قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > عوامل موثر برای کاهش وزن بدن

عوامل موثر برای کاهش وزن بدن

کاهش وزن حتی به میزان کم موفقیت بزرگی برای افراد به حساب می‌آید. این احساس به‌ویژه در آغاز فصل تابستان دلچسب است. رژیم‌های غذایی بسیار متنوع‌اند و هرروز بر شمار آنها افزوده می‌شود.

عوامل موثر برای کاهش وزن بدن
عوامل موثر برای کاهش وزن بدن

1-غذای خود را در سکوت میل کنید. شنیدن موسیقی یا دیدن برنامه‌های تلویزیونی سبب می‌شوند شما صدای خرد شدن غذا زیر دندان‌هایتان را نشنوید. شنیدن این صداها سبب می‌شوند شما کمتر بخورید. هرچه این سروصداها کمتر باشند بهتر است.

2-آیا باید هر روز خود را وزن کرد؟ این سوالی است با پاسخ‌های متفاوت. تحقیقی در این باره به این نتیجه رسیده که میان وزن بدن و برنامه‌ریزی‌های غذایی افراد رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. افرادی که هر روز مطالبی در باره وزن خود ثبت می‌کنند، موفقیت بیشتری در ارتباط با کاهش وزن خود به دست می‌آورند.

3-راه‌پیمایی در ابتدای روز، آغاز دلنشینی برای یک رژیم غذایی کاراست. پژوهشی در آمریکا به این نتیجه رسیده کسانی که صبح زود حدود ۲۰ دقیقه تا نیم‌ساعت در هوای آزاد و زیر نور خورشید راه می‌روند، سوخت و ساز بدن‌شان افزایش و وزن‌شان کاهش می‌یابد.

4-افرادی که به هنگام خوردن غذا، به وعده غذای پیشین خود فکر می‌کنند، کمتر می‌خورند. اما کسانی که به این موضوع فکر نمی‌کنند غدای بیشتری جذب می‌کنند. گفته می‌شود برای کاهش وزن بدن بهتر است آن‌چه در هر وعده غذا خورده می‌شود پروتکل شود و همچنین بسته‌های خوراکی ‌و شکلات مصرف شده در وعده‌های بعدی غذا جلوی چشم قرار گیرند.

5-به جای استفاده از خودرو از دوچرخه‌تان استفاده کنید، زیرا حرکت بدن سبب می‌شود که وزن اضافی به تدریج از میان برود. یک تحقیق آمریکایی به این نتیجه رسیده که افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می‌روند وزن‌شان به طور متوسط پنج کیلو از افرادی که با خودرو به محل کار می‌روند کمتر است.

6-افرادی که نوشابه‌های رژیمی یا “لایت” می‌نوشند نیز با اضافه وزن روبرو می‌شوند. این نوشابه‌ها تنها با رعایت رژیم می‌توانند موثر باشند. بنابراین باید مصرف کالری مورد نیاز بدن را دانست و بر آن مبنا غذای روزانه را تعیین کرد.

7-کسی که خواستار کاهش وزن بدن خود است بهتر است آب بنوشد. آب کالری ندارد و در جریان عبور از بدن انرژی مصرف می‌کند. نوشیدن روزانه یک‌و‌نیم تا دو لیتر آب سبب می‌شود که در روز حدود ۱۰۰ کیلوکالری بدن مصرف شود. آب همچنین احساس سیری در بدن را افزایش می‌دهد. یک پیشنهاد در این باره: پیش از هر وعده غذا حدود نیم لیتر آب بنوشید.

8-فست فود، هم راحت تهیه می‌شود و هم به وقت زیادی نیاز ندارد. کسانی که به هنگام کار غذا می‌خورند وزن کمتری از دست می‌دهند. خوردن به هنگام حرکت سبب می‌شود احساس سیری دیرتر بوجود آید. داشتن وقت کافی برای صرف غذا اما به احساس سیری زودرس منجر می‌شود و باعث می‌شود در طول روز غذای فرعی کمتری صرف شود.

9-دمای خانه نیز یکی از عواملی است که می‌تواند به کاهش وزن بیانجامد. بودن روزانه دو ساعت در دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به کاهش جدی وزن بدن منجر شود. البته درجه کمتر دمای خانه می‌تواند در کنار کاهش وزن به کاهش هزینه برق و گاز خانه نیز منجر شود.

10-بسیارند کسانی که غذای موجود در بشقاب‌‌شان را تا انتها صرف می‌کنند. این افراد باید غذای خود را در بشقاب‌هایی کوچک‌تر بریزند. شما با پایان غذا در بشقاب‌های کوچک ۳۰درصد کمتر غذا خورده‌اید و احساس سیری نیز به شما دست داده است.

11-صبحانه شروع روز است و آغاز سوخت و ساز بدن. صبحانه‌ای کامل وزن بدن را کاهش می‌دهد. این نتیجه پژوهشی در اسرائیل است. پژوهشگران اعلام کرده‌اند که سوخت‌و‌ساز بدن پس از صبحانه‌ای کامل، در باقی روز ثابت می‌ماند.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید