قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مواد غذایی برای کنترل فشار خون بالا

مواد غذایی برای کنترل فشار خون بالا

کنترل فشار خون برای بسیاری از بزرگسالان مسئله مهمی است. از این مواد غذایی برای کنترل فشار خون بالا خود استفاده کنید.این خوراکی‌ها خوشمزه هستند و می‌توانید آنها را به راحتی به رژیم غذایی‌تان بیفزایید

فشار خون بالاتر یا پایین تر از حد معمول می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. وقتی عدد فشار خون را می‌خوانیم به ذهنمان این خطور می‌کند که فشار خون باید ۱۲۰/۸۰ باشد. اما این به چه معنی است؟

فشار خون به قدرت خون دررگ‌های شما هنگام پمپاژ قلب‌تان اشاره می‌کند، یعنی ۱۲۰ میلی‌متر جیوه قدرت ثبت شده هنگام ضربان قلب را نشان می‌دهد، در حالی‌که ۸۰ میلی متر جیوه به قدرت ثبت شده هنگام استراحت قلب و قبل ازضربان بعدی اشاره می‌کند. یک پزشک باید هرعددی پایین یا بالای این اعداد را کنترل کند.

حتی با این که فشار خون پایین نیز برای سلامتی‌مان خطرناک است، پیدا کردن افرادی فشار خون بالا دارند، شایع‌تر است.

مواد غذایی برای کنترل فشار خون بالا

مواد غذایی برای کنترل فشار خون بالا

چغندر

چغندر حاوی ماده مغذی به نام نیترات است که بدن‌تان آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند و بدن از این ماده استفاده کرده فشار خون را پایین می‌آورد. این ماده رگهای خونی را ریلکس و منبسط می‌کند درنتیجه فضای بیشتری برای عبور مایعات در بدن به وجود می‌آید.

 بادام هندی و بادام

درست مانند موز، بادام زمینی و بادام به دلیل داشتن پتاسیم، ماده غذایی عالی برای مقابله با فشار خون بالا هستند. سعی کنید نوع بدون نمک آنها را بخورید زیرا نمک، نتیجه را برعکس کرده فشار خون را بالا می‌برد. می توان آنها را به ماست، غلات  یا حتی بشقاب برنج و گوشت اضافه کرد.

کلم کاله « کلم برگ فرفری »

بیشتر اوقات سبز به معنای سالم است. سبزیجات برگی سرشاراز ویتامین‌هایی مانند آ، ث و ک هستند. آنها همچنین حاوی فیبر بوده و کالری کمی دارند که باعث می‌شود در رژیم غذایی‌تان سبزیجات برگی نقش افسانه‌ای داشته باشند. منیزیم و پتاسیم موجود در کلم کاله باعث کاهش فشار خون‌تان می‌شوند. مصرف دو فنجان کلم کاله دو بار در هفته مواد مغذی لازم برای مبارزه با فشار خون‌تان را فراهم می‌کند.

سیر

بدون توجه به این که  بعد از خوردن سیر نفس به طرز وحشتناکی بدبو می‌شود، بسیاری ازمردم سیررا دوست دارند. برخی دیگر نمی‌توانند بوی خود را تحمل کنند و ترجیح می دهند به هر قیمتی که شده از خوردن آن جلوگیری کنند. آنچه این گروه دوم ازمردم ممکن است ازآن آگاه نباشند، توانایی سیر درجلوگیری از فشار خون بالا است. چه چیزی سیررا به چنین گزینه عالی تبدیل می‌کند؟ سیرروی سیستم بدن دو اثر دارد. اول، رگهای خونی را شل می‌کند تا مایعات بیشتری ازآن عبورکنند و دوم این که، خون را مایع‌تر« روان‌تر » می کند به طوری که راحت‌تردررگ‌ها جریان یابد.

روغن ماهی

اثر روغن ماهی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، مدت مدیدی است که اثبات شده است. فواید آن باعث شده در بسیاری از خانواده‌ها روغن ماهی  به بخش مهمی درمراقبت های بهداشتی برای پیشگیری و درمان تبدیل شود. برای مصرف صحیح روغن، باید ماهی‌های چربی که در آب سرد زندگی می‌کنند مانند سالمون، ماهی خال مخالی ، شاه ماهی، ساردین ، ماهی قزل آلا و ماهی تن، مصرف کنید. اگر ماهی دوست ندارید، می‌توانید برای کاهش فشار خون از مکمل‌های امگا ۳ استفاده کنید.

قهوه سبز و چای سبز

قهوه سبزوقهوه سیاه متفاوتند چرا که قهوه سیاه تحت فرآیند برشته شدن قرار می‌گیرد، بنابراین اثرات آنها روی بدن نیزمتفاوت است. قهوه سبز سرشارازاسید کلروژنیک « نوعی پلی فنول » است  که اثرات ضد فشارخونی آن به اثبات رسیده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد کافئین موجود در قهوه سیاه، به طور موقت فشار خون را بالا می‌برد. با این حال، افرادی که به طور منظم قهوه سیاه مصرف می کنند مقاوت‌شان در برابر کافئین کمک به تدریج زیاد می‌شود که می‌تواند فشار خون‌شان را پایین بیاورد !

آب میوه طبیعی

فواید و خواص میوه در سراسر دنیا بسیارشناخته شده است. بسیاری ازرژیم‌ها میوه را به عنوان میان وعده‌ای سالم در صبح و بعد از ظهر توصیه می‌کنند. میوه حاوی مقدارزیادی آب، ویتامین‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است که برای بدن و مغزتان مفید است. همچنین میوه فشار خون را کاهش می‌دهد، به عنوان مثال :

آناناس

ادرارآور خوبی است که به بدن کمک می کند تا ازدست مایعات اضافی خلاص شود. این امرباعث می‌شود که خون به نرمی و بدون ایجاد فشارِزیاد روی دیواره رگ، جریان یابد. اگر اسموتی مورد علاقه‌تان را با آناناس درست می‌کنید، مقداری از پالپ آناناس را هم به آن بیفزایید. چرا که با افزایش میزان فیبر دریافتی، به سلامت سیستم گوارش‌تان کمک می‌کند.

موز

حاوی پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. افزودن یک موز به رژیم غذایی روزانه‌تان با افزایش سطح پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود.

انار

میوه‌ای عالی و پرازآنتی اکسیدان‌ها است و خاصیت ضد التهابی دارد.  انارآنقدر مؤثر است که نوشیدن حدود ۲۵۰ میلی لیتر « حدود یک فنجان » آب انار در روز می تواند کلسترول و فشارخون‌تان را به طور موثری پایین بیاورد.

این خوراکی‌ها خوشمزه هستند و می‌توانید آنها را به راحتی به رژیم غذایی‌تان بیفزایید. آنها نه تنها فشار خون‌تان را پایین می‌آورند بلکه با مواد مغذی ضروری که دارند، انرژی سالم برای سوخت و سوز روزانه را دراختیارتان قرار می‌دهند.

نوشته : لیزا راث کالینز، متخصص تغذیه و مدیر بازاریابی.

NaturallySavvy.com

بیشتر بخوانید:

ادویه های موثر در کاهش فشار خون

دیدگاهتان را بنویسید