قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > عادات شایع ذهنی که می توانند هوش شما را ضعیف کنند

عادات شایع ذهنی که می توانند هوش شما را ضعیف کنند

دکتر «گوای وینچ»، روانشناس و نویسنده کتاب «کمک های اولیه عاطفی»، معتقد است مغز انسان برای پردازش اطلاعات به نیرو و تمرکز نیاز دارد، از این رو، هر فعالیت رقابتی یا وضعیت هیجانی که بیش از حد نیروی ذهنی ما را درگیر کند، می تواند بر روی توانمندی برای تمرکز، حل مساله، خلاقیت یا سایر کار کردهای شناختی نیز تاثیر گذاشته و عملکرد هوشمندانه را موقتا کاهش دهد. مساله مورد توجه این است که برخی عادات ذهنی و روانشناختی شایع وجود دارند که معمولا از آنها اگاه نیستیم، اما بر روی عملکرد ذهنی و هوشی تاثیر زیادی دارند. در اینجا پنج نوع از این عادات نادرست را معرفی می کنیم:

  • تفکر زیاد و عمیق بر روی مسائلی که موجب ناراحتی ما می شود. تفکر زیاد در مورد ناکامی ها و وقایع ناراحت کننده، به‌‏ویژه اگر آنها را در ذهن به طور مرتب تکرار کنیم و هیجانات خود را نیز درگیر این تفکر کنیم، می‌‏تواند ظرفیت های ذهنی و فکری ما را نیز در بر بگیرد و علاوه بر آن موجب آسیب های جسمی و هیجانی در ما شود.

 

  • احساس گناه حل نشده. هر کدام از ما گاهی احساس گناه کرده و برای جبران آن عذرخواهی می کنیم. با این حال، چنانچه با این احساس کنار نیامده باشیم و به طور مرتب چنین احساس و فکری داشته باشیم، می‌‏تواند مانع شناختی عظیمی برای ذهن ایجاد کند و عملکرد ذهنی مان را مختل سازد.

 

  • شکوه و شکایت های بی اثر. اکثر ما در حال شکوه و شکایت های بی اثر هستیم و برطرف نمودن ناکامی های خود را به دیگران نسبت می دهیم. مشکل اینجاست هر بار که در حال تعریف مساله ای هستیم، رنجش و دلخوری را نیز تجربه می‌‏کنیم و این امر مرتب تکرار می شود و توان ذهنی ما را کاهش می دهد.

 

  • احساس طرد شدگی. احساس طرد شدگی و عدم پذیرش از سوی دیگران، می تواند درد هیجانی و عاطفی عمیقی را موجب شود و تاثیر زیادی روی خلق و خوی و عملکرد ذهنی ما بگذارد. گاهی نیز موجب خود انتقاد گری در ما می شود، عادتی که به عزت نفس ما آسیب رسانده و ادامه آن می‌‏تواند موجب پریشانی‌‏های هیجانی و عاطفی شود.

 

  • نگرانی ها. بسیاری از ما می‌‏دانیم که نگرانی آسیب رساننده است، با این حال، به این آگاه هستیم که کمی نگرانیم. نگرانی صرفا ایجادکننده احساس ناخوشایند نیست، بلکه می‌‏تواند موجب پریشانی فکری شود. چرا که وقتی در مورد چیزی نگران هستیم، آن مساله در ذهن در اولویت قرار می گیرد و سایر چیزها را کنار می زند.

منبع:اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید