قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > تغذیه مناسب قبل از حاملگی

تغذیه مناسب قبل از حاملگی

اگر به بچه‌‌‏دارشدن فکر می‌کنید، وقت آن است که تغییر و تحولی در تغذیه و سبک زندگی خود ایجاد کنید. در ادامه به پنج نکته برای نوع تغذیه، در دوران قبل از حاملگی اشاره می‌کنیم.

در دوران قبل از حاملگی،تغذیه خود را اصلاح کنید
در دوران قبل از حاملگی،تغذیه خود را اصلاح کنید

داشتن وزن سالم پیش از بارداری

وقتی در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی خود هستید، کاملا طبیعی است که وزن‌‌‏تان تدریجا و بدون این‌‌‏که متوجه شوید، حدود یک تا دو کیلوگرم افزایش یابد. ولی افزایش وزن بیش از حد، خطر عوارض بارداری را بالا می‌برد، مانند : دیابت بارداری، مسمویت حاملگی و مشکلاتِ زایمان. بنابراین قبل ازاین‌‌‏که برای بچه‌‌‏دارشدن اقدام کنید، بهتراست به فکر اضافه‌‌‏وزن خود باشید.

ازطرفی، وزن مادر قبل از بارداری بر وزن نوزاد هنگام تولد، مستقیما تاثیر می‌گذارد. اگر مادرانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، با مادرانی که وزن‌‌‏شان طبیعی است مقایسه شوند، می‌‌‏توان گفت ۵/۱ تا ۲ برابر بیشتر احتمال دارد که نوزادانی با وزن بالا بدنیا آورند وخطر مشکلات زایمان نیز در آنها افزایش می‌‌‏یابد. هم‌‌‏چنین خطر بروز چاقی، بیماری‌‌‏های قلبی و دیابت نوع یک، درزندگی آینده این نوزادان بیشتر است.

اما بهبود تغذیه و فعالیت‌‌‏های بدنی کمک می‌کنند که به وزن مناسب خود برسید. خانم‌‌‏هایی که اضافه وزن دارند، کافیست قبل از بارداری، پنج تا ده درصد وزن خود را از دست بدهند؛ با این کار، هم توانایی باروری بهبود می‌‌‏یابد و هم عوارض مرتبط با اضافه وزن کم می‌‌‏شود.

غذا و نوشیدنی مناسب

هر هفته از انواع مختلف گروه‌‌‏های اصلی غذایی استفاده کنید، مانند : سبزیجات، میوه‌‌‏ها، غلات کامل، گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات کم چرب، یا غذاهای گیاه‌‌‏خواران -شامل حبوبات، مانند لوبیا سبز یا لوبیا قرمز و عدس پخته، تخم مرغ، آجیل و دانه ها. بدین‌‌‏ترتیب از همان آغاز بارداری، بدن خود را با ویتامین‌‌‏ها و مواد معدنی تقویت کرده‌‌‏اید.

اولین توصیه این است که مواد مغذی مورد نیاز را ازغذا دریافت کنید؛ اما درعین‌‌‏حال، بعضی مواد مغذی هم وجود دارند که پیش از بارداری و در اوایل حاملگی باید بیشتر به آنها توجه شود.

در دوران قبل از حاملگی،تغذیه خود را اصلاح کنید
در دوران قبل از حاملگی،تغذیه خود را اصلاح کنید

مکمل فولات قبل از بارداری

فولات، جزو ویتامین‌‌‏های گروه ب است. این ویتامین برای تکمیل لوله عصبی که مغز ونخاع نوزاد را در چند هفته اول بارداری شکل می‌دهد، لازم است. ممکن است این فرایند حتی قبل از این‌‌‏که بفهمید باردارید، اتفاق بیفتد. اگر لوله عصبی بسته نشود، می‌‌‏تواند ضایعاتی ایجاد کند، مثل اسپینا بیفیدا یا « مهره شکاف‌‌‏دار ».

اسپینا بیفیدا، یکی از نقص‌‌‏های شایع مادرزادی در ستون مهره‌‌‏هاست که به‌‌‏دلیل شکاف در قسمتی از آن ایجاد شده و باعث‌‌‏ بیرون‌‌‏زدگی نخاع می‌‌‏شود.

برای این‌‌‏که مطمئن شوید در اوایل بارداری، فولات بدن‌‌‏تان تامین می‌‌‏‌‌‏شود بهترین راه این است که مکمل‌‌‏های فولات « به شکل اسید فولیک » را از یک ماه قبل از بارداری تا پایان سه ماهه اول، مصرف کنید.

مکملی انتخاب کنید که حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک داشته باشد. اگر سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی دارید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است به مقدار بیشتری اسید فولیک نیاز داشته باشید.

از مواد غذایی استفاده کنید که منبع خوبی از فولات هستند؛ مانند : سبزیجات برگ‌‌‏سبز، میوه‌‌‏ها، عدس و مواد غذایی که در کشورهایی مثل استرالیا با اسید فولیک غنی می‌‌‏شوند.

مکمل ید قبل و طی دوران بارداری

در دوران بارداری، یُد برای حمایت از رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد ضروری است. برخی از منابع خوب این مکمل عبارتنداز : غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ و آرد نان غنی شده با یُد.

با این‌‌‏که غذاهای دریایی مقدار زیادی ید دارند، اما قبل و طی دوران بارداری باید از مصرف بعضی انواع آنها خودداری کرد : مانند کوسه و اره‌‌‏ماهی؛ چرا که ممکن است مقدار زیادی فلز سمی جیوه داشته باشند.

در استرالیا توصیه می‌شود، خانم‌‌‏هایی که قصد بارداری دارند روزانه یک مکمل که حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید است، مصرف کرده و آن را در دوران حاملگی و شیردهی ادامه دهند.

با دکتر یا داروساز خود در مورد مکمل‌‌‏های ویتامینی که نیاز دارید صحبت کنید. برای دریافت توصیه‌‌‏های بیشتر در مورد نوع تغذیه مناسبِ خودتان، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

اجتناب از الکل در بارداری

تمامی مسئولان امور بهداشتی در این مورد توافق‌‌‏نظر دارند که وقتی تصمیم گرفتید بچه‌‌‏دار شوید، باید از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف الکل -در‌‌‏مقدار متوسط تا زیاد- می‌تواند به ناهنجاری‌‌‏های جنینیِ ناشی از الکل منجر شود که یکی از شدیدترین انواع آن، سندروم جنینی الکل است؛ هم‌‌‏چنین می‌‌‏تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌‌‏وزن را افزایش دهد، که احتمال بروز مشکلات پزشکی را در کودک بالا می‌برد. خطرات حاصل از مصرف مقادیر کم الکل نیز هنوز کاملا مشخص نیست ولی برای اطمینان بیشتر، امن‌‌‏ترین انتخاب این است که اگر تصمیم دارید باردار شوید، یا در دوران حاملگی یا شیردهی هستید، اصلا الکل ننوشید.

توصیه‌‌‏های بالا، نه‌‌‏تنها برای زنان بلکه برای مردانی که قصد دارند پدر شوند، نیز مفید است. مطالعه‌‌‏ای نشان داده است که احتمال ناباروری برای مران دارای اضافه‌‌‏وزن، ۲/۱ برابر و برای مردان چاق، ۳/۱ برابر است. ولی خبر خوب این که گزارش شده است حتی چند کیلو کاهش وزن نیز، در بهبود شرایط این افراد موثر بوده است.

منبع:اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید