قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > فرق کرونا با سرما خوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

فرق کرونا با سرما خوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب؛ از آنجا که این علائم در یک سرماخوردگی ساده هم دیده می‌شوند، تشخیص اینکه بیماری ویروسی است یا باکتریایی، دشوار است. اما فرق کرونا با سرما خوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

در نگاه نخست نشانه‌های ویروس جدید کرونا با نام کووید ۱۹ شبیه علائم آنفلوانزای معمولی هستند. اما فرق کرونا با سرما خوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

فرق کرونا با سرما خوردگی و آنفلوآنزا چیست؟
فرق کرونا با سرما خوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

علائم معمول ویروس کرونا عبارتند از:

–   تب

–   سرفه‌های خشک

–   نفس‌تنگی

–  درد عضله

–  خستگی و بی‌حالی

–  و از نشانه‌هایی که به ندرت دیده می‌شوند، می‌توان به خلط سینه، سردرد، سرفه‌های خونی و اسهال اشاره کرد.

علائم غیرمعمول در ویروس جدید کرونا عبارتند از:

–   آبریزش بینی

–   گلودرد

آبریزش بینی و گلودرد، علائم معمول و رایج عفونت دستگاه (یا مجاری) تنفسی فوقانی است. بنابراین کسی که پیوسته عطسه می‌کند و آبریزش بینی دارد احتمالا سرما خورده یا مبتلا به آنفلوانزای معمولی است.

دستگاه تنفسی فوقانی خارج از قفسه سینه قرار دارد و اجزای آن عبارتند از حفره‌ بینی، حلق و حنجره.

از آنجا که اما ویروس جدید کرونا بیش از همه مجاری تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند، مبتلایان به این ویروس، اکثرا سرفه‌های خشک می‌کنند، تنگی نفس دارند یا / و عفونت ریه پیدا می‌کنند اما گلودرد ندارند.

دستگاه تنفسی تحتانی شامل نای، دو نایژه، نایژک و ریه‌هاست.

شاید این نشانه‌ها هماره بیماری باشند

در بیشتر بیماران مبتلا به کرونا هم معمولا این بیماری با علائمی خفیف همراه است یا اصلا بدون علامت است.

دوره نهفتگی (کمون) ویروس جدید کرونا، بر پایه گزارش مؤسسه روبرت کخ، می‌تواند به ۱۴ روز هم برسد.

اگر مطمئن نیستید یا نگرانید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک در هر صورت نمونه‌ای از خلط سینه‌ شما را برای آزمایش وجود ویروس‌هایی که باعث نارسایی‌های تنفسی می‌شوند، به آزمایشگاه خواهد فرستاد.

آیا ماسک‌ها جلوی سرایت بیماری به ما را می‌گیرند؟

نمی‌توان با قطعیت گفت. ویروس‌ها توانایی پرواز ندارند و ویروس جدید کرونا هم از طریق قطره‌های ریز یا از طریق تماس با سطوح یا بدن آلوده منتقل می‌شود.

بنابراین بهتر و مؤثرتر این است که فاصله‌مان را با فرد مبتلا یا در کل فرد مقابلمان حفظ کنیم، دستانمان را به دقت با آب و صابون بشوییم و در صورت امکان با دستمال کاغذی (یک بار مصرف) خشک کنیم.

آنفلوانزا یا کرونا؟ تفاوت‌های این دو کدامند؟

حتی پزشکان هم در تشخیص درست کرونا از آنفلوانزا یا سرماخوردگی معمولی، گاه با دشواری‌هایی روبرو هستند. در یک سرماخوردگی معمولی، بیشتر اوقات ابتدا خارش در گلو آغاز می‌شود، سپس بینی آبریزش دارد و بعد نوبت سرفه می‌رسد. در این حالت بیمار، چندین روز گلودرد، آبریزش بینی، سرفه‌های خلط‌دار یا سرفه‌های خشک، کمی تب و سردرد دارد‌ و بی‌حال است.

یک آنفلوانزای جدی اما به گونه‌ دیگری است، به یکباره آدم را از پا درمی‌آورد. سردرد و بدن‌درد، سرفه‌های خشک و گرفتگی صدا، گلودرد و تبی که تا ۴۱ درجه هم می‌رسد و در بیشتر مواقع همراه با لرز است، چیزی است که معمولا آنفلوانزای جدی به همراه می‌آورد. در این حالت بیمار تنها می‌خواهد در تخت‌خواب بماند و احساس خستگی شدید می‌کند، اشتها ندارد و می‌‌تواند ساعت‌های زیادی بخوابد.

دوره سرماخوردگی معمولی پس از چند روز تمام می‌شود و نشانه‌های آن پس از تقریبا یک هفته فروکش می‌کند. در مقابل، آنفلوانزای جدی، معمولا طولانی‌تر است و یک‌هفته‌ای بیمار را از پا می‌اندازد و گاهی چند هفته‌ طول می‌کشد تا حالش خوب شود.

زدن به موقع واکسن آنفلوانزا به عنوان پیشگیری، برای تمامی کسانی که در گروه از نظر سلامتی پرخطر جامعه هستند، به ویژه کسانی که بیمارند، توصیه می‌شود. در این گروه افرادی که سن‌شان بالای ۶۰ سال است، مبتلایان به بیماری‌های مزمن، بارداران و ساکنان خانه‌های سالمندان جای می‌گیرند.

به ویژه کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یا اماکن و مشاغلی که پرسنل آن در تماس مستقیم و زیاد با بیماران هستند باید از خودشان در برابر این ویروس‌ها محافظت کنند.

چه زمانی استفاده از آنتی‌بیوتیک مؤثر است؟

ویروس‌ها عامل بیشتر سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزا هستند که آنتی‌بیوتیک‌ها بر آنها تأثیرگذار نیستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها با از بین بردن باکتری‌ها یا جلوگیری از رشد آنها، از سیستم دفاعی بدن حمایت می‌کنند. در این روند آنها از جمله به دیواره‌ سلولی آسیب می‌رسانند یا متابولیسم این میکروارگانیسم‌ها را مورد هجوم قرار می‌دهند. این مسئله اما تنها در مورد باکتری‌ها صادق است. آنها بر روی ویروس‌ها بی‌اثرند.

کلیک کنید :سوالهای رایج درباره کرونا

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید