قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > فواید شگفت‌انگیز دوش آب گرم و آب سرد

فواید شگفت‌انگیز دوش آب گرم و آب سرد

یک روش سنتی برای حفظ تندرستی،آب‌درمانی گرم و سرد است؛ که فقط به دوش آب گرم و سرد نیاز دارد. این روش قدیمی، مورد توجه دوستداران سلامت است زیرا به‌‏طرز چشمگیری انرژی و سرزندگی را افزایش می‌دهد، ضمن این‌‏که کمتر از پانزده دقیقه در روز وقت می‌‏گیرد.

مزایای آب‌درمانی گرم و سرد برای سلامتی

ممکن است بپرسید چرا باید از روشی که به نظر زجرآور است استفاده کنیم؟ ! در پاسخ می‌توان گفت زمانی که فواید روزانه این روش را بدانید شروع به لذت بردن از آن می‌کنید. برخی از این فواید عبارتنداز :

بهبود سیستم گردش خون :

آب گرم گردش خون را در سطح بدن افزایش می‌دهد و آب سرد، خون را به بخش‌‏های داخلی بدن هدایت می‌‏کند. این وضعیت مشابه حرکت ساز آکاردئون است : یعنی شدت و سرعت ‌جریان خون را افزایش می‌دهد، اکسیژن و مواد مغذی را به اندام و غدد می‌رساند و سموم و عوامل بیماری‌زا را از بدن خارج می‌کند.

کاهش دردهای عضلانی :

گرما و سرما باعث انقباض و انبساط عضلات می‌شوند، در نتیجه عمل سم‌زدایی تدریجا انجام شده و سموم با فشاراز عضلات خارج می‌شوند.

بهبود جریان لنفی و کوچک شدن غدد لنفاوی :

سیستم لنفاوی نقش مهمی در کمک به حذف سموم بدن دارد. گرما و سرما این سیستم را تحریک می‌کنند. آب داغ آرام‌بخش است و آب سرد منقبض می‌کند. این فرآیند مثل یک تلمبه عمل کرده و اگر ماده لنفی متراکم شده باشد، به حرکتش کمک می‌کند. این عمل سبب کاهش تجمع مایعات و تورم غدد لنفاوی می‌شود. هم‌چنین این امکان را فراهم می‌کند که سیستم ایمنی بدن به عوامل بیماری‌زای موجود در مایع لنفی حمله کند و آن‌‏ها را از بین ببرد.

افزایش تمرکز و بهبود خُلق‌ :

در مواجهه با سرما، تولید نوراپی‌‏نفرین در مغز زیاد می‌شود؛ ماده‌‏ای که تاثیرش بر سیستم عصبی بدن، با میزان تمرکز و توجه رابطه مستقیم دارد و آن را افزایش می‌‏دهد. از طرفی باعث بهبود خُلق و تسکین درد می‌‏شود که تا حدودی به دلیل کاهش التهابِ ناشی از تاثیرِ نوراپی‌‏نفرین است.

کاهش تورم و غدد :

وقتی گردش خون و سم‌زدایی در بدن به‌درستی انجام نشوند، امکان رشد سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد. و برعکس با بهبود آنها، احتمال رشد سلول‌های سرطانی کاهش یافته و از بدن حذف می‌‏شوند.

این مزایای سلامتی‌‏بخش، ممکن است باعث شوند احساس کنید که انرژی‌تان به طرز شگفت‌انگیزی افزایش‌یافته است. و شما را به این نتیجه برساند که دوش آب گرم و سرد می‌‏تواند یکی از بهترین روش‌ها، برای شروع یک روز خوب باشد.

از فواید شگفت‌انگیز دوش آب گرم و آب سرد چه می‌دانید؟
از فواید شگفت‌انگیز دوش آب گرم و آب سرد چه می‌دانید؟

چگونه دوش آب گرم و سرد بگیریم؟

اولا تمیزی آبی که با آن دوش می‌گیرید، بی‌‏نهایت مهم است. پس آب تصفیه شده مورد نیاز است. دوما برای تاثیر بیشتر آب‌درمانی، از یک برس بدن با الیاف طبیعی استفاده کنید. یعنی قبل از دوش گرفتن این برس را روی پوست بدن بکشید- مطمئن شوید که بدن و برس هر دو خشک باشند. در آخر، باوجودی‌‏که این روش در کل بی‌خطراست، ولی باز هم در صورت داشتن هرگونه سابقه بیماری با پزشک معالج خود مشورت کنید. ازآنجایی‌که گرما و سرما، قلب و سیستم قلبی-عروقی را دچار استرس می‌کند این روش ممکن است برای افرادی که بیماری‌های قلبی جدی دارند، ممنوع باشد. به ندای بدن‌‏تان گوش دهید و بر اساس آستانه تحمل گرما و سرمای آن، به‌‏آرامی پیش روید… تا به یک برنامه روزانه برسید.

دوش روزانه آب گرم و سرد

آب را روی دمای دلخواه تنظیم کرده و زیر دوش بروید تا بدن‌‏تان کاملا خیس شود.

دما را تا جایی که تحملش برای‌‏تان مشکل است، به‌آرامی بالا ببرید. آب باید به تمام نقاط بدن، شامل بالای سر و صورت‌‏تان برسد. این کار را از حداقل سی ثانیه شروع کنید تا در ادامه و برای حداکثر تاثیرِ ممکن، به نهایتا دو دقیقه برسید.

سپس آب را تا جایی که می‌توانید تحمل‌کنید سرد کرده و فراموش نکنید که تمام بدن باید در معرض این آب سرد قرار گیرد. مثل دفعه قبل، از حداقل سی ثانیه تا حداکثر دو دقیقه ادامه دهید.

روند تغییر آب گرم به سرد را پنج بار یا بیشتر تکرار کنید و همیشه آب‌درمانی روزانه را، با دوش آب سرد تمام کنید.

در شروع، ممکن است حد تحمل سرما و گرمای شما حداقل باشد ولی مهم است که قدر این تلاش خود را بدانید. بااین‌وجود باید روی افزایش آستانه تحمل‌‏تان، نسبت به گرما و سرمای بیشتر کارکنید تا روزبه‌‏روز از مزایای سلامتی‌‏آور آن بهره‌‏مند شوید.

لذت ببرید !

نویسنده این مطلب، آقای درک هنری،‌ مدرس طب کُل‌‏نگر و مؤسس سایت تندرستی جسم است.    www.healingthebody.ca

دیدگاهتان را بنویسید