قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > خواندنی ها و دیدنی ها > حقایقی جالب درباره چشم سبزها

حقایقی جالب درباره چشم سبزها

حقایقی جالب درباره چشم سبزها وجود دارند که اگر دوست دارید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، در ادامه مطلب همراه مان باشید.

از میان رنگ‌های چشم متفاوتی که وجود دارند، رنگ سبز چشم از رنگ‌های نادری ست که توجهات زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. شاید دلیل آن کم بودن این رنگ چشم نسبت به دیگر رنگ‌ها باشد، اما هر چه هست جذابیت آن غیر قابل انکار است.

آن‌ها جزو اقلیت‌ها هستند

اگر شما هم چشمان سبز رنگی دارید، بدانید که در جهان، جزو اقلیت‌ها هستید. ۵۵ تا ۷۹ درصد از کل جمعیت جهان را افرادی که چشمان قهوه‌ای دارند، تشکیل می‌دهند، این در حالی ست که افرادی با چشمان سبز تنها ۲ در صد از این آمار را به خود اختصاص داده اند. حتی نادرتر از این رنگ چشم هم داریم.

درصد افرادی که رنگ چشم خاکستری دارند، حتی از چشم سبز‌ها هم کمتر است. جالب است بدانید که موقرمز‌ها هم ۲ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند. تحقیقات نشان داده که رنگ چشم موقرمز‌ها به ۳ رنگ تقسیم می‌شود: قهوه ای، سبز یا فندقی. با این اوصاف می‌توان گفت که جسیکا چستین، هنرپیشه آمریکایی، جزو اقلیت‌های جهان است که هم مو‌های قرمز و هم چشمان سبز دارد.

اروپا بیشترین درصد چشم سبز‌ها را دارد

از آنجا که اشاره کردیم چشم سبز‌ها جزو اقلیت‌های جامعه محسوب می‌شوند، از این رو شاید برایتان جالب باشد بدانید که آن‌ها بیشتر در کدام کشور‌های جهان ساکن اند. اگر به اروپا سفر کرده باشید، به جواب این سوال پی می‌برید. تحقیقات نشان داده که ۸۶ درصد جمعیت کشور‌های ایرلند و اسکاتلند چشمانی سبز یا آبی دارند. این آمار در مورد کشوری، چون ایسلند هم صادق است. ۸۷% مردان و ۸۹% زنان این کشور یکی از این دو رنگ چشم را دارند که بیشتر از نژاد سلتی و ژرمنی‌ها هستند.

اگر چه افرادی که چشمانی قهوه‌ای رنگ دارند، بیشترین درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند، اما اگر به اسکاتلند سفر کنید، می‌بینید که تعداد افرادی که چشمان سبز رنگ دارند، از آن‌هایی که چشمان شان قهوه‌ای ست، به مراتب بیشتر است.

چشم سبزها، رنگدانه‌های سبز رنگ ندارند

اگر چه ما چشمان برخی افراد را سبز می‌بینیم، اما واقعیت چیز دیگری ست. در واقع هیچ چشمی به رنگ سبز مطلق نمی‌باشد، بلکه از ترکیب رنگ‌های دیگر است که این رنگ به چشم ما سبز می‌آید. افردی که چشمان سبز رنگی دارند، در حقیقت چشمان شان شامل رنگدانه‌های قهوه ای، زرد و آبی ست.

در چشمان سبز رنگ، ملانین زیادی وجود نداشته و همچنین هیچ ذخیره کلاژنی نیز در استروما ندارد. از این جهت، هنگامی که نور وارد چشم می‌شود، بخش اعظم آن توسط سلول‌های رنگدانه‌دار جذب شده و ذرات درون استروما نیز نور را مشابه اثر تیندال که نور آبی تولید می‌کند پراکنده می‌کنند. در نتیجه نور آبی پس از ترکیب با نور قهوه‌ای ملانین به رنگ سبز تبدیل می‌شود.

هیچ نوزادی در لحظه تولد چشمانش سبز نیست

کسانی که چشمانی سبز دارند، معمولا با چشمانی آبی یا خاکستری به دنیا می‌آیند. اما با بزرگ شدن نوزاد، ملانوسیت‌ها با تولید ملانین در عنبیه موجب تغییر شکل ظاهری آن به رنگ سبز می‌شوند. از آنجایی که در رحم مادر هیچ نوری وجود ندارد، چشمان نوزاد نیز در هنگام تولد به رنگ سبز دیده نمی‌شود، اما رفته رفته ملانوسیت‌ها نسبت به نور خورشید عکس العمل نشان داده و تغییر رنگ می‌دهند.

البته ممکن است که تولید رنگدانه‌ها توسط ملانوسیت‌ها تا یک سال به طول بیانجامد؛ بنابراین به طور طبیعی، شما حداقل به ۶ ماه زمان برای پی بردن رنگ واقعی چشمان فرزندتان نیاز دارید. اگر چشمان فرزند شما سبز باشد، پس از ۱ سال به طور کامل خودش را نشان خواهد داد.

ژن رنگ سبز چشم بر ژن آبی غالب است

اگر خیلی مشتاق اید بدانید که چشمان فرزندتان چه رنگی ست، شاید به جای این که ۱ سال صبر کنید، بهتر باشد که به ژن خانوادگی تان توجه کنید. تحقیقات ثابت کرده که ژن قهوه‌ای چشم بر ژن سبز غالب است که هر دوی آن‌ها بر ژن آبی نیز غالب اند؛ بنابراین به دلیل غالب بودن رنگ چشم قهوه ای، اگر فردی دارای دو ژن قهوه‌ای و یا یک ژن قهوه ای، یک ژن آبی باشد، رنگ چشم او قهوه‌ای می‌شود.

در صورتی رنگ چشم کودک آبی می‌شود که پدر و مادر هر دو دارای چشم آبی باشند و کودک ژن رنگ چشم آبی را از هر دو والد دریافت کند. رنگ چشم کودک هم زمانی سبز خواهد بود که کودک ژن رنگ چشم سبز را از هر دو والد بگیرد یا یک ژن آبی و یک ژن سبز دریافت کند؛ بنابراین شما از طریق ژن خانوادگی تان هم می‌توانید به رنگ چشمان فرزندتان پی ببرید.

تعداد خانم‌های چشم سبز از آقایان بیشتر است

اگر چه علم هنوز دلیل آن را نیافته، اما تحقیقات ثابت کرده که تعداد خانم‌هایی که چشمان سبز رنگی دارند از تعداد آقایان بیشتر است. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، تعداد آقایان چشم سبز نزدیک به ۱۲% بوده، در حالی که درصد خانم‌ها به ۱۸% می‌رسید.

چشم سبز‌ها در هر نژادی یافت می‌شوند

اگر چه چشم سبز‌ها را بیشتر در اروپا می‌بینیم، اما هر فردی با هر نژادی که دارد، می‌تواند چشمان سبز رنگی داشته باشد. به عنوان مثال از از ۴.۴ میلیارد جمعیت مردم آسیا که بیشتر چشمان قهوه‌ای رنگ دارند، درصدی که در روستا‌های شمال و جنوب چین زندگی می‌کنند، چشمانی سبز و آبی دارند و حتی در برخی مواقع مو‌های آن‌ها نیز بور است. در مطالعاتی که روی آن‌ها انجام شده، نشان داد که ریشه ۵۶% آن‌ها متعلق به نژاد قفقازی بودند؛ بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت که چشم سبز‌ها در یک نژاد هستند و در دیگری خیر.

چشم سبز‌ها جذاب‌ترین چشم‌ها را دارند 

طبق تحقیقات، یکی از خصوصیات اصلی افرادی که چشمان سبز رنگ دارند، حسادت است، اما خصوصیت بارزتر آنها، جذابیت شان است. در واقع ثابت شده افراد که چشمان سبز رنگی دارند، جذابیت شان به مراتب بیشتر از دیگر چشم هاست. علاوه بر این خصوصیات، خلاقیت، مستقل بودن، صبور و مرموز بودن و کمی هم شیطنت از دیگر خصوصیات این افراد است.

سلامتی آن‌ها در خطر است

اگر چه افراد چشم سبز جذابیت زیادی دارند، اما از طرف دیگر، بیشتر در معرض ابتلا به یک نوع سرطان هستند. افرادی که چشمان آبی یا سبز دارند، رنگدانه‌های کمتری نسبت به چشمان قهوه‌ای دارند و از آنجا که همین رنگدانه‌های قهوه‌ای از چشم در برابر سرطان محافظت می‌کند، افرادی که چشمان روشنی دارند، بیشتر در معرض نور و به تبع ابتلا به سرطان هستند. از این رو، برای جلوگیری از این بیماری، باید از عینک‌ها آفتابی استفاده کنند.

مادران چشم سبز تحمل درد بالاتری دارند

افرادی که چشمان روشنی دارند، قدرت جسمانی بیشتری نیز دارند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، زنان به دو گروه طبقه بندی شدند: زنانی که چشمان تیره‌ای داشتند (قهوه ای) و زنانی که چشمان روشنی داشتند (سبز و آبی) نتیجه این مطالعه نشان داد خانم‌هایی که چشمان تیره‌ای داشتند تندخو و دچار اختلالات خواب هستند، به علاوه، درد زایمان بیشتری را نیز تجربه می‌کنند. اما در مقابل آنها، زنانی که چشمان سبز و آبی دارند، آرام ترند و تحمل درد بالاتری به خصوص در زایمان دارند. در واقع ثابت شده که بین رنگ چشم و تحمل درد رابطه‌ای برقرار است متاسفانه تاکنون دلیل آن کشف نشده است.

منبع: برترین ها

دیدگاهتان را بنویسید