جهان هستند.

ونسان ونگوگ

نقاش هلندی

ونسان ونگوگ
ونسان ونگوگ

ونسان ونگوگ نقاش هلندی در خانواده ای به دنیا آمد که با هنر بیگانه نبودند. البته هنر شناسی خانواده اش در این حد بود که آثار هنری را با واسطه گری به فروش برسانند. چرا که عموهایش دلال آثار هنری بودند.ونگوگ در سال های اولیه جوانی به عنوان یک مبلغ مذهبی در یک معدن زغال سنگ فعالیت می کرد.

اما نکته جالب ماجرا این است که او تازه در سن ۲۷ سالگی ، نقاشی را آغاز کرد و در طول چند سال بعد موفقیت کمی در هنر و عشق بدست آورد اما امیدش را از دست ندادوتا پایان عمر ۳۷ ساله اش حرکت در مسیر افسانه شخصی اش را ادامه داد.

با اینکه هیچگاه در دوره زندگی خودش قدر هنر او ندانسته شد ولی خیلی طول نکشید که جهان هنر متوجه نابغه ای که از دست داده بود بشود و امروزه آثار او که شامل ۹۰۰ نقاشی و ۱۱۰۰ طراحی است ، در زمره مهمترین آثار هنری جهان قرار می‌گیرند.

گروه تولید محتوای فارسی میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید