قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی‌ باعث کوتاه شدن عمر می‌شود

حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی‌ باعث کوتاه شدن عمر می‌شود

حذف گروه‌های غذایی، رژیم غذای‌تان را سالم نمی‌کند

طبق تحقیقات، با اینکه رژیم‌های کم کربوهیدارت مرسوم و محبوب هستند، در طولانی مدت می‌توانند مرگبار باشند.

انتشارات پزشکی بریتانیا درمجله سلامت عمومی لانست، تحقیقی در مورد رژیم‌های غذایی و سلامتی را چاپ کرد که روی پانزده‌هزاروچهارصد جوان ۲۵ ساله آمریکایی انجام شده بود و نشان داد که رژیم‌هایی که متعادل‌ترهستند، می‌توانند باعث کاهش خطر مرگ و میر شوند.

اما به امید طولِ عمر بیشتر، دیوانه‌وار نان و ماکارونی نخورید ! تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌هایی با کربوهیدرات زیاد هم،  ناسالم و مضر هستند.

مد روز و مرسوم، اما ناسالم

رژیم‌های کم کربوهیدرات، از کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند نان و ماکارونی اجتناب می‌کند « مثلا : رژیم اتکینزکه پروتئین و چربی را جایگزین کربوهیدرات‌ها « از جمله قند » می‌کند ورژیم غذایی پالئو، که رژیم غذایی انسانهای اولیه را تقلید می‌کند ».

در کل به نظر می‌آید که این‌ها رژیم‌های سالم وموثری برای کاهش وزن هستند، اما تحقیقات جدید در مورد این ادعاها تردید دارد.

تحقیقات نشان داد افرادی که نیمی از کالری مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات‌ها دریافت می‌کردند، کمترین خطر مرگ و میررا داشتند. درعین حال، افرادی که کمتراز ۴۰ درصد یا بیشتر از ۷۰ درصد کالری‌شان را از مصرف کربوهیدرات به‌دست می‌آورند، عمرشان کوتاه‌تر می‌شود.

همچنین، تحقیقات نشان داد که افرادی که گوشت و چربی‌های حیوانی را جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌کنند، خطر مرگشان بیشتر ازکسانی است که رژیم‌های کم کربوهیدرات گیاهی دارند.

دکتر سارا سیدلمن، متخصص بالینی وپژوهشگر پزشکی قلب و عروق بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون، مسئول گروه تحقیقاتی این مطالعه بود.

دکتر سارا سیدلمن به گاردین گفت : « رژیم‌های کم کربوهیدرات که پروتئین یا چربی را جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌کنند، به‌عنوان استراتژی‌های سالم برای کاهش وزن، محبوبیت فراوانی به‌دست آورده‌اند ».

« با این حال، اطلاعات ما نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدراتِ حاوی غذاهای حیوانی، که در آمریکای شمالی و اروپا شایع هستند، ممکن است باعث کاهش طول عمر شوند و باید این رژیم‌ها را کنار گذاشت ».

« برعکس، کسی که به دنبال یک رژیم کم کربوهیدرات است، اگرکربوهیدرات‌ها را با چربی‌ها و پروتئین‌های گیاهی جایگزین کند، ممکن است پیری سالم و طولانی تری داشته باشد ».

 

نتایج تحقیقات

محققان برای رسیدن به نتایج اولیه، روی حدود ۱۵ هزار فردِ بالای ۲۵ سال مطالعه کردند. سپس نتایج به‌دست آمده را با نتایج مطالعات محققان دیگر مقایسه کردند تا اطمینان پیدا کنند که بین این نتایج سازگاری وجود دارد.

طبق این تحقیق، افرادی که ۵۰ ساله بودند و یک رژیم معمولی داشتند و نیمی از کالری روزانه خودرا از خوردن کربوهیدرات به‌دست می‌آوردند، انتظار می‌رفت که ۳۳ سال دیگر زندگی کنند.

کسانی که ۳۰ تا ۴۰ درصد کالری‌شان از کربوهیدرات‌ها بود، عمرشان ۲.۳ سال کمتر می‌شد.

افرادی که رژیم کم کربوهیدرات « کمتر از ۳۰ درصد » داشتند، ۴ سال از طول عمرشان کم شد.

افرادی که کربوهیدرات زیاد « ۶۵ درصد یا بیشتر » می‌خوردند، یک سال عمرشان کوتاهترشد.

نتایج تحقیق این تیم باید با نتایج بقیه تحقیقات مقایسه می‌شد. افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند خودشان گزارش دادند که چه  چیزی می‌خورند و چه مقدار می‌خورند- پزشکان هیچ راهی نداشتند که هرروزو هر وعده غذای خورده شده توسط ۱۵۴۰۰ نفر را به مدت ۱۵ سال کنترل  کنند.

نتایج تحقیق با نتایج ۷ تحقیق دیگر که شامل ۴۳۲۰۰۰ مورد در ۲۰ کشور مختلف بود مقایسه شد.

پروفسور تام سندرز، استاد تغذیه و رژیم غذایی در کالج کینگ لندن، به بی بی سی گفت که افرادی که خودشان گزارش می‌دهند، تمایل دارند که هم مقدارکالری وهم مقدار کربوهیدراتی که خورده‌اند را، کمتر از حد واقعی گزارش کنند.

او افزود « این تحقیق و دیگر تحقیقات انجام شده درایالات متحده، ممکن است منعکس کننده بیشتر بودن خطر مرگ ومیردرافرادِ چاقی باشد که از دو رژیم غذایی محبوب پیروی می‌کنند- آنهایی که رژیم غذاییِ با گوشت زیاد و کربوهیدرات کم دارند و آنهایی که رژیم غذاییِ کم چرب با کربوهیدرات زیاد دارند ».

منبع : اپک  تایمز

دیدگاهتان را بنویسید