قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > چهره ها - سینما و تلویزیون > زادروز تیزهوش‌ترین نابغه سده بیستم

زادروز تیزهوش‌ترین نابغه سده بیستم

در ۱۸ ماهگی روزنامه می‌خواند، در ده سالگی به چند زبان حرف می‌زد، در ۱۲ سالگی برای استادان دانشگاه سخنرانی می‌کرد؛ در زندگی یک کارمند ساده بود اما امروز روشن شده که یکی از نوابغ تاریخ بوده است. او ۱۲۰ سال پیش به دنیا آمد.

ویلیام (بیلی) جیمز سیدیس (۱۸۹۸ - ۱۹۴۴)
ویلیام (بیلی) جیمز سیدیس (۱۸۹۸ – ۱۹۴۴)

دانشگاه هاروارد حاضر نبود به پسربچه ۸ ساله پذیرش بدهد، اما “بیلی” سرانجام در ۱۱ اکتبر ۱۹۰۹ در ۱۱ سالگی وارد دانشگاه شد و چند ماه بعد با سخنرانی در برابر استادان ریاضی‌دان همه را به شگفتی وا داشت. موضوع سخنرانی او بُعد چهارم اجسام بود.

او تنها در ریاضیات سرآمد نبود، بلکه در رشته‌های گوناگون اندام‌شناسی، اقتصاد، زبان‌شناسی، حقوق، تاریخ، سیاست، روان‌شناسی و ستاره‌شناسی اطلاعات وسیع داشت.

ضریب هوشی او را میان ۲۵۰ تا ۳۰۰ ارزیابی کرده بودند.

ویلیام (بیلی) در ۱۸ ماهگی کتاب و روزنامه می‌خواند. در ۴ سالگی متون ادبی را به زبان اصلی مطالعه می‌کرد. او در ۸ سالگی زبان‌های روسی، فرانسوی، آلمانی، عبری، ترکی، ارمنی و یونانی را به روانی صحبت می‌کرد و چند زبان دیگر را به راحتی می‌فهمید.

بیلی تحصیلات ابتدایی را در ۷ ماه و دوره دبیرستان را در سه ماه پشت سر گذاشت. او در ۸ سالگی برای آغاز تحصیلات پزشکی از دانشگاه هاروارد تقاضای پذیرش کرد، اما به خاطر سن پایین ناچار شد سه سال در نوبت بماند.

او با هوشی غیرعادی زاده شده بود، اما بی‌گمان شیوه تربیت والدین نیز در پرورش او مؤثر بود. پدر و مادر او از مهاجران یهودی اوکراین بودند که بیلی پس از مهاجرت آنها به آمریکا در نیویورک به دنیا آمد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

پدر و مادرش که به نظام آموزشی بی‌اعتماد بودند، بچه را از نوزادی با فراگیری علم و دانش آشنا کردند.

بیلی که در ۱۶ سالگی در چند رشته علمی کارشناسی برجسته بود، نتوانست با نظام آموزشی و پژوهشی آن دوران سازگار باشد. در محیط دانشگاهی با دانشجویانی که اغلب از او بزرگتر بودند، دچار مشکل شد.

از آن پس از کار علمی خودداری کرد، هر نوع مقام علمی را رد کرد و ترجیح داد کارمندی ساده با حقوقی اندک باشد. در روابط اجتماعی دیرجوش و گوشه‌گیر بود. رابطه او با پدر و مادرش نیز به بحرانی غم‌انگیز منتهی شد.

بیلی مثل بیشتر روشنفکران مترقی آن روزگار به جنبش سوسیالیستی جذب شد، به حزب کمونیست آمریکا پیوست و در یک راهپیمایی به سود صلح دستگیر شد.

ویلیام جیمز سیدیس در ۱۹۴۴ در ۴۶ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت. از او مقالات و رساله‌های علمی بیشماری به جا مانده که بیشتر آنها منتشر نشده‌اند، اما پژوهشگرانی که آنها را می‌خوانند، هنوز از ذکاوت و هوش بی‌همتای او در سالهای کودکی و جوانی در بهت و حیرت فرو می‌روند.

ویلیام جیمز سیدیس در اول آوریل ۱۸۹۸ به دنیا آمده بود، درست ۱۲۰ سال پیش.

منبع دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید