قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > خواص گیاه جینسینگ

خواص گیاه جینسینگ

یکی از گیاهان نیروبخش و مقوی که شهرت زیادی در جهان دارد «جینسینگ» نام دارد که بهتر است آن را گیاه جوانی یا نوش دارو بنامیم. هزاران سال است که گیاهان برای کسب انرژی و تقویت ارگانهای خاصی از بدن بکار میروند. امروزه نیروبخش های رایج در شرق چون جینسینگ و دانگویی  Dangguiاز زیر بخش های غربی چون رزماری و مریم گلی رایج تر و محبوب تر هستند.

تاریخ نشان می دهد امپراطوران چین ارزش زیادی برای جینسینگ قائل بودند و علاوه بر مصرف غذایی از آن بعنوان محرک برای اختلالات جسمی و روانی استعمال می کردند.

علاوه بر این، از جینسینگ برای افزایش باروری و تقویت بدن، بهبود گردش خون و افزایش شادابی و نشاط و جوان کننده استفاده می شده است.

ترکیبات شیمیایی :

این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی بنام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار بنام پاناسین ، یک هورمون ، ویتامین B و ویتامین D  و استرول ها و یک گلوکوزید بنام جینسینگ می باشد.

علاوه بر این جینسینگ سرشار از ویتامینهای B6 و A ، فنر و روی است.

این گیاه از معروفترین داروهای چینی و دارای اثر شفابخش مانند از بین بردن آثار ناشی از خستگی و ضعف، بهبود سرفه های ناشی از ضعف ریه ، سوء هاضمه ، تقویت و تجدید قوا در دوره نقاهت بیماران و داروی ضد اسپاسم است.

این دارو تونیک، محرک، بازساز و مقوی است، مرکز سیستم اعصاب و تنفس را تحریک می کند و این اثر دارو مربوط به وجود دو گلوکوزید به نامهای پانوکسید آ و پانوکسید ب می باشد. از ریشه گیاه 2-1 درصد کوبین بر حسب وزن و بتاسیتوسترول بدست می آید. از این دارو برای تهیه داروهای جوانی که در ترکیبات داروها بکار می رود استفاده می شود.

پانکسین که مقاومت عمومی عضلات را در برابر ناراحتی ها افزایش می دهد و پانکسین اسید که متابولیسم و سیستم عروقی را اصلاح می کند و پانوکسین که روی سیستم غدد مترشحه داخلی اثر می گذارد و پاناسن که مرکز اعصاب را تحریک می کند و در آخر جینسینگ برای بیماری قند اثر مثبت دارد.

خواص جنسینگ:

نیروبخش، مقوی، محرک، بادشکن و موثر در کم خونی، ضعف، کمبود تعرق و بی نظمی تنفس، فراموشی، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع و….

متابولیسم قندها و هیدراتهای کربن در بدن را منظم می کند و موجب می شود که مصرف اکسیژن بطور مداوم به صورت عادی انجام گیرد و برای آرام کردن اشخاصی که ناراحتیهای روانی دارند بسیار نافع است و یک نوع مسکن موثر برای مغز می باشد.

این گیاه از طریق تحریک و بهبود نحوه کار مغز با افزایش اکسیژن و افزایش هوشیاری جسمانی و روانی بر روی عملکرد بهتر مغز تاثیر می گزارد. مصرف منظم جینسینگ احتمال ابتلاء به سرطان کبد، پانکراس و ریه را کاهش می دهد. نه تنها سلولهای سرطانی را متوقف می کند بلکه سلولهای غیر نرمال را به نرمال تبدیل می کند.

ولی در مورد سرطانهای حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، فیبروئید رحم، استفاده از جینسینگ به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی ginsenosides  که میتواند همانند استروژن عمل نماید توصیه نمی شود. جینسینگ با افزایش سطح هورمونها در زنان در کاهش علائم یائسگی ناخوشایند موثر می باشد.جنسینگ با افزایش عملکرد شناختی     بیماران مبتلا به آلزایمر در کاهش روند بیماری موثر است.

از دیگر مزایای جینسینگ عبارتند از : بهبود قدرت تمرکز، افزایش استقامت فیزیکی، بهبود فعالیت حافظه و راندمان کاری، کاهش التهاب معده و مشکلات روده ای، کاهش افسردگی و اضطراب، کند کردن روند پیری، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سرگیجه، سردرد و تشنج، کاهش اختلالات دوران بارداری و زایمان، رفع بی خوابی، کاهش عوارض یائسگی ( گرگرفتگی )، بهبود مشکلات جنسی، رفع سندروم خستگی مزمن (CFS)، افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی، تنظیم فشار خون، تنظیم سطح قند خون، درمان کم خونی و کاهش درجه درد مفاصل.

از نظر مقدار مصرف، عده ای از دانشمندان توصیه می کنند که روزانه 2-1 قاشق مربا خوری از     ریشه جینسینگ 6 ساله در مدت یک ماه خورده شود و سپس در ماه بعد از آن خورده نشود ولی عده ای نیز معتقدند که مدتها هر روز از پودر جینسینگ می توان خورد. جینسینگ را به صورت جوشانده نیز می توان خورد. برای این کار 2-1 قاشق مرباخوری گرد جنسینگ را در یک پیمانه آب جوش (220 گرم) ریخته و 15 دقیقه به طور ملایم بجوشد و 2 پیمانه در روز از این نوشابه بخورند.

منبع:

ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید