قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > آشپزخانه > طرز تهیه حلوای سیاه

طرز تهیه حلوای سیاه

حلوا نوعی شیرینی معروف ایرانی است. حلوا انواع مختلفی دارد و برحسب نوع آن ممکن است برخی مواقع به عنوان شیرینی برخی مواقع به عنوان دسر یا برخی موارد نیز در پخت یک غذا یا شیرینی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطلب طرز تهیه حلوای سیاه را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه حلوای سیاه
طرز تهیه حلوای سیاه

مواد لازم برای حلوای سیاه

آرد سفید ۲ لیوان

شکر یک لیوان

آب  یک و نیم لیوان

گلاب یک سوم لیوان

کره ۵۰ گرم

روغن مایع یک لیوان 

زعفران آب کرده ۵ قاشق غذاخوری

پودر هل یک چهارم قاشق چای‌خوری

 طرز تهیه حلوا سیاه

  مرحله اول:

برای تهیه شیره باید شکر ، آب ، گلاب ، زعفران و هل را مخلوط کنید و درون قابلمه‌ای روی حرارت ملایم قرار دهید تا ۵ دقیقه بجوشد ، روغن را نیز داخل قابلمه‌ای بریزید تا گرم شود ؛ آرد را ۲ بار الک کنید سپس داخل ظرفی بریزید و با حرارت کم شروع به تفت دادن کنید.

مرحله دوم:

آرد را آنقدر تفت دهید تا رنگ آرد کرم شود. بسیار مراقب باشید آرد شما ته نگیرد ( با قاشق مرتب آرد را هم بزنید ) ؛ پس از آنکه رنگ آرد گرم شد روغن داغ را به آرد اضافه کنید و خوب مخلوط نمائید تا آرد سرخ شود و رنگ آرد طلایی شود.

مرحله سوم:

حرارت را کم کنید و شیره داغ ( مخلوط آب و شکر که از قبل آماده کرده‌اید ) را اضافه کنید ، پس از اضافه کردن همه مواد را خوب مخلوط کنید سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید تا حلوای شما خودش را بگیرد و به روغن بیفتد.

مرحله چهارم:

حلوای آماده شده را داغ درون ظرف بریزید و سطحش را صاف کنید. حلوای آرد گندم را میتوانید با خلال بادام، پسته ، پودر نارگیل و … تزئین کنید.

نکته‌ها:

– بهترین آرد برای حلوا آرد نان و بخصوص آرد سنگک میباشد ؛ می‌توانید این حلوای خوشمزه را با نان شیرینی میکادو ( نان بستنی ) نیز سرو کنید، برای این کار به همان صورت داغ روی یک لایه نان حلوا بریزید و کامل پخش کنید سپس رویش نان دیگری قرار دهید و پس از خنک شدن بصورت شیرینی برش بزنید.

– اگر در زمان درست کردن حلوای تیره درون مخلوط آرد و روغن گلوله‌های‌ریزی مشاهده کردید با رد کردن آرد از یک صافی بزرگ این مشکل برطرف خواهد شد ، می‌توانید قبل از اضافه کردن آرد به روغن یک بار آردرد را الک کنید تا این مشکل بوجود نیاید؛

– برای دادن رنگ بیشتر به حلوا می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو در زمان اضافه کردن آرد به روغن بریزید ، طعم کاکائو درون حلوا مشخص نیست!

ایران کوک

دیدگاهتان را بنویسید