قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سه بیماری مرتبط با مالیدن چشم ها

سه بیماری مرتبط با مالیدن چشم ها

اغلب ما در طول روز بارها چشمانمان را با دست لمس می کنیم یا می مالیم. مطالعات مختلفی وجود دارد که نشان می دهد افراد به طور معمول روزی دوبار چشم خود را لمس می کنند. اغلب آنها برای احساس تسکین لحظه ای که معمولاً به سبب ورود ذرات گرد و غبار چشم ها را آزار می دهد این عمل را انجام می دهند، غافل از اینکه عوارض جانبی زیان بار و خطرناکی دارد که در ادامه آنها را مرور می کنیم. 

سه بیماری مرتبط با مالیدن چشم ها
سه بیماری مرتبط با مالیدن چشم ها

عفونت

دست های ما هر روز با سطوح مختلفی تماس پیدا می کند. بیشتر آنها منبع وسیعی از آلودگی های محیطی و میکروبی هستند که در تماس با چشم ها، عفونت های مختلفی ایجاد می کند. انگشت اشاره بیشترین میزان آلودگی را جذب می کند و از سویی احتمال انتقال عوامل بیماری زا به سبب تماس انگشت اشاره با چشم بسیار زیاد است. پس لطفاً قبل از اینکه چشم خود را بمالید به عواقب آن فکر کنید. 

آسیب و خراش قرنیه 

مکانیزم دفاعی چشم بسیار ساده و دقیق است، به این معنی که با ورود ذره ای خارجی سیستم دفاعی با استفاده از غدد اشکی فعال شده و امکان خروج جسم خارجی و پاکسازی چشم را فراهم می کند. چنانچه در اثر ورود جسم خارجی (مثلاً  ذرات گرد و غبار) چشم خود را مالش دهید به راحتی امکان خراشیدگی و آسیب قرنیه را با دست خودتان فراهم کرده اید. در این صورت با احساسی آزاردهنده و ناخوشایند به مدت طولانی روبه رو می شوید. 

کراتوکونوس 

مالیدن چشم به مدت طولانی سبب تغییر شکل قرنیه و بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه می شود. این عارضه به طور کامل اصلاح یا درمان نمی شود و برای فرد مشکلات متعدد بینایی ایجاد می کند. مطالعات پزشکی نشان داده است ساییدگی مزمن چشم و قوز قرنیه احتمال ابتلا به عفونت های مکرر چشمی را افزایش می دهد. 

و اما پیشگیری و مراقبت

همیشه بهداشت صورت و چشمان خود را جدی بگیرید. شما می توانید با مقداری شامپوی بچه و آب ولرم روزی دومرتبه چشمانتان را بشویید. این کار به مرطوب شدن پوست و پاک کردن گردوغبار و چربی از روی پلک ها کمک شایانی می کند.  
استفاده از قطره های اشک مصنوعی (ترجیحاً یکبار مصرف) سطح چشم ها را همیشه مرطوب نگه می دارد و خارش چشم را که معمولاً به دلیل خشکی چشم یا ورود ذرات گردوغبار است کاهش می یابد. 

منبع بیمارستان نور

کلیک کنید:مواد غذایی برای سلامت چشم

دیدگاهتان را بنویسید