قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > آشپزخانه > طرز تهیه روغن دنبه گوسفندی

طرز تهیه روغن دنبه گوسفندی

روغن دنبه گوسفندی یکی از روغن‌های حیوانی است که در طب سنتی خواص درمانی بالایی برای آن ذکر شده است.از خواص روغن دنبه در طب سنتی می‌توان به درمان افسردگی، آرامش اعصاب، ایجاد تناسب اندام، تسکین کمردرد، دردهای سیاتیکی و نرمی و شفافیت پوست اشاره کرد.

با این وجود مصرف روغن دنبه برای افراد کم تحرک، سالمندان و بیماران قلبی، توصیه نمی‌شود. در این مطلب شما را با سایر خواص و طرز تهیه روغن دنبه گوسفندی آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه روغن دنبه گوسفندی
طرز تهیه روغن دنبه گوسفندی

مواد لازم برای تهیه روغن دنبه گوسفندی :

 دنبه گوسفندی  ۴ کیلوگرم
 ماست  ۲ لیوان
سرکه  ۱ لیوان
 هل سبز  ۱۴ عدد
پیاز ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه روغن دنبه گوسفندی :

دنبه را ریز خورد کنید و بهتر است چرخ کنید تا تمام روغن آن یکدست از دنبه ها خارج شود.

دنبه آماده را در قابلمه بزرگ ریخته و مواد بالا به غیر از زردچوبه را اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام آرام آب شود.

وقتی که به رنگ طلایی رسید یک قاشق زردچوبه را اضافه کنید و یک دقیقه که زردچوبه تفت خورد زیر گاز را خاموش کنید.

بعد از اینکه کمی خنک شد از صافی رد کنید. و وقتی از حرارت کاملا افتاد در یخچال در ظرف در بسته قرار دهید.

نکاتی برای تهیه روغن دنبه گوسفندی

حرارت در تمام مراحل باید ملایم باشد چون با حرارت بالا کف می کند و نمی توانید کنترل کنید و روغن از دست می رود. باید در تهیه این روغن صبر و حوصله داشت و خیلی راحت می باشد.

علت اضافه کردن زردچوبه گرفتن بوی زخم دنبه و رنگ زیبای روغن می باشد.

قرار دادن دنبه در ظرف دربسته در یخچال بوی زخم دنبه را می گیرد و ماندگاری روغن را بیشتر می کند و دیگر روغن شما اصلا بویی نخواهد داشت. البته بنده در ظرف شیشه ای روغن را نگه می دارم.

اگر تعداد افراد را نزدیم چون با این مقدار به اندازه ۲ یا ۳ کیلو روغن به شما می دهد.

خواص روغن دنبه گوسفندی در طب سنتی

  • روغن دنبه، بسیار آسانتر از روغن‌های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می‌شود و مصرف به اندازه و صحیح آن باعث کنترل چربی خون شده، علاوه بر اینکه این روغن، یکی از روغن‌های ایده‌آل برای سرخ کردن غذاها است.
  • روغن دنبه باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می‌شود، با این وجود بایستی توجه داشت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع، افراط در مصرف آن برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا بایستی با احتیاط همراه باشد.
  • ایجاد تناسب اندام از خواص روغن دنبه است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می‌کند.
  • روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین‌ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان‌سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری‌های مختلف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید