قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رفع شوره سر با مواد طبیعی در خانه

رفع شوره سر با مواد طبیعی در خانه

شورهٔ‌سر ریخته شدن سلول‌های مردهٔ سر است و نباید با خشکی پوست سر اشتباه گرفته شود. پوست انسان در خارجی‌ترین سطح خود به‌دلیل داشتن کراتین مدام در حال بازسازی سلولی است و این بدین معنیست که در تماس مداوم با فضای اطراف سلولهای پوست خارجی (اپیدرم) در لایه بیرونی از بین می‌روند و نیاز به جایگزینی دارند. این بازسازی در تمام سطح بدن وجود دارد ولی هنگامی‌که در پوست سر به‌دلیلی این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند به شکل ذرات قابل دیدن یا به اصطلاح شوره سر پدید می‌آید.

رفع شوره سر با مواد طبیعی در خانه
رفع شوره سر با مواد طبیعی در خانه

در ایجاد شوره سر علتهای مختلفی می‌توانند دخالت کنند ولی نوع خشک یا چرب آن بستگی به نوع پوست بیمار دارد. از دلیل‌های اصلی ایجاد شوره می‌تواند:

  • اختلال درسیستم هورمونی
  • تغذیه نامناسب و ناهماهنگ
  • مصرف دخانیات
  • استرسبه‌ویژه در دوره‌های مداوم و شدید
  • کامل نبودن شستشوی سر و باقی‌ماندن مواد شوینده روی پوست سر
  • نوعی قارچ به نام مالاسزیا فورفور
  • اگزما
  • پسوریازیس

در درمان شوره سر علاوه بر راه‌حلهای دارویی و استفاده از شامپوهای ویژه ضد شوره (Anti Dandruff) مانند پیریتیون زینک و سلنیوم سولفاید می‌توان از روشهای مراقبت پوست نیز استفاده نمود.

اما برای درمان و رفع شوره سر راه های طبیعی و بی خطرتری وجود دارد که به راحتی می توانید بدون استفاده از مواد و شامپوهای شیمیایی ، آنها را امتحان کنید .

۱-آسپیرین

آسپرین حاوی همان ماده فعال (اسید سالیسیلیک) در بسیاری از شامپوهای ضد شوره  برای درمان شوره سر است.دو (۲) عدد آسپیرین را خوب بکوبید و پودر کنید،آنرا به مقدار معمول شامپویی که هر دفعه به سرتان می زنید ، اضافه کنید.دو دقیقه صبر کنید و سرتان را بشویید .در آخر می توانید سرتان را باشامپوی معمولی بشویید.

۲-جوش شیرین

این ماده می تواند باعث کاهش رشد قارچهای مسبب شوره سر در سر شما بشود.به اندازه یک انگشت جوش شیرین را برداشته و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید و سپس موهایتان را بشویید.

ممکن است موهایتان در اول خشک بشود نگران نباشید چند دقیقه بعد چربی های طبیعی ترشح شده و موهایتان دوباره نرم می شوند.

۳-سرکه سیب

دکتر آز  سرکه سیب را به عنوان یک درمان شوره سر معرفی می کند، زیرا اسیدیته سرکه سیب باعث تغییر pH پوست شما می شود، و باعث کندی رشد قارچها می شود.

یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید و با استفاده از یک اسپری آن را به موهایتان بپاشید، سر خود را با یک حوله به مدت  ۱۵ دقیقه تا یک ساعت ببندید، سپس موهایتان را به طور معمول شستشو دهید

۴-لیمو

۲ قاشق غذاخوری آب لیمو را به پوست سر خود بمالید و با آب شستشو دهید. سپس ۱ قاشق چای خوری آب لیمو را در یک فنجان آب بریزید و موهای خود را با آن آبکشی کنید.این کار را هر روز تا زمانی که شوره سر شما رفع شود، تکرار کنید. اسیدیته لیمو کمک می کند pH پوست شما حفظ شود.

۵-نمک

قدرت سایندگی نمک به جدا سازی پوست های مرده از سر شما کمک می کند.قبل از حمام کمی نمک روی پوست خشک سرتان بریزید و سرتان را با آن ماساژ دهید.سپس موهایتان را شستشو دهید.

همچنین می توانید کمی نمک به شامپویتان اضافه کنید.

منبع:ریدرز دایجست

دیدگاهتان را بنویسید